Woda jest życiem
Woda jest życiem.
1. Cele lekcji
a) Wiadomości
Uczeń:
rozumie znaczenie czystej wody dla trwania życia na Ziemi,
zna sposoby jej wykorzystywania w życiu codziennym ludzi,
wie, jak można zapobiegać jej stratom,
b) Umiejętności
Uczeń:
potrafi wykorzystać wcześniej zdobyte wiadomości,
potrafi czytać ze zrozumieniem,
potrafi wyliczyć przykładowe zużycie wody,
potrafi plastycznie zobrazować temat.
c) Postawy
Uczeń:
ma pozytywny stosunek do środowiska,
dostrzega, że stan środowiska zależy również od jego postawy,
współpracuje w grupie.
2. Metoda i forma pracy
Burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem, układanka, indywidualna, grupowa.
3. Środki dydaktyczne
Wycinki z prasy, rozsypanka wyrazowa, arkusze papieru, mazaki, plansza “Krążenie wody w przyrodzie”.
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
1. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat znaczenia wody i jej krążenia w przyrodzie. Wybrany uczeń omawia wykorzystując planszę – Krążenie wody w przyrodzie”.
2. Nauczyciel podaje cele i temat zajęć.
b) Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi na temat wykorzystywania wody w gospodarstwie domowym. Wszystkie propozycje zostają zapisane na tablicy.
Uczniowie indywidualnie wyliczają na podstawie danych zużycie wody w ciągu roku przez jedną osobę. Nauczyciel sprawdza poprawność, dzieci oceniają rząd wielkości tego zużycia.
Nauczyciel pyta – jak można zapobiegać stratom wody, propozycje uczniów są zapisywane na tablicy.
Uczniowie w parach analizują zgromadzone wycinki prasowe dotyczące skażenia wody. Dzielą się z klasą wnioskami.
Uczniowie układają hasło z rozsypanych sylab ( załącznik nr 1).
Uczniowie ułożone hasło naklejają na arkusz papieru i rysują obrazujący je plakat.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie interpretują narysowane prace, zostają one wywieszone w klasie.
Ocena uczniów, zadanie domowe – porozmawiaj z rodzicami na temat zużycia wody w Twoim domu.
5. Bibliografia
6. Załączniki
Załącznik nr1
Z rozsypanych sylab ułóż hasło:
O CHRO NĘ WO DY ZA SO BÓW OD ZA CZY NA MY POD WÓR KA WŁA SNE GO