Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz zajęć „wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje”

Przyroda, II etap edukacyjny

Temat: Wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje

Treści kształcenia

Podstawa programowa: Punkt (6.6) [uczeń] bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji;

Cele zoperacjonalizowane

UCZEŃ

Rozumie termin korozja

Wie jaki wpływ mają czynniki zewnętrzne na różne substancje

Rozumie termin konserwacja

Rozumie przebieg reakcji metali z: tlenem i wodą

Wie jakie negatywne skutki niesie za sobą zjawisko korozji

Wie co ma wpływ na powstawanie korozji

Wie gdzie najczęściej powstaje korozja

Zna rodzaje korozji

Nabywane umiejętności

UCZEŃ

Bada wpływ czynników takich jak: woda, powietrze, temperatura, gleba na przedmioty zbudowane z różnych substancji

Wyjaśnia proces korozji

Potrafi zapobiegać korozji

Wyjaśnia termin i podaje sposoby renowacji zabytków

Potrafi pracować w grupie

Kompetencje kluczowe

  • Kompetencje naukowe

  • Porozumiewanie się w języku ojczystym

  • Umiejętność uczenia się

  • Umiejętności praktyczne

Etapy lekcji

  1. Wstęp:

  • Powitanie uczniów przez nauczyciela

  • Czynności organizacyjne

  1. Przebieg zajęć:

  • Pogadanka – zapoznanie uczniów z tematem lekcji - Wpływ czynników zewnętrznych na różne substancje. Nauczyciel inicjuje rozmowę.

  • Nauczyciel zadaje pytanie:

Czy wiecie co to jest rdza?

Czy wiecie na jakich substancjach występuje?

Czy widzieliście rdzę?

Uczniowie odpowiadają na pytania. Jeżeli występuje taka potrzeba, nauczyciel naprowadza uczniów (np. niszczy metal, ma na nią wpływ wilgotne powietrze, woda - szczególnie słona). (Rozmowa kierowana)

  • W celu zapamiętania przekazanych informacji podczas rozmowy kierowanej, nauczyciel wyświetla uczniom film przedstawiający proces rdzewienia gwoździ. Uczniowie dokonują obserwacji zapisują notatki.

  • Rdzewienie - film przedstawia doświadczenie na rdzewienie gwoździ, które uczeń może wykonać w domu.

  • Nauczyciel proponuje, aby w ramach ćwiczenia zgłębiania wiedzy uczniowie przygotowali sami eksperyment w domu. Informuje uczniów o materiałach niezbędnych do wykonania ćwiczenia: gwoździe- oczyszczone wcześniej papierem ściernym, roztwór soli kuchennej, ziemia, woda z kranu, próbówki. Proponuje, aby przygotowali cztery probówki i do każdej włożyli gwóźdź, a następnie do pierwszej probówki wlali wodę z kranu, do drugiej probówki wsypali ziemię, do trzeciej probówki roztwór soli, a w czwartej probówce pozostawili wyłącznie gwóźdź bez innej substancji dodatkowej

Efekt należy sprawdzić po kilku tygodniach.

  • Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii, zapisują informacje opisujące proces rdzewienia oraz wpływ powietrza i wody na metale.

  • Korozja – nauczyciel tłumaczy termin. Wyjaśnia jakie czynniki (min. temperatura, woda) mają wpływ na powstawanie korozji.

  • Nauczyciel dzieli klasę na dwie grupy. Pierwsza z nich opisuje korozję chemiczną, a druga - elektrochemiczną. Następnie każdy z uczniów podchodzi do tablicy (podzielonej na dwie części: korozję chemiczną, korozję elektrochemiczną) i zapisują cechy charakterystyczne. (ćwiczenie)

  • Negatywne skutki oddziaływania korozji na różne substancje. Nauczyciel wraz z uczniami zastanawia się, jakie są skutki korozji. Uczniowie są aktywni. Uczniowie skupiają się na stratach ekonomicznych, oraz stratach związanych z zagrożeniem dla zdrowia i życia człowieka. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Nauczyciel wydaje polecenie: Zaproponuj metody ochrony przed korozją. Uczniowie udzielają odpowiedzi, np.: oliwienie, pokrywanie innymi metalami.

  • Renowacja zabytków – wyjaśnienie terminu przez nauczyciela. Uczniowie zapisują notatki, korzystają z podręcznika i/lub encyklopedii.

  • Nauczyciel wymienia sposoby konserwacji zabytków i pokazuje prezentację na ten temat.

  • Na zakończenie nauczyciel zadaje pytanie: Czy w Waszej okolicy trwają prace konserwacyjne? Jeżeli tak to jakie? (pogawędka)

  1. Podsumowanie:

  • Powtórzenie wiadomości omawianych na lekcji.

  • Ocena zaangażowania uczniów, ich aktywności na lekcji.

  • Zadanie pracy domowej.

  • Uporządkowanie miejsca pracy.

Środki dydaktyczne

  • Podręcznik

  • Encyklopedia

  • Komputer

  • Rzutnik

  • Ekran projekcyjny

  • Tablica

Metody nauczania

  • Pogawędka

  • Rozmowa kierowana

  • Ćwiczenie

  • Pokaz

Formy pracy

  • Praca indywidualna

  • Praca w grupie

Praca domowa

Jakie negatywne skutki może nieść proces korozji dla środowiska naturalnego?

Zadanie dla chętnych

Czy skały ulegają korozji? Jeżeli tak to napisz jaki jest to typ korozji oraz na czym polega

Lub

Wyjaśnij i opisz, czym jest Karta Wenecka, wymień zawarte w niej wytyczne.

Lista załączników multimedialnych

Prezentacja multimedialna „Ochrona zabytków i dzieł sztuki”

Film „Rdzewienie”

R1DdDDUS5zkWc

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 100.00 KB w języku polskim
Rt3dYbFlI4cm2

Pobierz załącznik

Plik ODT o rozmiarze 60.53 KB w języku polskim
R1Pf7KpDcRqn3