Wokół książki "Dziadek i niedźwiadek" Ł. Wierzbickiego
Część 1
Temat : Poznajemy niedźwiadka Wojtka, który walczył wraz z polskimi żołnierzami podczas II wojny światowej. Porozmawiamy o przyjaźni.
Przyjaciel Chips
Fragment książki Łukasza Wierzbickiego pt. „ Dziadek i niedźwiadek”
Wielki łaciaty pies hasał z wywieszonym jęzorem wokół pojazdów. |
Ilustracja do tekstu: Bawiące się zwierzęta: turlające się , dookoła pustynia, namioty wojskowe |
- Wreszcie Wojtek znalazł przyjaciela – ucieszył się Staszek.
- Raczej towarzysza zabaw – sprostowałem. – Nie zapominaj, że to zwierzęta.
- Sądzisz, że zwierzęta się nie przyjaźnią? – zdziwił się Staszek.
- Ot, ganiają po prostu. Trudno tu mówić o przyjaźni – wzruszyłem ramionami. /…/
Kąpiel Chipsa zawsze kończyła się tak samo. Zaciekawiony Wojtek zjawiał się w pralni, zaglądał do balii z wodą, w której siedział kolega, i… zabawa zaczynała się na nowo. Zwierzaki wyskakiwały i wskakiwały do miednicy, rozlewały wodę, taplały się w błocie… . Tak, Wojtek i Chips uwielbiali się bawić.
Pewnego razu umęczony zabawą miś zasnął tak mocno, że przespał śniadanie i nie zbudził się nawet, gdy wymykaliśmy się ze Staszkiem z namiotu. Wsiadaliśmy właśnie do ciężarówki, by jechać na poligon, gdy zjawił się Chips i zaczął nas obszczekiwać.
- Hau, hau, hauauau…!!!
- Szukasz Wojtka? Śpi w namiocie, tam go znajdziesz – zawołałem.
- Poczekaj, on chce nam coś powiedzieć. – Staszek kucnął przed psiakiem. – Co się stało, kolego?
Dalmatyńczyk podskoczył i wykonał kilka susów, jakby zapraszał nas, byśmy za nim pobiegli.
- Prowadź!
Popędziliśmy za Chipsem. Pies minął kuchnię, pralnię, biegł dalej i zatrzymał się dopiero za bramą wjazdową do obozu, za którą rozciągała się bezkresna pustynia. Ujrzeliśmy tropy niedźwiadka na pisaku.
- Miś zbudził się i pobiegł nas szukać – martwił się Staszek.
- Hau, hau, hauauau…- Chips ujadał w kierunku śladów przysypywanych powoli przez piasek.
- Mądry psiak. Dobrze, że nas zaalarmowałeś. – Poczekajcie, zaraz wrócę! – zawołał i pognał do obozu. Po chwili rozległ się warkot motoru. To Staszek uruchomił naszą ciężarówkę.
- Jedziemy na poszukiwania! Wskakujcie! – zawołał przez okno.
Ulokowaliśmy się z Chipsem w szoferce. Ruszyliśmy przez pustynię. Choć bacznie się rozglądaliśmy, Wojtka nigdzie nie było widać. Z mozołem wspinaliśmy się na wydmę, zjeżdżaliśmy w dół, potem znów w górę… aż ogarnął mnie strach, że sami się zgubimy pośród bezkresnych piasków.
- Hau, hau, hau! – rozszczekał się nagle Chips.
Sięgnąłem po lornetkę. Daleko na horyzoncie ukazał się Wojtek. Biedak wlókł się z wywieszonym jęzorem.
Tiiit! Zatrąbiliśmy klaksonem, by go przywołać. Spragniony miś dopadł samochodu. Staszek postawił przed nim wiadro wody. Niedźwiadek wsadził łebek do środka i pił łapczywie.
- Hau, hau, hau! – Chips skakał dookoła i poszczekiwał radośnie.
- Myślę, że to pierwszy i ostatni raz, kiedy nasz miś samowolnie oddalił się z obozu – Staszek z uśmiechem obserwował, jak Wojtek pakuje się cały mokry do ciężarówki.
