Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wpływ muzyki na kształtowanie się liturgii średniowiecza

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Zapoznanie uczniów z historią muzyki średniowiecza związaną z kulturą chrześcijańską i religią katolicką. Przedstawienie uczniom najważniejszych form średniowiecznej muzyki religijnej z uwzględnieniem śpiewu jednogłosowego (homofonia). Wyjaśnienie obsady muzyki liturgicznej Kościoła rzymskokatolickiego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  1. Wyjaśnić różnicę w funkcjach sztuki w starożytności i średniowieczu.

  2. Przedstawić historię muzyki liturgicznej Kościoła rzymskokatolickiego.

  3. Wskazać pierwsze instrumenty zastosowane w Kościele rzymskokatolickim.

  4. Przedstawić różne rodzaje śpiewów liturgicznych i ich historię zwracając szczególną uwagę na chorał gregoriański.

  5. Wyjaśnić pojęcia: homofonia, chorał gregoriański.

  6. Wyjaśnić rolę Kościoła rzymskokatolickiego w kształtowaniu i formowaniu się muzyki.

2. Metoda i forma pracy

Lekcja przeprowadzona metodą opisu z elementami pogadanki. Wysłuchanie i percepcja muzyki.

3. Środki dydaktyczne

  1. Karta pracy ucznia.

  2. Stanowisko do odtwarzania płyt.

  3. Płyta z muzyką liturgiczną epoki średniowiecza – chorały gregoriańskie.

  4. Płyta z nagraniem: Jan Sebastian Bach – Toccata i fuga d‑moll.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

  1. Sprawdzenie obecności.

  2. Powtórzenie wiadomości poprzez odpytanie jednej osoby z trzech ostatnich lekcji.

  3. Podanie tematu do zeszytu.

(5 min.)

b) Faza realizacyjna

  1. Wprowadzenie uczniów przez nauczyciela w historię epoki średniowiecza, wskazując na różnicę między starożytnością a ta epoką (metoda opisu). Przedstawienie społecznej i estetycznej funkcji sztuki przy uwzględnieniu ogromnej roli Kościoła w kształtowaniu się kultury. Zaznajomienie uczniów z przyjętymi do obrzędu liturgicznego formami wokalnymi Kościoła rzymskokatolickiego, podkreślając rolę wokalnej muzyki jednogłosowej i brak w tym okresie instrumentów muzycznych. Wyjaśnienie pojęcia homofonia.

  2. Zapoznanie uczniów (metodą opisu) z istnieniem w muzyce religijnej i liturgii Kościoła rzymskokatolickiego instrumentu muzycznego – organ. Przedstawienie historii i budowy instrumentu oraz wskazanie funkcji organów w nabożeństwie.

  3. Wysłuchanie i percypowanie utworu Jana Sebastiana Bacha: Toccata i fuga d‑moll.

  4. Krótka dyskusja na temat: z czym kojarzy ci się brzmienie organ?

  5. Przedstawienie uczniom (metodą opisu) istnienia różnorodnych śpiewów liturgicznych. Zapoznanie uczniów z pojęciem i historią chorału gregoriańskiego wskazując na jego budowę i funkcję.

  6. Wysłuchanie i percepcja chorału gregoriańskiego.

  7. Na podstawie wysłuchanego materiału muzycznego, uczniowie metodą pogadanki wskazują podstawowe i charakterystyczne cechy chorału.

  8. Ponowne słuchanie chorału gregoriańskiego.

(35 min.)

c) Faza podsumowująca

Zapisanie notatki do zeszytu:

  • Notatka:

1. Historia muzyki liturgicznej Kościoła rzymskokatolickiego:

  1. Wpływ Bizancjum i Bliskiego Wschodu na rozwój muzyki liturgicznej w Kościele rzymskokatolickim.

  2. Muzyka liturgiczna we wczesnym średniowieczu w kręgu muzyki jednogłosowej.

  3. Od IV wieku zakaz stosowania instrumentów muzycznych w kościele.

  4. Od VI wieku wprowadzono chorał gregoriański.

  5. Od IX wieku wprowadzenie do Kościoła instrumentu muzycznego – organ.

2. Organy:

Instrument klawiszowy dęty. Przede wszystkim jest to olbrzymi magazyn piszczałek o zróżnicowanym kształcie, wielkości, a w konsekwencji – wysokości i barwie dźwięku. Instrument wynaleziony w III w. p.n.e. w Aleksandrii.

3. Chorał gregoriański:

Oficjalne śpiewy Kościoła katolickiego. Nazwa chorał pochodzi od słowa chorus, oznaczającego miejsce, w którym stali śpiewacy kościelni. Wprowadzony podczas pontyfikatu papieża Grzegorza Wielkiego ( stad nazwa gregoriański). Zbiór pieśni chorału gregoriańskiego nazwano antyfonarzem. Chorał śpiewany był po łacinie, obchodził się bez akompaniamentu, śpiewany unisono (jednogłosowy) wykonywany zbiorowo w kościołach – wywoływał u wiernych najwznioślejsze stany ducha prostotą i surowością swoich melodii. Pełnił istotną funkcję polityczną w rękach władców poszczególnych państw i imperiów.

(10 min.)

5. Bibliografia

a. J. Ekiert, Bliżej muzyki. Encyklopedia, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

6. Załączniki

a)Karta pracy ucznia

Najważniejsze zagadnienia związane z tematem Wpływ muzyki na kształtowanie się liturgii średniowiecza.

b) Zadanie domowe

R168QANjGAEnG

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 51.50 KB w języku polskim