Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Temat: Własności funkcji

Cel ogólny: Nauczenie określania własności funkcji.

Cele edukacyjne:

  1. Cele kształcenia

Uczeń powinien:

  • Znać definicję oraz definicję wykresu funkcji liczbowej.

  • Znać pojęcia: dziedzina funkcji, miejsce zerowe, zbiór wartości,

wartość najmniejsza i największa funkcji, monotoniczność funkcji.

  • Umieć określać przedziały, w których funkcja przyjmuje wartości

dodatnie, a w jakich wartości ujemne.

  1. Cele wychowania

Uczeń powinien:

  • Ćwiczyć pamięć, kształtować wyobraźnię i spostrzegawczość.

  • Logicznie myśleć.

Metody pracy:

  • problemowa,

  • aktywizująca,

  • pogadanka,

  • praca z podręcznikiem,

  • praca zbiorowa,

  • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne:

  • podręcznik,

  • zbiór zadań,

  • zeszyt,

  • przybory do rysowania.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

(5 min.)

  • Czynności organizacyjne oraz sprawdzenie pracy domowej.

  • Nauczyciel wprowadza uczniów w temat, pytając ich o pojęcie funkcji i sposoby jej określania.

Faza realizacyjna:

  • Ponieważ uczniowie spotkali się już z pojęciem dziedziny i zbioru wartości funkcji oraz definicją wykresu funkcji liczbowej, nauczyciel tylko przypomina, że podając własności dowolnej funkcji, musimy przede wszystkim określić jej dziedzinęzbiór wartości. Uczniowie wykonują na podstawie wykresów z podręcznika lub zbioru zadań kilka ćwiczeń polegających na określaniu dziedziny i zbioru wartości oraz wyznaczają dziedzinę i zbiór wartości funkcji określonych wzorami, np. :

(5 min.)

  • Kolejną własnością funkcji, jaką trzeba wyznaczyć jest jej miejsce zerowe. Uczniowie zapisują w zeszytach podaną przez nauczyciela definicję miejsca zerowego i wykonują ćwiczenia:

  1. Określ miejsca zerowe funkcji na podstawie jej wykresu (praca z podręcznikiem).

  2. Oblicz miejsca zerowe funkcji np.: f(x) = (2x – 1)(x + 2),

  • Nauczyciel zapisuje przykłady na tablicy i poleca uczniom obliczyć miejsca zerowe tych funkcji:

Na podstawie tych przykładów nauczyciel pokaże uczniom, jak ważne jest

określenie dziedziny funkcji przed wyznaczeniem jej miejsc zerowych.

(10 min.)

  • Monotoniczność funkcji to temat, który uczniowie przerobili na jednej z poprzednich lekcji, więc nauczyciel odpytuje, kiedy funkcja jest rosnąca, malejąca, stała, oraz poleca naszkicować na tablicy przykład wykresu każdej z nich. Przypomina, że znamy również funkcje niemalejące i nierosnące. Szkicuje przykłady ich wykresów na tablicy.

(3 min.)

  • Jednym z kolejnych elementów badania funkcji jest określanie przedziałów, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie / ujemne.

Nauczyciel ćwiczy z uczniami odczytywanie dodatnich i ujemnych wartości w przedziałach na podstawie wykresów z podręcznika lub zbioru zadań.

Kolejnym ćwiczeniem zadanym przez nauczyciela może być naszkicowanie wykresu funkcji o zadanych przedziałach, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie, bądź ujemne.

Przy omawianiu tego zagadnienia nauczyciel przewiduje również ćwiczenia polegające na określaniu przedziałów, dla których funkcja przyjmuje wartości dodatnie / ujemne na podstawie wzoru, np.:

  1. Dla jakich argumentów funkcja y = 2x – 3 przyjmuje wartości dodatnie / ujemne?

  2. Dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie / ujemne?

  3. Dla jakich argumentów funkcja przyjmuje wartości dodatnie / ujemne?

(8 min.)

  • Kolejną własnością funkcji do zbadania jest jej najmniejsza i największa wartość (o ile istnieją).

Jest to jedna z najprostszych do określania własności. Uczniowie bardzo szybko opanowują odczytywanie tych wartości z wykresu.

Wskazane jest aby uczniowie podawali również, dla jakiego argumentu istnieje odczytana przez nich najmniejsza lub największa wartość funkcji.

(4 min.)

Faza podsumowująca:

(10 min.)

  • Uczniowie pracują parami w ławkach. Nauczyciel zadaje im ćwiczenia do wykonania:

  1. Na podstawie (wybranego z podręcznika przez nauczyciela) wykresu funkcji odczytaj wszystkie znane Ci własności funkcji.

  2. Na podstawie danych (dziedziny, zbioru wartości, miejsc zerowych, przedziałów monotoniczności, przedziałów, w których funkcja przyjmuje wartości dodatnie, ujemne oraz najmniejszej lub największej wartości funkcji) narysuj wykres funkcji.

  • Uczniowie prezentują swoje rozwiązanie, przekonując się równocześnie, że w pierwszym ćwiczeniu wszyscy powinni uzyskać te same odpowiedzi, zaś w drugim sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej.

  • Te ćwiczenia są dla nauczyciela jednocześnie rekapitulacją lekcji oraz sprawdzeniem stopnia opanowania przez uczniów treści tematu.

  • Nauczyciel ocenia pracę uczniów i zadaje pracę domową. Można, oprócz przykładów analogicznych do wykonywanych w fazie podsumowującej, zadać uczniom kilka ćwiczeń na obliczanie miejsc zerowych, ponieważ na lekcji nie można było poświęcić odpowiedniej ilości czasu na te działania.

Bibliografia:

  1. Informator maturalny z matematyki od 2005 roku.

  2. Można korzystać z każdego podręcznika do klasy I liceum.

Uwagi:

  • Własności omawiane na tej lekcji nie wychodzą poza zakres poziomu podstawowego. Można jednak pokazać uczniom na wykresach parzystość i nieparzystość funkcji, gdyż odczytywanie tych własności z wykresów funkcji nie jest dla nich trudne.

  • Można też wspomnieć o okresowości funkcji (na przykładach) oraz pokazać na wykresie różnowartościowość funkcji. Wszystko to jednak zależy od czasu na lekcji i zainteresowania zespołu, z którym pracuje nauczyciel.

RMXgqbg2Kty2F

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 38.04 KB w języku polskim