Woda jest życiem.

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • rozumie znaczenie czystej wody dla trwania życia na Ziemi,

  • zna sposoby jej wykorzystywania w życiu codziennym ludzi,

  • wie, jak można zapobiegać jej stratom,

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wykorzystać wcześniej zdobyte wiadomości,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • potrafi wyliczyć przykładowe zużycie wody,

  • potrafi plastycznie zobrazować temat.

c) Postawy

Uczeń:

  • ma pozytywny stosunek do środowiska,

  • dostrzega, że stan środowiska zależy również od jego postawy,

  • współpracuje w grupie.

2. Metoda i forma pracy

Burza mózgów, pogadanka, praca z tekstem, układanka, indywidualna, grupowa.

3. Środki dydaktyczne

Wycinki z prasy, rozsypanka wyrazowa, arkusze papieru, mazaki, plansza “Krążenie wody w przyrodzie”.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

1. Nauczyciel rozpoczyna pogadankę na temat znaczenia wody i jej krążenia w przyrodzie. Wybrany uczeń omawia wykorzystując planszę – Krążenie wody w przyrodzie”.

2. Nauczyciel podaje cele i temat zajęć.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel prosi uczniów o wypowiedzi na temat wykorzystywania wody w gospodarstwie domowym. Wszystkie propozycje zostają zapisane na tablicy.

  2. Uczniowie indywidualnie wyliczają na podstawie danych zużycie wody w ciągu roku przez jedną osobę. Nauczyciel sprawdza poprawność, dzieci oceniają rząd wielkości tego zużycia.

  3. Nauczyciel pyta – jak można zapobiegać stratom wody, propozycje uczniów są zapisywane na tablicy.

  4. Uczniowie w parach analizują zgromadzone wycinki prasowe dotyczące skażenia wody. Dzielą się z klasą wnioskami.

  5. Uczniowie układają hasło z rozsypanych sylab ( załącznik nr 1).

  6. Uczniowie ułożone hasło naklejają na arkusz papieru i rysują obrazujący je plakat.

c) Faza podsumowująca

  1. Uczniowie interpretują narysowane prace, zostają one wywieszone w klasie.

  2. Ocena uczniów, zadanie domowe – porozmawiaj z rodzicami na temat zużycia wody w Twoim domu.

5. Bibliografia

6. Załączniki

Załącznik nr1

Z rozsypanych sylab ułóż hasło:

O CHRO NĘ WO DY ZA SO BÓW OD ZA CZY NA MY POD WÓR KA WŁA SNE GO

R16VkHRIAnHHk

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 76.71 KB w języku polskim
RjzDCIl9zAPbA

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.00 KB w języku polskim