"Woda źródłem życia"- zabawy bieżne i rzutne z przyborami.
Autor/autorka
Julia Jelak
1. Etap edukacyjny i klasa
edukacja wczesnoszkolna - klasa I, edukacja wczesnoszkolna - klasa II, edukacja wczesnoszkolna - klasa III
2. Przedmiot
edukacja wczesnoszkolna – wychowanie fizyczne i edukacja zdrowotna
3. Temat zajęć
„Woda źródłem życia”- zabawy bieżne i rzutne z przyborami.
4. Czas trwania zajęć
45 minut
5. Uzasadnienie wyboru tematu
Podstawa programowa w edukacji wczesnoszkolnej przewiduje tematykę związaną z wodą, która jest nieodzownym elementem naszego życia. Odpowiednie nawodnienie odgrywa ogromną rolę w codziennej pracy organizmu, wpływa na pracę umysłu i szybkość nauki a podczas wysiłku fizycznego w szczególności należy zadbać o to by się nie odwodnić. Dlatego też postanowiłam 1 z lekcji poświęcić tej tematyce.
6. Uzasadnienie zastosowania technologii
Zastosowane przeze mnie narzędzi TIK na lekcji wychowania fizycznego sprawiają, że uczniowie lepiej zapamiętują temat lekcji. Zajęcia są atrakcyjniejsze, sprawiają, że dzieci z zaciekawieniem włączają się w ich przebieg, czują się zmotywowani do działania przy tym chętniej wykonują ćwiczenia.
7. Cel ogólny zajęć
Kształtowanie i rozwijanie sprawności motorycznych uczniów/uczennic. Uświadomienie uczniom/uczennicom konieczności nawadniania własnego organizmu.
8. Cele szczegółowe zajęć
Uczeń poznaje właściwości wody.
Uczeń rozumie dlaczego ważne jest picie wody.
Uczeń wykonuje ćwiczenia rozgrzewające.
Uczeń rzuca przedmiotami do celu.
Uczeń dba o nawodnienie swojego organizmu podczas ćwiczeń.
Uczeń stymuluje zmysł dotyku poprzez wyławianie przedmiotów z wody.
Uczeń pokonuje przeszkody z przenoszeniem przyboru.
Uczeń wykonuje w biegu/jeździe zadania z elementami wpółzawodnictwa.
9. Metody i formy pracy
Metody wg S. Strzyżewskiego:
Metody odtwórcze:
metoda naśladowcza ścisła
metoda zadaniowa ścisła
Metody aktywizujące osobowość ucznia:
metoda zabawowa
metoda bezpośredniej celowości ruchu
Formy:
forma indywidualna
forma zbiorowa
10. Środki dydaktyczne
platforma e‑podręczniki
platforma Wordwall.net
platforma YouTube.com
witryna internetowa Canva.com
przybory:
butelki z wodą 0,5l i 1,5l
kubki z wodą
miska
rakieta do badmintona
lotka do badmintona
plastikowe figury geometryczne
chusta na oczy
piłki to tenisa stołowego
balony wodne
barwniki spożywcze
mop
11. Wymagania w zakresie technologii
laptop
smartfon
internet
„magiczna ściana”/tablica multimedialna
12. Przebieg zajęć
Aktywność 1
Temat: Wprowadzenie do tematu.
Czas trwania: 8 minut
Opis aktywności:
Czynności porządkowo‑organizacyjne:
powitanie grupy
przebranie się w stroje gimnastyczne
zbiórka w szeregu
sprawdzenie obecności
Podanie tematu i celu lekcji:
wysłuchanie przez uczniów za pomocą „magicznej ściany” wiersza z platformy e‑podręczniki.pl:https://epodreczniki.pl/a/temat-96-zrodlo-zycia/DvIbcLTfY?fbclid=IwAR2hkw7cjKLBrcZc8c0fHSQQH_hbdc4ttbPKPHPYM25FD51laN1Jgs0jl1s (slajd 2)
obejrzenie przez uczniów za pomocą „magicznej ściany” filmiku z platformy YouTube.com: https://www.youtube.com/watch?v=4v5n964Pjqs
rozmowa kierowana o temacie lekcji: „WODA‑źródłem życia”
odpowiadanie na pytania zadane przez nauczyciela dotyczące tematu lekcji:
„Dlaczego woda jest potrzebna do życia?”
„Jak nasz organizm sygnalizuje brak odpowiedniej ilości wody w ciele?”
„Dlaczego po wysiłku fizycznym chce nam się pić?”
Aktywność 2
Temat: Rozgrzewka.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Rozgrzewka:
Wykonanie ćwiczeń rozgrzewających przy pomocy platformy Wordwall.net: https://wordwall.net/pl/resource/15921614
każdy uczeń pojedyńczo losuje ćwiczenie dla grupy i wpólnie je wykonuje z resztą
przypominanie uczniom o nawadnianiu organizmu - picie wody
Aktywność 3
Temat: Zabawy sportowe z wykorzystaniem wody.
Czas trwania: 17 minut
Opis aktywności:
Wykonywanie zadań zaplanowanych przez nauczyciela z wykorzystaniem przyborów:
zabawy bieżne ze wpółzawodnictwem- przenoszenie butelek z wodą w wyznaczone miejsca;
zabawy rzutne- rzucanie do celu (duża miska) balonami wodnymi;
tor przeszkód - omijanie ustawionych butelek z wodą połączone z jednoczesnym przenoszeniem przyborów;
zabawy stymulując zmysł dotyku- wyławianie z wody, z zasłoniętymi oczami przedmiotów o różnym kształcie;
przypominanie uczniom o nawadnianiu organizmu- picie wody
Aktywność 4
Temat: Posumowanie zajęć.
Czas trwania: 10 minut
Opis aktywności:
Uspokojenie organizmu uczniów - ćwiczenia oddechowe z wykorzystaniem butelek z wodą.
Podsumowanie tematu lekcji - obejrzenie na „magicznej ścianie” i omówienie wspólnie z uczniami prezentacji stworzonej za pomocą witryny internetowej Canva.com:https://www.canva.com/design/DAEeMl7kyIc/jDUXhRB4_Y6wY1dLQAJe6w/view?utm_content=DAEeMl7kyIc&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink
Zbiórka w szeregu.
Zakończenie zajęć.
13. Sposób ewaluacji zajęć
Uczniowie dostają kubek z wodą i 2 barwniki spożywcze w płynie: czerwony i niebieski
Zadowolenie z lekcji - uczniowie wkraplają niebieski barwnik do wody
Niezadowolenie z lekcji - uczniowie wkraplają czerwony barwnik do wody
14. Licencja
CC BY‑NC‑SA 4.0 - Uznanie autorstwa‑Użycie niekomercyjne‑Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe. Przejdź do opisu licencji
15. Wskazówki dla innych nauczycieli korzystających z tego scenariusza
Lekcja jest przygotowana do warunków stacjonarnego nauczania, na sali gimnastycznej lub boisku szkolnym. Każdy nauczyciel może wprowadzać swoje indywidualne pomysły i modyfikacje przebiegu lekcji oraz wykorzystać inny sprzęt do zabaw z wodą.
16. Materiały pomocnicze
17. Scenariusz dotyczy Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej
Tak
18. Forma prowadzenia zajęć
stacjonarna