- Szkoda tylko, że zachlapał całe siedzenie – skrzywiłem się.
- PRZYJACIEL szybko osuszy misia – rzekł Staszek przyglądając się, jak dalmatyńczyk wskakuje do szoferki i zlizuje wodę z niedźwiedziego futra.
„Przyjaciel – pomyślałem. – Czy wydawało mi się, czy Staszek szczególnie głośno wypowiedział to słowo?”.
Chips prężył pierś i machał wesoło ogonem. Miał powody do dumy. Po pierwsze, wyratował kolegę z tarapatów, po drugie, udowodnił coś, w co wcześniej wątpiłem. To mianowicie, że zwierzęta potrafią się wspaniale bawić, ale też i prawdziwie z sobą przyjaźnić.”
Fotografia Wojtka i polskiego żołnierza
Pomnik niedźwiadka Wojtka w Edynburgu
Uwagi metodyczne:
Materiały dydaktyczne:
książka pt. „Dziadek i niedźwiadek” autorstwa Łukasza Wierzbickiego, Wydawnictwo Pointa, Konstancin 2009; --
zeskanowane zdjęcia z książki prezentowane multimedialnie,
mapa przedstawiająca szlak bojowy armii Andersa (książka str. 20),
http://www.youtube.com/watch?v=48y5f2yCMxw&feature=related;
http://www.youtube.com/watch?v=h7oOXgLADgM&feature=related;
http://www.youtube.com/watch?v=YS4oxrtWeUM&feature=related
Aktywne słuchanie
Nauczyciel czyta fragment tekstu „ Przyjaciel Chips”, z książki Łukasza Wierzbickiego „Dziadek i Niedźwiadek” (Pointa, Konstancin 2009) (strona 47 od „Wielki łaciaty pies… do Cóż to była za radość!). Uczniowie słuchają i zastanawiają się nad odpowiedzią na pytanie, kim był Wojtek?
Ćwiczenia w rozumieniu tekstu
Uczniowie nazywają bohaterów, wyobrażają ich sobie, ustnie opisują swoje wyobrażenia bohatera.
Słuchanie opowiadania nauczyciela
Nauczyciel opowiada o historii Wojtka – niedźwiadka, który wraz z żołnierzami Armii Andersa przeszedł przez szlak bojowy, opisanej w książce „Dziadek i niedźwiadek”. Ilustruje opowiadanie zdjęciami, mapą, prezentacją, filmem…
Słuchanie aktywne
Uczniowie słuchając tekstu czytanego przez nauczyciela szukają odpowiedzi na pytanie, czy zwierzęta mogą się przyjaźnić.
Część 2
Temat: Porozmawiajmy o przyjaźni wśród zwierząt na podstawie lektury. Scenki dramowe.
Co mówi Chips żołnierzom? Napisz.
Ilustracja na której widać zdenerwowanego psa dalmatyńczyka, który przekazuje żołnierzowi w polskim polowym mundurze informację o tym, że jego przyjaciel zginął na pustyni. W chmurce znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze: Hau, hau, hauuuuu! Łau, łauuuuu! |
O czym rozmawiają przyjaciele? Przetłumacz ich mowę i zapisz zdania pod ilustracją.
Ilustracja na której widać szczęśliwego psa dalmatyńczyka, który radośnie macha ogonem i coś mówi do swojego przyjaciela niedźwiadka. Niedźwiadek równie szczęśliwy także coś mówi swojemu przyjacielowi. W chmurce znajdują się wyrazy dźwiękonaśladowcze: „Hau, hau, hau” i „Mrrr, mrrrr…” |
Wojtek:………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………… Chips:………………………………………………………………………………………… ………………………………………………………………………………………………… Wojtek:………………………………………………………………………………………. ………………………………………………………………………………………………….
Uwagi metodyczne:
Ćwiczenia w czytaniu
Samodzielne czytanie tekstu i szukanie potwierdzeń poglądu, że zwierzęta mogą się przyjaźnić. Zaznaczanie fragmentów potwierdzających tezę.Scenki dramowe
Odgrywanie scenek – dialog między Wojtkiem a Chipsem po przygodzie przeżytej w ciągu dnia.Ćwiczenia w budowaniu krótkiego tekstu informacyjnego.
