Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Work file – ćwiczenia na słownictwo związane z pracą

Cele lekcji

Ogólny cel lekcji:

Uczniowie doskonalą sprawność mówienia i czytania, dyskutując na temat problemów związanych z pracą.

a) Wiadomości

Uczeń zna:

  • słownictwo związane z pracą,

  • wymowę i znaczenie nowych wyrazów,

  • problemy związane z pracą (np. bezrobocie, zasiłki, strajki).

b) Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi posługiwać się wyrażeniami dotyczącymi pracy podczas lekcji, egzaminu maturalnego lub zawodowego oraz w rzeczywistej sytuacji życiowej,

  • stosuje strategie uczenia się słownictwa (grupowanie słów),

  • ćwiczy sprawność czytania i mówienia,

  • wykorzystuje posiadany zasób słów i wyrażeń do wypowiedzi w sytuacji rozmowy o pracy,

  • potrafi czytać ze zrozumieniem,

  • wykonuje ćwiczenia związane z tematem (tłumaczenie i wyjaśnianie nowych słów, wymowa nowych słów, uzupełnianie ćwiczeń, dopasowywanie wyrazów),

  • dyskutuje o problemach zawiązanych z pracą,

  • ćwiczy wymowę.

c) Postawy

Uczeń:

  • harmonijnie współpracuje z kolegami i nauczycielem,

  • nie obawia się prezentować swoich wiadomości na forum klasy.

2. Metoda i forma pracy

Metoda: podejście komunikacyjne, pytania‑odpowiedzi, dyskusja, pogadanka, ćwiczebna, gramatyczno‑tłumaczeniowa

Forma: praca w parach, zespole i indywidualna

3. Środki dydaktyczne

Podręczniki, zeszyty, słowniki

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Nauczyciel podaje temat i ogólny cel lekcji: „Będziecie czytać i rozmawiać o pracy. Powtórzycie potrzebne słownictwo. Będziecie wykonywać różne ćwiczenia pod kątem przygotowania do egzaminu maturalnego lub zawodowego”. Sprawdza i ocenia plusami lub minusami pracę domową.

b) Faza realizacyjna

  1. Rozgrzewka językowa. Nauczyciel pyta uczniów, jakie słowa kojarzą im się z tematem: praca. Uczniowie odpowiadają ustnie, a nauczyciel zapisuje ich pomysły na tablicy.

  2. Uczniowie otwierają podręcznik na stronie 18., zapoznają się ze słowami z ćwiczenia 1. oraz dopasowują do nich słowa: do, make, have, work. Jeśli nie znają wyrazów, korzystają ze słowników lub pomocy nauczyciela. Następnie czytają odpowiedzi na głos i tłumaczą ich znaczenie. Mogą dodać inne słowa, które łączą się z podanymi czasownikami.

  3. Uczniowie opisują ustnie zdjęcie z ćwiczenia 2. oraz rozmawiają o swojej wymarzonej pracy. Podają nazwy zawodów, czas pracy, zakres obowiązków itp. Uczniowie w parach zapoznają się ze słowami z ćwiczenia 4. na stronie 19. Nauczyciel pomaga w razie trudności, a uczniowie dopasowują wyrazy do ich definicji. Czytają na głos i wyjaśniają nowe słowa.

  4. Uczniowie przygotowują w grupach odpowiedzi na pytania z ćwiczenia 5. (problemy pracowników). Następnie dyskutują o nich na forum klasy. Dopasowują problem do zdjęcia.

c) Faza podsumowująca

Nauczyciel ocenia aktywność wszystkich uczniów plusami i minusami. Zadaje też pracę domową. Przypomina o konieczności nauczenia się poznanych dziś wiadomości.

5. Bibliografia

  1. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2002.

  2. Taylor L., International Express Pre‑intermediate, Oxford University Press, Oxford 2006.

6. Załączniki

Zadanie domowe

  1. Opisz pisemnie swoją przyszłą pracę (godziny pracy, problemy, zakres obowiązków itp.).

  2. Naucz się poznanych dzisiaj informacji.

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

Nauczyciel powinien zachęcić uczniów do podania jak największej liczby słów związanych z pracą i problemami z nią związanymi. Jeśli uczniowie nie mają pomysłów, należy podsunąć im odpowiednie słownictwo np. związane z ich specjalnością. Można na poprzedniej lekcji zadać uczniom pracę domową - przygotowanie słownictwa i problemów. Po lekcji uczeń powinien znać słowa związane z pracą (self‑employed, a pensioner, retired, on maternity leave, on sick leave, unemployed, benefit itp.), słowa, które łączą się z czasownikami do, make, have, work, problemy związane z pracą oraz wiedzieć, jak opisać swoją przyszłą pracę.

R9TdMZA6WfANf

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 104.21 KB w języku polskim
R1IgUOAKd1SQv

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 20.50 KB w języku polskim