Wody zawarte w lodowcach i lądolodach
Wody zawarte w lodowcach i lądolodach
1. Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
potrafi zdefiniować pojęcie glacjologii,
wymienia ziemskie masy lodowe,
zna pojęcia: firn, granica wiecznego śniegu, jęzor lodowcowy, pole firnowe,
przedstawia zasięg zlodowaceń czwartorzędowych.
Umiejętności
Uczeń:
wyjaśnia, w jakich warunkach klimatycznych powstają lodowce i lądolody,
umie scharakteryzować zakres badań glacjologii,
umie narysować lodowiec górski w planie i przekroju,
umie scharakteryzować ziemskie masy lodowe,
umie określić zasięg zlodowacenia czwartorzędu.
2. Metoda i forma pracy
Praca z całą klasą, opis, prace indywidualne.
3. Środki dydaktyczne
Podręcznik, atlas, karta pracy ucznia, kserokopie materiałów dla ucznia, kolorowe pisaki
4. Przebieg lekcji
a) Faza przygotowawcza
Nauczyciel rozdaje kserokopie materiałów dla ucznia (karta pracy ucznia). Podaje temat lekcji: Wody zawarte w lodowcach i lądolodach.
b) Faza realizacyjna
Pojęcie glacjologii. Nauczyciel nawiązuje pogadankę z uczniami, określając definicję glacjologii.
Wskazani uczniowie wypisują na tablicy warunki klimatyczne odpowiednie do tworzenia się lodowców i lądolodów.
Uczniowie uzupełniają tabelę, wypisując główne typy lodowców i podając ich przykładowe lokalizacje (załącznik 1).
Uczniowie za pomocą podręcznika i atlasu wymieniają ziemskie masy lodowe (lądolody, czapy lodowe, lodowce górskie).
Nauczyciel charakteryzuje budowę lodowca górskiego. Definiowane są pojęcia: firn, jęzor lodowcowy, pole firnowe. Uczniowie rysują typowy przykład lodowca górskiego w przekroju i w planie, zaznaczają położenie granicy wiecznego śniegu, pole firnowe i jęzor lodowcowy.
Nauczyciel charakteryzuje zasięg zlodowacenia czwartorzędowego. Uczniowie za pomocą atlasu określają obszar zlodowacenia czwartorzędowego na terenie Polski i próbują opisać wpływ tego zlodowacenia na rzeźbę.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel podaje treść zadania domowego (załącznik).
5. Bibliografia
Atlas geograficzny, Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych im Eugeniusza Romera, Warszawa – Wrocław 1990.
Flis J., Szkolny słownik geograficzny, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1985.
Modzelewska B., Piełowska E., Podstawy geografii fizycznej i geologii dla klasy I i II liceum ogólnokształcącego, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich, Toruń 1999.
Stankowski W., Geografia fizyczna z geologią, Podręcznik dla szkoły średniej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1994.
6. Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1.
Uzupełnij tabelę:
Tabela 1. Typy lodowców i ich lokalizacja.
lp. | typy lodowców | lokalizacja |
1 | ||
2 | ||
3 | ||
4 |
b) Zadanie domowe
Jakie warunki potrzebne są do powstania lodowca?
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak