Ilustracja o kształcie poziomego prostokąta przedstawia nocny widok na kopułę katedry Santa Maria del Fiore we Florencji. Ma czerwony dach. Kopuła znajduje się po prawej stronie. Z lewej strony widoczna jest oświetlona wieża kościoła, dalej dach ostro zakończonej innej wieży. U dołu znajduje się fragment panoramy miasta.
Ważne daty
1400 - 1500 – wczesny renesans we Włoszech (quattrocento)
1419 - 1444 – Ospedale degli Innocenti, Filippo Brunelleschi
1420 – początek renesansu w architekturze
ok. 1420 - 1469 – kościół Św. Wawrzyńca (San Lorenzo), Filippo Brunelleschi
1444 - 1452 – Pałac Medyceuszy (Palazzo Medici) Michelozzo di Bartolommeo
ok. 1470 - 1782 – kościół św. Andrzeja (San Andrea), Leone Battista Alberti
mfda52a33953e1e1c_0000000000045
1
Scenariusz lekcji
R84KSVE23RxP21
mfda52a33953e1e1c_0000000000048
I. Rozwijanie zdolności rozumienia przemian w dziejach sztuki w kontekście ich uwarunkowań kulturowych i środowiskowych, epok, kierunków, stylów i tendencji w sztuce. Uczeń:
I.1.d) sztuki nowożytnej (renesans, manieryzm, barok, rokoko, klasycyzm),
I.2. wymienia cechy sztuki poszczególnych epok, kierunków i tendencji;
I.6. samodzielnie wyszukuje informacje na temat sztuki i zjawisk artystycznych, określa źródła informacji zgodnie z zasadami prawa autorskiego i praw pokrewnych;
I.7. łączy najistotniejsze dzieła ze środowiskiem artystycznym, w którym powstały;
II. Zapoznawanie z najwybitniejszymi osiągnięciami w zakresie architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
II.1. wymienia i rozpoznaje najbardziej znane dzieła sztuki różnych epok, stylów oraz kierunków sztuk plastycznych;
II.13.a) w architekturze: planu, układu przestrzennego, opisu fasady i elewacji, wnętrza,
II.18. formułuje samodzielne, logiczne wypowiedzi argumentacyjne na temat dzieł sztuki.
II.2. wskazuje twórców najbardziej reprezentatywnych dzieł;
II.4. zna plany i układy przestrzenne najbardziej znanych dzieł architektury oraz dzieł charakterystycznych dla danego stylu i kręgu kulturowego;
II.9. identyfikuje najbardziej reprezentatywne i najsłynniejsze dzieła na podstawie charakterystycznych środków warsztatowych i formalnych oraz przyporządkowuje je właściwym autorom;
III. Zapoznawanie z dorobkiem najwybitniejszych twórców dzieł architektury i sztuk plastycznych. Uczeń:
III.1. wymienia najistotniejszych twórców dla danego stylu lub kierunku w sztuce;
III.4. łączy wybrane dzieła z ich autorami na podstawie charakterystycznych środków formalnych;
IV. Kształcenie w zakresie rozumienia i stosowania terminów i pojęć związanych z dziełami sztuki, ich strukturą i formą, tematyką, techniką wykonania. Uczeń:
IV.1. definiuje terminy związane z opisem formy i struktury dzieła architektonicznego, w tym określenia dotyczące typów i elementów planów budowli, elementów konstrukcyjnych i dekoracyjnych (dekoracji fasady i wnętrza) oraz układu przestrzennego;
IV.5. analizując i opisując dzieła architektoniczne, właściwie stosuje terminy i pojęcia dotyczące struktury architektury.
mfda52a33953e1e1c_0000000000055
Nauczysz się
określać cechy wczesnorenesansowej architektury;
rozpoznawać dzieła architektury;
charakteryzować wskazane budowle
rozpoznawać plany kościołów;
definiować pojęcia architektoniczne.
mfda52a33953e1e1c_0000000000064
Florencja - kolebką architektury włoskiego renesansu
Włochy, jako kraj, w którym niechętnie przyjął się gotyk, miał podatny grunt na wczesne pojawienie się trendów w architekturze, które bezpośrednio czerpały wzorce z ideałów antycznych. Architekci pogłębiali własne wyczucie piękna przez studiowanie zabytków starożytnych i poznanie ich artystycznych założeń. Przywiązywano wagę do harmonii, proporcji, zwartości bryły i wzorowanej na antycznej ornamentyce.