Minikomiks 1 - opisujący sytuację, w której dalmatyńczyk chce powiedzieć o zagrożeniu niedźwiedzia. Uczniowie „tłumaczą” język psa na informację. Zapisują zbudowane zdanie/zdania.
Minikomiks 2 – dalmatyńczyk rozmawia z niedźwiadkiem po przygodzie przeżytej w ciągu dnia. W dymkach wyrazy dźwiękonaśladowcze (hau, mrrrr). Uczniowie „tłumaczą” język zwierząt. Zapisują zdania.
Ćwiczenia językowe
Wyszukiwanie w pierwszej części tekstu wyrazów nazywających czynności i stany (co robi?). Podkreślanie wyrazów w tekście.
Część 3
Temat: Sprawdzimy, co zapamiętaliśmy z opowiadań o niezwykłym niedźwiadku Wojtku.
Tytuł książki: „Dziadek i niedźwiadek”
Autor: Łukasz Wierzbicki
Opowiadanie: „Przyjaciel Chips”
Czas akcji: II Wojna Światowa
Miejsce akcji: pustynia w Afryce
Bohaterowie:
Czytamy z podziałem na role.
Chips | Wojtek | Staszek | Narrator |
Wpisz imiona czytających osób.
Kto z kim rozmawia?
„- Sądzisz, że zwierzęta się nie przyjaźnią? – zdziwił się Staszek.
- Ot, ganiają po prostu. Trudno tu mówić o przyjaźni – wzruszyłem ramionami. /…/”
Kto z kim rozmawia?
„- Hau, hau, hauauau…!!!
-Szukasz Wojtka? Śpi w namiocie, tam go znajdziesz – zawołałem.”
Uzupełnij tabelę. Co się dzieje teraz, co się działo kiedyś?
Hasa, zatrzymuje się, merdał ogonem, wskakiwał, wpadł na niego, siedział, zatrzymał się, wskakuje, merda ogonem, podskakuje, siedzi, podskoczył, budzi się, wpada na niego, hasał, zbudził się
Co robi? | Co robił? |
---|---|
Hasa | |
merdał ogonem | |
wskakiwał | |
zatrzymuje się | |
wpadł na niego | |
siedział | |
Śmiech to zdrowie |
Scenka przedstawiająca ogród ZOO, dziadek z wnuczkiem za rękę. W klatkach zwierzęta (niedźwiedź w klatce na pierwszym planie, po lewej stronie nosorożec, po prawej stronie hipopotam a za nim żyrafa). Zwierzęta wyraźnie przyglądają się ludziom. W chmurce (dziadek mówi do wnuczka) Pamiętaj wnuczku, ZOO to takie miejsce, do którego przychodzą ludzie, żeby mogły ich oglądać zwierzęta… |
Wpisz nazwy zwierząt znajdujących się w klatkach na ilustracji.
W pierwszej klatce od lewej strony jest ………………………………………
W drugiej klatce jest……………………………………………………………
W trzeciej klatce jest……………………………………………………………
W czwartej klatce jest…………………………………………………………
Sprawdź w słowniku poprawność pisowni.
Uwagi metodyczne :
Ćwiczenia w czytaniu
Czytanie wybranych fragmentów tekstu z podziałem na role.Kto z kim rozmawia?
Ćwiczenia sprawdzające rozumienie czytanego tekstu. Uczniowie czytają fragmenty opowiadania zamieszczonego w książce, ustalają kto z kim prowadzi dialog i zapisują imiona rozmówców.Ćwiczenia językowe.
Wypełnianie tabeli z czasownikami z tekstu. Utrwalanie umiejętności przekształcania czasowników w różnych czasach.Ćwiczenia sprawdzające Umiejętność czytania i zapamiętanie informacji z opowiadań nauczyciela o historycznym niedźwiadku. Wykreślanie z tekstu niepotrzebnych wyrazów.
Śmiech to zdrowie
Uczniowie oglądają ilustrację, wpisują nazwy zwierząt ze zwróceniem uwagi na ortografię.Zadanie domowe - wyszukiwanie ciekawostek o niedźwiadku Wojtku.