Własności funkcji liniowej - ćwiczenia
Własności funkcji liniowej – ćwiczenia
Cele lekcji
Wiadomości
Utrwalenie pojęcia funkcji i związanych z nią pojęć: dziedzina, przeciwdziedzina, zbiór wartości, argument, wartość funkcji, miejsce zerowe, wykres , sposoby zapisu funkcji.
Umiejętności
Po lekcji uczeń:
zna definicję funkcji i pojęcia z nią związane,
rozpoznaje funkcję liniową,
określa różne własności funkcji – odczytuje je z wykresu,
rozwiązuje zadania związane z funkcją liniową.
c) Postawy
właściwa postawa podczas pracy w grupie,
aktywność na zajęciach,
pomaganie innym.
Forma i metoda pracy
Praca w małych grupach, gra matematyczna.
Pomoce dydaktyczne
Podręcznik i zbiór zadań – Matematyka wokół nas – WSiP.
Układanka funkcyjna.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Przypomnienie pojęcia funkcji.
Narysowanie wykresu funkcji liniowej y = 2x – 4 i na jej podstawie omówienie własności funkcji liniowej.
Dziedzina D = R
Miejsce zerowe (2; 0)
Funkcja jest rosnąca, ponieważ a = 2 > 0
Funkcja ma wartości (y):
dodatnie (y > 0) dla x > 2
ujemne (y < 0) dla x < 2
(Na drugiej lekcji zmieniamy wzór funkcji )
Faza realizacyjna
Uczniowie w grupach 4‑osobowych wypełniają układankę funkcyjną (wklejają właściwe elementy do odpowiednich komórek).
Przy okazji omawiania wyników tego zadania uczniowie mają słownie odpowiedzieć na kilka pytań związanych z funkcją:
po czym poznajemy funkcję liniową rosnącą, malejąca i stałą,
kiedy dwa wykresy funkcji są równoległe, a kiedy prostopadłe,
jak odczytać ze wzoru funkcji współrzędne punktu przecięcia wykresu z osią OY,
jak obliczamy miejsce zerowe funkcji?
Uczniowie wykonują zadania w zeszytach przedmiotowych – po jednym przykładzie z każdego zadania wykonujemy i omawiamy na tablicy. Zadania pochodzą ze zbioru zadań „Matematyka wokół nas”, WSiP.
ćwiczenie 1 | zadanie 6, strona 42 | obliczenie wartości funkcji dla danych argumentów, tabela i wykres |
ćwiczenie 2 | zadanie 7, strona 42 | wyznaczenie dziedziny przy danym zbiorze wartości, tabela, wykres |
ćwiczenie 3 | zadanie 12, strona 42 | pisanie wzorów funkcji, których wykres przechodzi przez 2 punkty w tym jeden z nich to (0;0) lub (0; b) |
ćwiczenie 4 | zadanie 17c, strona 42 | rysowanie wykresów funkcji przy określonej dziedzinie |
ćwiczenie 5 | zadanie 23 e, f, strona 44 | pisanie wzoru funkcji, której wykres jest równoległy do danego i przechodzi przez dany punkt |
ćwiczenie 6 | zadanie 26, | znajdowanie punktów przecięcia wykresu z osiami OX i OY |
ćwiczenie 7 | zadanie 39, | kreślenie wykresu i określanie wartości funkcji |
Faza podsumowująca
Po lekcji pierwszej podsumowaniem będzie omówienie pracy domowej. Będzie to jedno lub dwa zadania z wymienionych – w zależności od możliwości uczniów w danej klasie. Przy tej okazji przypominamy jeszcze raz podstawowe własności funkcji liniowej. Po lekcji drugiej – podsumowaniem będzie krótki test.
Bibliografia
Matematyka wokół nas. Książka i zbiór zadań, WSiP.
6. Załączniki
a. Karta pracy
Układanka funkcyjna
b. Test – funkcje
Podkreśl wzory funkcji rosnących y = 3x y = –4 + 2x y = 5 – x y = –3 y = –0,5x
Podkreśl wzory funkcji malejących y = 3x y = –4 + 2x y = 5 – x y = –3 y = –0,5x
Podkreśl wzory funkcji stałych y = 3x y = –4 + 2x y = 5 – x y = –3 y = –0,5x
Podkreśl dwa wzory funkcji, których wykresy są:
równoległe y = 2x – 3 y = 2 – 2x y = 4 + 2x y = –2 + 3x
prostopadłe y = 2x – 3 y = 2 – 2x y = 4 + 2x y = –2 + 3x
Wykres y = 4x – 7 przecina oś OY w punkcie:
a) (0;7) b) (4;2) c) (2;0) d) (-2;0)
Wykres y = 2x – 4 przecina oś OX w punkcie:
a) (0;7) b) (4;2) c) (2;0) d) (-2;0)
Dla funkcji f(x) = 2x – 1 oblicz: f(1) = ............................................ f(–2) = ..............................
Funkcja f(x) = 2x – 1 ma wartości dodatnie dla x .......................... a ujemne dla x ..........................