Wczesny renesans w architekturze wykształcił się w toskańskiej Florencji. W roku 1420, uważanym za początek renesansu w architekturze, rada miasta zleciła Filippo Brunelleschiemu dokończenie kopułyKopułakopuły na katedrze Santa Maria del Fiore. Architekt zastosował rozwiązanie z żebramiŻebrożebrami na powstałym wcześniej ośmioboku bębnaBębenbębna, ale ukrył je między zewnętrzną i wewnętrzną skorupą czaszyCzaszaczaszy. Na ośmiobocznym bębnie zamieścił czaszę, którą zwieńczył latarniąLatarnialatarnią w postaci wielobocznej wieżyczki z licznymi oknami, zadaszonej kopulastym hełmemHełmhełmem.
R1S0efpelL49Y1
ROv2culslykEg
mfda52a33953e1e1c_0000000000075
Konstrukcja i forma architektury i dekoracji renesansowej
W architekturze włoskiego renesansu początkowo dominowały głównie wzory rzymskie, greckie i bizantyjskie. Artyści czerpali bezpośrednio z nich, stosując greckie czy rzymskie porządki architektoniczne, przyczółkiPrzyczółekprzyczółki i ornamentykę, a zwłaszcza reguły kompozycji, ale dostosowywali je do własnych wymagań, wprowadzali nowe rozwiązania.
Architekci renesansowi, ze względu na potrzeby kultowe, najczęściej zakładali budowle na planie podłużnym, choć teoretycy za formę idealną uważali plany centralne. Ważną rolę pełniło zastosowanie kopuły, która spoczywała na wprowadzonym w renesansie bębnie z okrągłymi oknami i zwieńczona była latarnią, oświetlającą jej podniebienie. Przekrycie kopułą budowli wzniesionej na planie kwadratu lub prostokąta rozwiązywano za pomocą pendentywPendentywpendentyw (żagielekŻagielekżagielek).
R1HIQFAXqtFta1
Modyfikacjom uległo także najczęściej stosowane sklepienie kolebkowe, które zostało wyposażone w lunetyLunetalunety. Innowacją jest też wprowadzenie do rzymskiego sklepienia klasztornegoSklepienie klasztornesklepienia klasztornego spłaszczenia łuku – ten nowy rodzaj otrzymał nazwę sklepienia zwierciadlanegoSklepienie zwierciadlanesklepienia zwierciadlanego. We wnętrzach renesansowych powszechnie stosowane były płaskie stropyStropstropy na konstrukcji z drewnianych belek dekorowane kasetonamiKasetonkasetonami.
RXGlYxECKgsXo1
Płaszczyzny poszczególnych kondygnacji przedzielono gzymsami kordonowymi, fasada była kształtowana przez kolumnyKolumnakolumny i pilastryPilasterpilastry, rustykęRustykarustykę i boniowanieBoniowanieboniowanie, ryzalityRyzalitryzality, portykiPortykportyki i przełamane belkowaniaBelkowaniebelkowania. Mistyczną wizję pozaziemskiego świata świętych, wyrażoną w gotyckim wnętrzu, zastępuje świątecznie wywyższona doczesność (W. Koch, Style w architekturze). Okna we wczesnym renesansie zamknięte były łukiem półkolistym i posiadały obramowanie w postaci opasek. Na ścianach w pilastrach, półkolumnach i kolumnachKolumnakolumnach pojawiły się klasyczne porządki architektoniczne: dorycki, joński, koryncki, kompozytowy.
mfda52a33953e1e1c_0000000000089
Budowle świeckie wczesnego renesansu
Pierwszym renesansowym budynkiem we Florencji jest Ospedale degli Innocenti (przytułek podrzutków, Szpital Niewiniątek), do którego fasadęFasadafasadę zaprojektował Filippo Brunelleschi ok. 1419‑1424. Budowla w przyziemiu składa się z kolumnady o kompozytowych kolumnach i półkolistych arkadachArkadaarkadach, pomiędzy którymi umieszczone zostały medaliony z terakotowymi figurkami niemowląt, które sporządził Andrea della Robia. W wyższej kondygnacji każdej arkadzie odpowiada niewielkie, prostokątne okno z trójkątnymi naczółkamiNaczółeknaczółkami.
R6sSpnzpkq2oJ1
Renesans sprzyja rozwojowi budownictwa pałacowego, zwłaszcza pałacu miejskiego. Oprócz Florencji, drugim ważnym ośrodkiem stała się Wenecja. Budowle te miały klarowną formę, poszczególnym ich częściom nadano odpowiednie funkcje. Ich trójkondygnacyjne podziały podkreślone były gzymsamiGzymsgzymsami, bryły zwieńczone gzymsami koronacyjnymi. Lico muru pokryte zostało rustyką, niewielkie okna zamknięte półkoliście lub naczółkiem.
Michelozzo di Bartolommeo zaprojektował dla Cosimo de' Medici Pałac Medyceuszy, budowlę, która skupiała w sobie cechy florenckiej tradycji średniowiecznej oraz nowe, renesansowe dążenia architektoniczne.
