Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wody zawarte w lodowcach i lądolodach

1. Cele lekcji

Wiadomości

Uczeń:

  • potrafi zdefiniować pojęcie glacjologii,

  • wymienia ziemskie masy lodowe,

  • zna pojęcia: firn, granica wiecznego śniegu, jęzor lodowcowy, pole firnowe,

  • przedstawia zasięg zlodowaceń czwartorzędowych.

Umiejętności

Uczeń:

  • wyjaśnia, w jakich warunkach klimatycznych powstają lodowce i lądolody,

  • umie scharakteryzować zakres badań glacjologii,

  • umie narysować lodowiec górski w planie i przekroju,

  • umie scharakteryzować ziemskie masy lodowe,

  • umie określić zasięg zlodowacenia czwartorzędu.

2. Metoda i forma pracy

Praca z całą klasą, opis, prace indywidualne.

3. Środki dydaktyczne

Podręcznik, atlas, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel rozdaje kserokopie materiałów dla ucznia (karta pracy ucznia). Podaje temat lekcji: Wody zawarte w lodowcach i lądolodach.

b) Faza realizacyjna

  1. Pojęcie glacjologii. Nauczyciel nawiązuje pogadankę z uczniami, określając definicję glacjologii.

  2. Wskazani uczniowie wypisują na tablicy warunki klimatyczne odpowiednie do tworzenia się lodowców i lądolodów.

  3. Uczniowie uzupełniają tabelę, wypisując główne typy lodowców i podając ich przykładowe lokalizacje (załącznik 1).

  4. Uczniowie za pomocą podręcznika i atlasu wymieniają ziemskie masy lodowe (lądolody, czapy lodowe, lodowce górskie).

  5. Nauczyciel charakteryzuje budowę lodowca górskiego. Definiowane są pojęcia: firn, jęzor lodowcowy, pole firnowe. Uczniowie rysują typowy przykład lodowca górskiego w przekroju i w planie, zaznaczają położenie granicy wiecznego śniegu, pole firnowe i jęzor lodowcowy.

  6. Nauczyciel charakteryzuje zasięg zlodowacenia czwartorzędowego. Uczniowie za pomocą atlasu określają obszar zlodowacenia czwartorzędowego na terenie Polski i próbują opisać wpływ tego zlodowacenia na rzeźbę.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).

5. Bibliografia

  1. Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera, Warszawa – Wrocław 1990.

  2. Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.

  3. Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.

  4. Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1.

Uzupełnij tabelę:

Tabela 1. Typy lodowców i ich lokalizacja.

lp.

typy lodowców

lokalizacja

1

2

3

4

b) Zadanie domowe

Jakie warunki potrzebne są do powstania lodowca?

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

RWu4DG3TVc6HI

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 99.23 KB w języku polskim
Rv5nLpgoHfaiu

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim