Stres jest naturalnym zjawiskiem, które towarzyszy nam w różnych sytuacjach i miejscach. Z tego materiału dowiesz się, kiedy jest on mobilizujący, a kiedy nas demobilizuje oraz jaki ma wpływ na nasze zdrowie.
Spróbuj przypomnieć sobie jakąś stresującą dla ciebie sytuację oraz emocje jakie ci wtedy towarzyszyły. Jak myślisz, czy wtedy było coś, co mogło sprawić, żeby twoje zachowanie było inne i bardziej korzystne dla ciebie? Jakie były inne, ogólne przyczyny, które doprowadziły do takiej sytuacji?
wyjaśniać zależności między zdrowiem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym, a społecznym;
wyjaśniać ogólny wpływ stresu na zdrowie.
1. Stres – podstawowe informacje
Rozpocznijmy od podania naukowej definicji stresustresu.
Pojęcie stresu w medycynie i psychologiiStres to proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą którego organizm reaguje na zagrożenie [...] Czynniki te określamy mianem stresorówstresorów.
Zgodnie z definicją, stres jest naturalną reakcją organizmu. Krótkotrwały zwykle nie jest groźny. Przeciwnie, pomaga naszemu organizmowi szybko zmobilizować się do działania i wysiłku.
Wyniszczający jest natomiast stres przewlekły, trwający wiele dni czy miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet lat.
Z powyższych względów, bardzo ważne jest:
nauczenie się radzenia sobie ze stresem krótkotrwałym, a nawet wykorzystanie go na własną korzyść, np. w razie sytuacji zagrożenia naszego bezpieczeństwa;
poznanie sposobów, miejsc i osób, które mogą być pomocne w walce i likwidowaniu przyczyn stresu długotrwałego, np. właściwych służb, instytucji mających za zadanie pomoc w sytuacjach patologicznych takich jak przemocy domowej.
Obejrzyj poniższy film, w którym przedstawiono podstawowe informacje na temat stresu.
Wyjaśnij, w jakich sytuacjach stres może odgrywać pozytywną rolę.
Podaj nazwę hormonu, który zaczyna się wydzielać po ok. 10 minutach stresującej sytuacji i wyjaśnij w jaki sposób wpływa on na organizm człowieka.
Wymień co najmniej 5 przykładów chorób i/lub zaburzeń, do których może doprowadzić życie w przewlekłym stresie.
2. Zdrowie fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne – zależności
Stres oddziałuje na organizm człowieka w wielu płaszczyznach.
W wymiarze fizycznym stres wpływa między innymi na wydzielanie hormonów, ciśnienie (nadciśnienie) tętnicze, funkcjonowanie różnych organów, narządów, gruczołów. Zmiany w funkcjonowaniu organizmu powodują zmiany w samopoczuciu, a to może wywołać negatywne emocje i prowadzić do pogorszenia relacji społecznych.
Zmiany fizyczne, psychiczne i emocjonalne w funkcjonowaniu organizmu wywołane stresem nie są jednokierunkowe. To oznacza, że nie tylko stan fizyczny wpływa na emocjonalny i psychiczny, ale również na odwrót, dwa ostatnie stany wydatnie oddziałują na naszą kondycję fizyczną. Na przykład, często nie mamy siły uprawiać aktywności fizycznej, jeżeli jesteśmy przygnębieni.
W zależności od źródła, podaje się różną liczbę emocji. Emocje definiujemy jako stany psychiczne, wywołujące zmiany w organizmie na następujących płaszczyznach.Indeks górny 11 Indeks górny koniec11
fizjologicznej (np. wydzielanie hormonów);
somatycznej (postawa ciała, mimika);
poznawczej (to, jakie myśli pojawiają się u nas w danej chwili);
zachowania (co zrobimy pod ich wpływem).
Emocje możemy podzielić na podstawowe i pochodne.Indeks górny 22 Indeks górny koniec22
Emocje podstawowe to na przykład:
smutek;
wstręt;
strach;
złość;
radość;
zdziwienie.
Przykłady emocji złożonych (pochodnych), a więc powstałych z połączenia emocji podstawowych to:
poczucie winy;
wstyd;
rozczarowanie;
żal;
pogarda;
zazdrość.