R16kXIJKOE63z1
Ważną budowlą we Florencji jest Pałac Rucellai (Palazzo Rucellai) Leona Battisty Albertiego zbudowany w latach 1446‑1457 na zamówienie Giovanniego Rucellai. Jest to przykład konsekwentnego zastosowania klasycznych porządków w fasadzie i antykizacji całego budynku.
RvJakMjhOhusj1
mfda52a33953e1e1c_0000000000099
Kościoły wczesnego renesansu
Kościoły renesansowe budowane były najczęściej na planie centralnym o kształcie koła, ośmioboku lub krzyża greckiego. Stosowano także tradycyjny układ krzyża łacińskiego i łączono go z systemem centralnym. Wnętrza świątyń były przestrzenne, często bez wyraźnie wydzielonego prezbiteriumPrezbiteriumprezbiterium, okna nie posiadały witraży. W świątyniach wielonawowych – oddzielonych filaramiFilarfilarami lub kolumnami w porządku korynckim lub kompozytowym – nawaNawanawa środkowa bywa obszerna, boczne węższe lub tworzące wieniec kaplic porządek koryncki, lub rzymsko‑koryncki. FasadyFasadaFasady mają zaakcentowane podziały na kondygnacje i dekoracje w postaci pilastrów lub lizenLizenalizen.
Najsławniejszymi architektami wczesnego renesansu byli: Filippo Brunelleschi i Leone Battista Alberti. We Florencji Brunelleschi zaprojektował w 1436 roku kościół Św. Ducha (Santo Spirito).
RsjIilwGQYuM31
W Mantui Leone Battista Alberti zaprojektował kościół św. Andrzeja (San Andrea). Jego rozwiązanie architektoniczne budowli jednonawowe nawiązuje do łuku rzymskiego, który jest wielokrotnie powtarzany.
RFQ93lzm12chu1
R1KVtpeWzB16p
Ćwiczenie 1
R1cvar5I2ktnH
Ćwiczenie 2
R1PfceeYTejTF
Ćwiczenie 3
RuGzFv41Yvt7M
Ćwiczenie 4
R1BdAB6Ny5fGE
Ćwiczenie 5
R1B4pfKC1pb8j
Ćwiczenie 6
Rnh0Kbwgj9ko5
Ćwiczenie 7
Polecenie 1
Przypomnij sobie cechy architektury Starożytnego Rzymu i odpowiedz, jakie jej elementy pojawiły się w budowlach wczesnorenesansowych.
Przypomnij sobie cechy architektury Starożytnego Rzymu i odpowiedz, jakie jej elementy pojawiły się w budowlach wczesnorenesansowych.
Przypomnij sobie cechy architektury Starożytnego Rzymu i odpowiedz, jakie jej elementy pojawiły się w budowlach wczesnorenesansowych.
Dokonaj analizy planu, bryły oraz dekoracji wnętrza kościoła Tempio Malatestiano w Rimini.
4,4,4
RgGG4jEsvnO7Z1
RSKFv0KNzFR1r1
RxovmNUFyVpIi1
RRyEFQg5GknMT
mfda52a33953e1e1c_0000000000200
Słownik pojęć
Arkada
Arkada
element arch. składający się z dwóch podpór (filarów, kolumn) zamkniętych górą łukiem.
Belkowanie
Belkowanie
w klasycznych porządkach architektonicznych najwyższy poziomy element spoczywający na kolumnach (półkolumnach, pilastrach).
Bęben
Bęben
tambur, część budowli na planie koła, elipsy lub wieloboku, stanowiąca podstawę kopuły o ścianach zazwyczaj z oknami; znany w architekturze od starożytności;
Boniowanie
Boniowanie
dekorowanie lica muru polegające na ścięciu pod kątem lub profilowaniu krawędzi licowych poszczególnych ciosów kamiennych czy płyt.
Czasza
Czasza
element architektoniczny w kształcie wycinka kuli lub elipsoidy służący do przykrywania budowli.
Fasada
Fasada
frontowa ściana lub elewacja budynku.
Filar
Filar
w architekturze pionowa podpora, najczęściej wolno stojąca, o funkcji podobnej jak kolumna (może mieć również bazę, głowicę, nasadnik), o przekroju wielobocznym (najczęściej czworobocznym, czasem ośmiobocznym), z kamienia, cegły, betonu itp.
Gzyms
Gzyms
architektoniczny element w formie poziomego (zwykle profilowanego) występującego przed lico muru pasa pojedynczego lub złożonego, o krawędziach przebiegających w płaszczyźnie równoległej do ściany.
Hełm
Hełm
zwieńczenie wieży, często o ozdobnym kształcie.
