Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1bQoP9ThYCL81

Wpływy jazzu na twórczość kompozytorów I połowy XX wieku

Źródło: online-skills, licencja: CC0.

Ważne daty

1898‑1937 – lata życia George’a Gershwina

1914‑1918 – I wojna światowa

1916 – pierwsze udokumentowane użycie w prasie (dziennik Chicago Tribune) słowa jazz w stosunku do nowej muzyki amerykańskiej

1919 – powstanie Piano‑Rag‑Music Igora Strawińskiego

1920 – wprowadzenie 19 poprawki, dającej kobietom prawo wyborcze, do konstytucji przez rząd USA

1924 – powstanie Błękitnej rapsodii George'a Gershwina

1928 – powstanie Amerykanina w Paryżu George'a Gershwina

1935 – powstanie opery Porgy and Bess George'a Gershwina

1939‑1945 – II wojna światowa

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RvY8zrqyvkaea1
przedstawiająca instrumenty jazzowe - nie ma tego w materiale, jak również nie ma prezentacji - Kobiety jazzu
Źródło: online-skills, licencja: CC0.

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

8. Muzyka XX i XXI wieku. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę w kontekście estetyki epoki – wymienia i opisuje wybrane style i techniki muzyki XX i XXI w.: nawiązania do jazzu.

II. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

2. nazywa i porządkuje główne nurty, gatunki i style muzyczne, wskazuje formy wypowiedzi artystycznej spoza tradycyjnej klasyfikacji, uzasadniając swoją wypowiedź.

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

przedstawiać źródła i krótką historię jazzu od jego początków aż do ery swingu lat 30. XX wieku;

przedstawiać biografię, twórczość i znaczenie George’a Gershwina;

przedstawić najważniejsze utwory kompozytorów europejskich, zainspirowanych jazzem.

Kontekst

Pierwsza połowa XX wieku to czas różnorodnych przemian. Wyraźnie widać to nie tylko na gruncie polityczno‑ekonomicznym, ale także w sztuce, kulturze i obyczajowości. Od początku XX wieku w atmosferze społeczno‑polityczno‑kulturowej wyczuwało się zmiany. Dotychczasowe środki artystycznego wyrazu stawały się także niewystarczające. Rozpoczęto więc poszukiwania. Etnolodzy próbowali dotrzeć do korzeni kultur narodowych najpierw Europy, potem innych części świata. Rewolucjoniści obalali stare systemy… A w Nowym Orleanie rodził się jazz.

O Nowym Orleanie często mówi się, że jest kulturowym tyglem. Wpływy europejskie mieszają się tam z afrykańskimi, kubańskimi, południowoamerykańskimi i wieloma innymi. Nic więc dziwnego, że w miejscu tak pełnym odmienności kształtują się nowe prądy i idee.

Jazz powstaje z połączenia kilku muzycznych prądów, krzyżujących się ze sobą i splatających w nową jakość. Samo słowo pochodzi ze slangu i określa coś pełnego energii, żywiołowego. W odniesieniu do muzyki pojawiło się w prasie w 1916 roku. Nową muzykę określiła tak Chicago Tribune.

ROzHpl6MKSvRo1
Albert Gleizes, „Composition pour Jazz”, 1915 r., Guggenheim Museum, Nowy Jork, wikimedia.org, Domena publiczna

Wśród źródeł jazzu nowoorleańskiego, znanego później jako dixielandDixielanddixieland, wymienia się bluesBluesblues, ragtimeRagtimeragtime, negro spiritual i kontakt muzyków z marszowymi orkiestrami wojskowymi, między innymi podczas uroczystości publicznych. W czasie obu wojen ciemnoskórzy jazzmani także byli wcielani do armii.

Ragtime

Ragtime to gatunek początkowo znany głównie z klubów, barów, statków pływających pomiędzy USA a Europą i temu podobnych miejsc. Stanowił kompilację zasłyszanych melodii z improwizowanym akompaniamentem quasi‑marszowym. Z czasem był zapisywany i stał się gruntem walk pianistów‑wirtuozów. Choć ragtime pisało wielu, najpopularniejszym kompozytorem tego gatunku był Scott Joplin, nazywany przez sobie współczesnych oraz późniejszych jazzmanów „królem ragtime’u”. Posłuchajmy The Entertainer, jego najczęściej wykonywanego i chyba najlepiej znanego przeboju.

