Własności funkcji liniowej – ćwiczenia

  1. Cele lekcji

    1. Wiadomości

Utrwalenie pojęcia funkcji i związanych z nią pojęć: dziedzina, przeciwdziedzina, zbiór wartości, argument, wartość funkcji, miejsce zerowe, wykres , sposoby zapisu funkcji.

  1. Umiejętności

Po lekcji uczeń:

  • zna definicję funkcji i pojęcia z nią związane,

  • rozpoznaje funkcję liniową,

  • określa różne własności funkcji – odczytuje je z wykresu,

  • rozwiązuje zadania związane z funkcją liniową.

c) Postawy

  • właściwa postawa podczas pracy w grupie,

  • aktywność na zajęciach,

  • pomaganie innym.

  1. Forma i metoda pracy

Praca w małych grupach, gra matematyczna.

  1. Pomoce dydaktyczne

    • Podręcznik i zbiór zadań – Matematyka wokół nas – WSiP.

    • Układanka funkcyjna.

  2. Przebieg lekcji

    1. Faza przygotowawcza

Przypomnienie pojęcia funkcji.

Narysowanie wykresu funkcji liniowej y = 2x – 4 i na jej podstawie omówienie własności funkcji liniowej.

  1. Dziedzina D = R

  2. Miejsce zerowe (2; 0)

  3. Funkcja jest rosnąca, ponieważ a = 2 > 0

  4. Funkcja ma wartości (y):

    • dodatnie (y > 0) dla x > 2

    • ujemne (y < 0) dla x < 2

(Na drugiej lekcji zmieniamy wzór funkcji )

  1. Faza realizacyjna

  1. Uczniowie w grupach 4‑osobowych wypełniają układankę funkcyjną (wklejają właściwe elementy do odpowiednich komórek).

  2. Przy okazji omawiania wyników tego zadania uczniowie mają słownie odpowiedzieć na kilka pytań związanych z funkcją:

    • po czym poznajemy funkcję liniową rosnącą, malejąca i stałą,

    • kiedy dwa wykresy funkcji są równoległe, a kiedy prostopadłe,

    • jak odczytać ze wzoru funkcji współrzędne punktu przecięcia wykresu z osią OY,

    • jak obliczamy miejsce zerowe funkcji?

  3. Uczniowie wykonują zadania w zeszytach przedmiotowych – po jednym przykładzie z każdego zadania wykonujemy i omawiamy na tablicy. Zadania pochodzą ze zbioru zadań „Matematyka wokół nas”, WSiP.

ćwiczenie 1

zadanie 6, strona 42

obliczenie wartości funkcji dla danych argumentów, tabela i wykres

ćwiczenie 2

zadanie 7, strona 42

wyznaczenie dziedziny przy danym zbiorze wartości, tabela, wykres

ćwiczenie 3

zadanie 12, strona 42

pisanie wzorów funkcji, których wykres przechodzi przez 2 punkty w tym jeden z nich to (0;0) lub (0; b)

ćwiczenie 4

zadanie 17c, strona 42

rysowanie wykresów funkcji przy określonej dziedzinie

ćwiczenie 5

zadanie 23 e, f, strona 44

pisanie wzoru funkcji, której wykres jest równoległy do danego i przechodzi przez dany punkt

ćwiczenie 6

zadanie 26,
strona 44

znajdowanie punktów przecięcia wykresu z osiami OXOY

ćwiczenie 7

zadanie 39,
strona 46

kreślenie wykresu i określanie wartości funkcji

  1. Faza podsumowująca

Po lekcji pierwszej podsumowaniem będzie omówienie pracy domowej. Będzie to jedno lub dwa zadania z wymienionych – w zależności od możliwości uczniów w danej klasie. Przy tej okazji przypominamy jeszcze raz podstawowe własności funkcji liniowej. Po lekcji drugiej – podsumowaniem będzie krótki test.

  1. Bibliografia

Matematyka wokół nas. Książka i zbiór zadań, WSiP.

6. Załączniki

a. Karta pracy

Układanka funkcyjna

b. Test – funkcje

  1. Podkreśl wzory funkcji rosnących y = 3x y = –4 + 2x y = 5 – x y = –3 y = –0,5x

  2. Podkreśl wzory funkcji malejących y = 3x y = –4 + 2x y = 5 – x y = –3 y = –0,5x

  3. Podkreśl wzory funkcji stałych y = 3x y = –4 + 2x y = 5 – x y = –3 y = –0,5x

  4. Podkreśl dwa wzory funkcji, których wykresy są:

    1. równoległe y = 2x – 3 y = 2 – 2x y = 4 + 2x y = –2 + 3x y=12x1

    2. prostopadłe y = 2x – 3 y = 2 – 2x y = 4 + 2x y = –2 + 3x y=12x1

  5. Wykres y = 4x – 7 przecina oś OY w punkcie:

a) (0;7) b) (4;2) c) (2;0) d) (-2;0)

  1. Wykres y = 2x – 4 przecina oś OX w punkcie:

a) (0;7) b) (4;2) c) (2;0) d) (-2;0)

  1. Dla funkcji f(x) = 2x – 1 oblicz: f(1) = ............................................ f(–2) = ..............................

  2. Funkcja f(x) = 2x – 1 ma wartości dodatnie dla x .......................... a ujemne dla x ..........................

RkT6LzrMy4DSV

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 45.00 KB w języku polskim