Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wokół średniowiecza – powtórzenie wiadomości

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna systemy filozoficzne stworzone w średniowieczu,

  • zna utwory literackie powstałe w okresie średniowiecza,

  • umie dokonać periodyzacji okresu.

b) Umiejętności

Uczeń umie scharakteryzować kulturę średniowiecza .

2. Metoda i forma pracy

Praca zbiorowa, praca grupowa, akronim, burza mózgów.

3. Środki dydaktyczne

Karty pracy

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami i tokiem lekcji. Następnie dzieli uczniów na 2 lub 4 – osobowe zespoły.

b) Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy nr 1 (załącznik 1). Uczniowie powinni samodzielnie wykonać zadanie, mając na to ok. 10 minut. Nauczyciel sprawdza wyniki pracy. Zadanie to daje obraz ogólnej wiedzy na temat średniowiecza, ponieważ nauczyciel zawsze ma prawo zapytać, z jakiego utworu pochodzi wymienione w akronimie przez ucznia imię itp.

  2. Następnie nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy nr 2 (załącznik 2). Uczniowie w tych samych grupach wykonują zadanie, na które znów mają ok. 10 minut. Zadanie to sprawdza, w jakim stopniu uczniowie opanowali znajomość dzieł średniowiecznych, czy dobrze znają ich treść i przesłanie.

  3. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela wykonują ostatnie zadanie – mają napisać życzenia urodzinowe do św. Franciszka, św. Tomasza i św. Augustyna. W życzeniach musi znaleźć się odniesienie do systemu filozoficznego stworzonego przez wymienione osoby. Zadanie to pozwoli nam sprawdzić, czy uczniowie znają systemy filozoficzne powstałe w średniowieczu.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel zwraca uczniom uwagę na bogactwo i różnorodność epoki średniowiecza. Podkreśla przede wszystkim religijny charakter epoki. Warto także zwrócić uwagę na kulturotwórczą rolę dworów królewskich i książęcych.

5. Bibliografia

T. Michałowska, Średniowiecze, PWN, Warszawa 2000.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

Załącznik 1

Uzupełnij akronim wyrazami związanymi ze średniowieczem. Pamiętaj, że każdy wyraz musi się zaczynać kolejną literą, która tworzy wyraz „średniowiecze”.

Ś

R

E

D

N

I

O

W

I

E

C

Z

E

Załącznik 2

Uwzględniając tematykę poznanych utworów średniowiecznych, dokonaj podziału na dzieła świeckie i religijne.

ŚWIECKIE

RELIGIJNE

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Ponieważ jest to lekcja o charakterze powtórzeniowym, uczniowie powinni wcześniej powtórzyć sobie zagadnienia dotyczące filozofii i kultury średniowiecza, a także poznane utwory pochodzące z tego okresu.

RCsr0V28yHduC

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 92.41 KB w języku polskim
R1Wyo3ekvNOUk

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 17.50 KB w języku polskim