Omówione powyżej zagadnienia związane ze zdrowiem fizycznym, emocjonalnym i psychicznym nie dotyczą tylko poszczególnych osób, jednostek. Mają one swoje szerokie przełożenie na społeczeństwo i mogą wywoływać liczne problemy społeczne. Przykładem polskiego problemu w tym zakresie jest niewystarczająca, choć rosnąca, liczba ośrodków opieki dla dzieci i młodzieży z różnymi zaburzeniami psychicznymi. Podobnie wygląda sytuacja w Europie. Według danych UNICEF z 2021 roku,Indeks górny 33 Indeks górny koniec33 w grupie Europejczyków w wieku 15‑19 lat, na zaburzenia psychiczne cierpi około 19% chłopców i ponad 16% dziewcząt. W grupie od 10 do 19 roku życia liczba ta wynosi około 9 milionów. Ponad połowę wszystkich problemów stanowią zaburzenia lękowe i depresja. W raporcie UNICEF wskazano także na wymierne straty finansowe, jakie wiążą się z tymi problemami, szacując je na 50 miliardów euro rocznie.
Obejrzyj poniższą prezentację multimedialną i dowiedz się jak wyglądają społeczne problemy związane ze stresem w praktyce.
Wyjaśnij, dlaczego nawet w czasie prostych czynności domowych nadmiar stresu może stanowić dla nas zagrożenie.
Opisz jaką sankcją karną zagrożony jest udział w bójce lub pobiciu.
Podaj przykład sytuacji, w której stres może oddziaływać negatywnie nie tylko na osobę bezpośrednio go doświadczającą.
3. Podsumowanie
Krótkotrwały stres może mieć pozytywne skutki dla organizmu.
Długotrwałe przebywanie w sytuacji stresowej powoduje wyniszczanie naszego zdrowia.
Jeżeli nie możemy sobie poradzić ze stresem sami, możemy skorzystać z pomocy psychoterapeuty i/lub lekarza.
Zdrowie człowieka w wymiarze fizycznym, emocjonalnym i psychicznym wzajemnie się przenika. Na przykład problemy fizyczne mogą wywoływać emocjonalne i psychiczne, a także na odwrót – na przykład negatywne emocje mogą wywoływać reakcje fizyczne.
Problem stresu ma również wymiar społeczny, a więc dotyczy nie tylko jednostek, ale także dużych grup ludzkich.
4. Słownik
stan psychiczny, wywołujący zmiany w organizmie
proces, za pomocą którego czynniki środowiskowe zagrażają równowadze organizmu lub ją naruszają i za pomocą, którego organizm reaguje na zagrożenie
czynnik odpowiedzialny za wywołanie stresu
5. Zadania
Wyjaśnij czym jest stres i dlaczego wywiera on niekorzystny wpływ na organizm człowieka.
Wyobraź sobie, że znalazłeś/–aś się w sytuacji przewlekłego, wielodniowego stresu, np. z powodu złej sytuacji finansowej w twojej rodzinie. Przedstaw propozycje sposobów radzenia sobie z nim oraz zminimalizowanie jego destruktywnego wpływu na twój organizm.
6. Notatnik
7. Bibliografia
Bójki i pobicia według jednostek policyjnych rejestrujących postępowanie – postępowania wszczęte 1999–2021, https://statystyka.policja.pl/st/przestepstwa-ogolem/przestepstwa-kryminalne/7-
wybranych‑kategorii‑p/bojka‑i-pobicie/121609,Bojka‑i-pobicie.html, [dostęp z dnia 13.05.2022].
Gałuszka A., Emocje – ich znaczenie i zadania, „Journal of education, health and sport” 2022, Vol. 12 (1), s. 147‑159.
Grygorczuk A., Pojęcie stresu w medycynie i psychologii, https://journals.viamedica.pl/psychiatria/article/download/29147/23912, [dostęp z dnia 16.05.2022].
UNICEF, Pogarsza się stan zdrowia psychicznego dzieci w Europie, alarmuje UNICEF, https://unicef.pl/co-robimy/aktualnosci/dla-rodzicow/zdrowie-psychiczne-w-europie, [dostęp z dnia 16.05. 2022].