Wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje
Scenariusz zajęć „wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje”
Przyroda, II etap edukacyjny
Temat: Wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje
Treści kształcenia
Podstawa programowa: Punkt (6.6) [uczeń] bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji;
Cele zoperacjonalizowane
UCZEŃ | Rozumie termin korozja |
Wie jaki wpływ mają czynniki zewnętrzne na różne substancje | |
Rozumie termin konserwacja | |
Rozumie przebieg reakcji metali z: tlenem i wodą | |
Wie jakie negatywne skutki niesie za sobą zjawisko korozji | |
Wie co ma wpływ na powstawanie korozji | |
Wie gdzie najczęściej powstaje korozja | |
Zna rodzaje korozji |
Nabywane umiejętności
UCZEŃ | Bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji |
Wyjaśnia proces korozji | |
Potrafi zapobiegać korozji | |
Wyjaśnia termin i podaje sposoby renowacji zabytków | |
Potrafi pracować w grupie |
Kompetencje kluczowe
Kompetencje naukowe
Porozumiewanie się w języku ojczystym
Umiejętność uczenia się
Umiejętności praktyczne
Etapy lekcji
Wstęp:
Powitanie uczniów przez nauczyciela
Czynności organizacyjne
Przebieg zajęć:
Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje. Nauczyciel inicjuje rozmowę.
Nauczyciel zadaje pytanie:
Czy wiecie co to jest rdza?
Czy wiecie na jakich substancjach występuje?
Czy widzieliście rdzę?
Uczniowie odpowiadają na pytania. Jeżeli występuje taka potrzeba, nauczyciel naprowadza uczniów (np. niszczy metal, ma na nią wpływ wilgotne powietrze, woda - szczególnie słona). (Rozmowa kierowana)
W celu zapamiętania przekazanych informacji podczas rozmowy kierowanej, nauczyciel wyświetla uczniom film przedstawiający proces rdzewienia gwoździ. Uczniowie dokonują obserwacji zapisują notatki.
Rdzewienie - film przedstawia doświadczenie na rdzewienie gwoździ, które uczeń może wykonać w domu.
Nauczyciel proponuje, aby w ramach ćwiczenia zgłębiania wiedzy uczniowie przygotowali sami eksperyment w domu. Informuje uczniów o materiałach niezbędnych do wykonania ćwiczenia: gwoździe- oczyszczone wcześniej papierem ściernym, roztwór soli kuchennej, ziemia, woda z kranu, próbówki. Proponuje, aby przygotowali cztery probówki i do każdej włożyli gwóźdź, a następnie do pierwszej probówki wlali wodę z kranu, do drugiej probówki wsypali ziemię, do trzeciej probówki roztwór soli, a w czwartej probówce pozostawili wyłącznie gwóźdź bez innej substancji dodatkowej
Efekt należy sprawdzić po kilku tygodniach.
Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii, zapisują informacje opisujące proces rdzewienia oraz wpływ powietrza i wody na metale.
Korozja – nauczyciel tłumaczy termin. Wyjaśnia jakie czynniki (min. temperatura, woda) mają wpływ na powstawanie korozji.
Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Pierwsza z nich opisuje korozję chemiczną, a druga - elektrochemiczną. Następnie każdy z uczniów podchodzi do tablicy (podzielonej na dwie części: korozję chemiczną, korozję elektrochemiczną) i zapisują cechy charakterystyczne. (ćwiczenie)
Negatywne skutki oddziaływania korozji na różne substancje. Nauczyciel wraz z uczniami zastanawia się, jakie są skutki korozji. Uczniowie są aktywni. Uczniowie skupiają się na stratach ekonomicznych, oraz stratach związanych z zagrożeniem dla zdrowia i życia człowieka. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.
Nauczyciel wydaje polecenie: Zaproponuj metody ochrony przed korozją. Uczniowie udzielają odpowiedzi, np.: oliwienie, pokrywanie innymi metalami.
Renowacja zabytków – wyjaśnienie terminu przez nauczyciela. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.
Nauczyciel wymienia sposoby konserwacji zabytków i pokazuje prezentację na ten temat.
Na zakończenie nauczyciel zadaje pytanie: Czy w Waszej okolicy trwają prace konserwacyjne? Jeżeli tak to jakie? (pogawędka)
Podsumowanie:
Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.
Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.
Zadanie pracy domowej.
Uporządkowanie miejsca pracy.
Środki dydaktyczne
Podręcznik
Encyklopedia
Komputer
Rzutnik
Ekran projekcyjny
Tablica
Metody nauczania
Pogawędka
Rozmowa kierowana
Ćwiczenie
Pokaz
Formy pracy
Praca indywidualna
Praca w grupie
Praca domowa
Jakie negatywne skutki może nieść proces korozji dla środowiska naturalnego?
Zadanie dla chętnych
Czy skały ulegają korozji? Jeżeli tak to napisz jaki jest to typ korozji oraz na czym polega
Lub
Wyjaśnij i opisz, czym jest Karta Wenecka, wymień zawarte w niej wytyczne.
Lista załączników multimedialnych
Prezentacja multimedialna „Ochrona zabytków i dzieł sztuki”
Film „Rdzewienie”