Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wolfgang Amadeusz Mozart i jego twórczość operowa

Zapoznanie uczniów z postacią kompozytora - Wolfgangiem Amadeuszem Mozartem. Przedstawienie najważniejszych faktów z życia kompozytora oraz omówienie jego dzieł będących przykładem muzyki operowej. Przedstawienie stylistycznych cech charakterystycznych dla twórczości Mozarta. Omówienie wpływu, jaki kompozytor wywarł na innych muzyków. Wysłuchanie wybranych utworów. Dokonanie muzycznej analizy utworów.

Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Omówić twórczość Wolfganga Amadeusza Mozarta.

  2. Przedstawić znane dzieła Wolfganga Amadeusza Mozarta.

  3. Wymienić najważniejsze dzieła i gatunki uprawiane przez Wolfganga Amadeusza Mozarta oraz krótko je omówić.

  4. Rozpoznać fragmenty wysłuchanych utworów oraz je nazwać*.*

  5. Wskazać cechy stylistyczne charakterystyczne dla twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta.

  6. Omówić tematykę poruszaną w operach Wolfganga Amadeusza Mozarta.

Metoda pracy

Metoda opisu z elementami pogadanki. Percepcja muzyczna. Analiza muzyczna – praca w grupach. Forma ćwiczeniowa.

Środki dydaktyczne

Podręczniki:

1. Gwizdalska D., Historia muzyki cz.1‑2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006

Józef Kański, Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków1978

2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

  1. Nagranie fragmentów oper Wolfganga Amadeusza Mozarta*:*

  • Czarodziejski flet

  • Wesele Figara

  1. Karta pracy ucznia

  2. Partytury wyżej wymienionych utworów.

4. Przebieg lekcji

Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności.

  2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby, z trzech ostatnich lekcji.

  3. Podanie tematu do zeszytu.

(10 min)

    1. Metodą opisu, przedstawienie postaci Wolfganga Amadeusza Mozarta. Omówienie najważniejszych faktów z życia kompozytora.

  • Notatka:

Wolfgang Amadeusz Mozart - urodził się w 1756 roku, w Salzburgu; zmarł 1791 roku, w Wiedniu. Kompozytor austriacki, geniusz muzyczny. Jego pierwszym nauczycielem był jego ojciec (skrzypek). Mozart w wieku 4 lat grał na klawesynie, rok później już komponował. Cieszył się opinią cudownego dziecka. Mając 6 lat koncertował wraz z siostrą i ojcem po Europie. W tym też czasie nauczył się grać na organach i skrzypcach. Sztuki kompozycji uczył się od ojca, ale korzystał również ze wskazówek Jana Chrystiana Bacha. Pisał utwory na zamówienia dworu i teatrów włoskich. Wyjeżdżał do Paryża w celu pozyskania godnego stanowiska na dworze królewskim. Marzenia jednak się nie spełniły i wrócił do rodzinnego miasta. W 1781 roku przeniósł się do Wiednia. Poślubił Konstancję Weber. Umarł w biedzie. Pochowany został w domu dla nędzarzy.

  1. Metodą opisu, wymienienie najważniejszych dzieł Wolfganga Amadeusza Mozarta. Omówienie stylistycznych cech charakterystycznych dla kompozytora.

  • Notatka:

Opery Mozarta:

Na przestrzeni 25 lat powstało 13 oper. Pięć z nich zajmuje czołowe miejsce wśród najsłynniejszych oper na świecie. Są to: „Czarodziejski flet” (1791) napisany w ostatnim roku życia kompozytora; Le nozze di Figaro” (1786), „Don Giovanni” (1787) i „ Così fan tutte” (1790). Trzy ostatnie skomponowane zostały według libretta Lorenza da Ponte. Mozart napisał również „Uprowadzenie z seraju” (1782). Nawet te opery spośród tych, które są rzadziej wystawiane, jak: „Idomeneo” (1781) czy „La clemenza di Tito” (1791), znane są nie tylko melomanom. Skomponowana przez Mozarta w wieku 12 lat opera „Bastien i Bastienne” była jego pierwszym arcydziełem.

Styl W.A. Mozarta:

Mozart był twórcą wybitnym i prekursorskim - w operze, nawiązującej do tradycji szkoły neapolitańskiej, w nowoczesny sposób traktował arie, duety i partie orkiestralne. Doskonale równoważył warstwę muzyczną i tekstową, a także po mistrzowsku wykorzystywał muzykę do budowania nastroju i charakterystyki postaci, wywoływania rozmaitych efektów scenicznych. Pisał opery buffo i seria.

3. Wysłuchanie wybranych arii z „Wesela Figara”. Dokonanie muzycznej analizy utworu. Praca w grupach. Przeczytanie libretta opery z „Przewodnika operowego” Józefa Kańskiego.

(25 min)

    • Wysłuchanie fragmentów opery Czarodziejski flet lub obejrzenie przedstawienia na video.

    • Zapisanie notatki do zeszytu.

(10 min)

5. Bibliografia

a. Ekiert J., Bliżej muzyki. Encyklopedia, wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1994

b. Gwizdalska D., Historia muzyki cz.1‑2, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2006

c. Kański J., Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków1978

6. Załączniki

Karta pracy ucznia

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji pt. Wolfgang Amadeusz Mozart i jego twórczość operowa.

Zadanie domowe

RHnsnu5tGaUIq

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 44.00 KB w języku polskim