Kaseton
Kaseton
wgłębione pole czworoboczne lub wieloboczne, stanowiące dekorację stropów, sklepień i kopuł.
Kolumna
Kolumna
pionowa podpora architektoniczna o przekroju kolistym lub wielokątnym, pełniąca również funkcje dekoracyjną; składa się z trzech części: głowicy, trzonu i bazy, lub przynajmniej z dwóch pierwszych.
Kopuła
Kopuła
sklepienie zamknięte o osi pionowej, wznoszone nad pomieszczeniami na planie centralnym (okrągłym, kwadratowym, wielobocznym), a także wyodrębniona, zewn. część budowli, zawierająca takie sklepienie (k. zewnętrzna).
Latarnia
Latarnia
okrągła lub wieloboczna wieżyczka nad dachem lub kopułą, z gęsto rozmieszczonymi oknami, zwieńczona hełmem.
Lizena
Lizena
płaski, pionowy pas muru występujący nieco z lica ściany (bez bazy i głowicy).
Luneta
Luneta
małe sklepienie wcięte w sklepienie główne (przeważnie kolebkowe) poprzecznie do jego osi (powstaje w ten sposób sklepienie kolebkowe z lunetami); luneta obejmuje na ogół otwór okienny lub drzwiowy; element charakterystyczny dla architektury renesansowej, manierystycznej, barokowej.
Naczółek
Naczółek
niewielka, trójkątna część górnej powierzchni połaci dachu lub okna.
Nawa
Nawa
część kościoła między prezbiterium a kruchtą, przeznaczona dla wiernych. W zależności od liczby naw rozróżnia się kościoły jedno-, dwu-, trzy-, pięcio- i siedmionawowe. W założeniach wielonawowych rozróżnia się nawą główną, sytuowaną na osi budynku, zazwyczaj szerszą od naw bocznych, oddzielonych od niej najczęściej rzędem podpór, oraz nawę poprzeczną (transept), która przecina nawę główną pod kątem prostym, tworząc po jej obu stronach dwa ramiona. W najprostszym układzie nawa poprzeczna krzyżuje się z nawą główną tuż przy prezbiterium (tzw. rzut krzyża łacińskiego).
Pendentyw
Pendentyw
rodzaj wysklepka w kształcie trójkąta sferycznego umożliwiający przejście od kwadratu podbudowy kopuły do jej kolistej podstawy.
Pilaster
Pilaster
płaski filar nieznacznie występujący poza lico ściany, ustawiony przy ścianie lub częściowo w nią wtopiony, pełni rolę zarówno konstrukcyjną w postaci podpory, jaki i dekoracyjną i przy obramieniach otworów okiennych, drzwiowych i bramnych.
Portyk
Portyk
otwarty ganek kolumnowy lub filarowy związany z budowlą, niekiedy dwukondygnacyjny, zwykle poprzedzający wejście.
Prezbiterium
Prezbiterium
część kościoła przeznaczona dla duchowieństwa.
Przyczółek
Przyczółek
element architektoniczny w formie trójkątnego szczytu; stanowi zwieńczenie fasady budynku krytego 2‑spadowym dachem, stosowany również jako element dekoracyjny w obramieniach okien, portalach, ołtarzach itp.; jego pole wewnętrzne, często wypełnione dekoracją rzeźbiarską nosi nazwę tympanonu.
Rustyka
Rustyka
dekoracyjne opracowanie faktury ściany za pomocą obróbki lica poszczególnych ciosów na wzór naturalnego łomu kamiennego.
Ryzalit
Ryzalit
część budynku wysunięta z lica elewacji ku przodowi, połączona organicznie z główną bryłą budowli.
Sklepienie klasztorne
Sklepienie klasztorne
sklepienie złożone z dwu przecinających się sklepień kolebkowych.
Sklepienie zwierciadlane
Sklepienie zwierciadlane
sklepienie klasztorne o bardzo małej krzywiźnie albo sklepienie przechodzące w płaski strop powyżej krótkiego odcinka krzywizny.
Strop
Strop
pozioma przegroda budowlana, która oddziela kondygnacje budynku.
Żagielek
Żagielek
narożny wycinek sklepienia w kształcie sferycznego trójkąta; stosowany w kopułach jako przejście od jej kwadratowej podbudowy do kolistej podstawy; wywodzi się z architektury bizantyńskiej.
Żebro
Żebro
łuk podsklepienny z ciosów kamiennych lub profilowanej cegły, wzmacniający sklepienie i akcentujący dekoracyjne linie przenikania się pól sklepiennych.
Słownik opracowano na podstawie:
Słownik terminologiczny sztuk pięknych, opr. zbiorowe pod red. Krystyny Kubalskiej‑Sulkiewicz, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003