R4KcVQd3H2ap41
Utwór muzyczny: Scott Joplin, „The Entertainer”. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się wesołym charakterem.

Synkopowane rytmy oraz charakterystyczny, trochę marszowy akompaniament. Oto cechy wyróżniające ragtime.
W Paryżu gatunkiem tym zainteresowali się kompozytorzy europejscy, między innymi Igor Strawiński. Kompozytor znany z baletów i utworów symfonicznych po raz pierwszy spotkał się z ragtime’em, gdy przyjaciel przywiózł mu z USA nuty. Zainspirowany tym, co zagrał zapoznając się z nimi, zabrał się do pisania. I tak oto powstał w 1918 roku Ragtime na 11 instrumentów.

RrSjH2PUdojo6
Utwór muzyczny: Igor Strawiński, Ragtime na 11 instrumentów. Wykonawca: Malaysian Philharmonic Youth Orchestra. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Zauważmy, że do tego momentu Strawiński prawdopodobnie jeszcze nie słyszał granego na żywo jazzu. Dopiero gdy już niemal kończył pracę nad Piano‑Rag‑Music (1919), po raz pierwszy udało mu się usłyszeć na żywo muzyków grających ragtime’y. I to na około dwa tygodnie przed ukończeniem utworu. Posłuchajmy, jak cechy ragtime’u łączą się z politonalnością.

RFUDLqSsdNe2q
Utwór muzyczny: Igor Strawiński, Piano-Rag-Music. Wykonawca: Carlos Quesada. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Negro spiritual i blues

Negro spiritual lub spiritual song powstawały na początku w południowych stanach USA pod wpływem protestanckich hymnów, które czarni niewolnicy słyszeli w kościołach. Obecność na coniedzielnych nabożeństwach stanowiła często jedyną formę społecznej aktywności innej niż praca, na którą niewolnikom pozwalano. Spekuluje się także, że niektóre hymny zawierały ukryte wskazówki, jak uciec i opuścić tereny południowych stanów, aby stać się wolnym. Jednak nigdy tego nie udowodniono.

Pieśni mają bardzo różną strukturę i tempo. Jednak charakterystyczne synkopowane rytmy, blue notes (obniżanie niektórych dźwięków o mniej więcej półton w stosunku do oryginalnych skal durowych i mollowych) i częsta praktyka tzw. pytania i odpowiedzi, to cechy wiodące. Widoczna w pieśniach tęsknota za wolnością i ulgą od pracy przekazywana jest za pomocą takich symboli, jak rzeka Jordan, przejście na drugą stronę wody do obozowiska itp.

R1LOiy7mBkW4F
Utwór muzyczny: Swing Low Wykonawca: Etta James. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się skocznym charakterem.

Blues

Blues wywodzi się głównie z pieśni wykonywanych podczas pracy. Pierwsze wzmianki na jego temat można przeczytać w kronikach już pod koniec XIX wieku, lecz po raz pierwszy tekst bluesa opublikowany zostaje dopiero w 1908. O wczesnych bluesach często mówi się „pieśni niedoli”, ponieważ stanowią po części wykrzyczaną, a po części wyśpiewaną, próbę wyrażenia trudnych, często bolesnych emocji i wszelkiego rodzaju życiowych niesprawiedliwości.

R1QIb4vHdIaW9
Utwór muzyczny: Sweet Home Chicago Wykonawca: Robert Johnson. Kompozycja posiada szybkie tempo. Cechuje się miłosnym charakterem.

Słyszana w powyższym przykładzie forma bluesa stanie się utrwalonym standardem ery jazzu. Dwunastotaktowa całość podzielona na trzy części po cztery takty stanowi podłoże każdej ze zwrotek o zwyczajowym układzie wersów typu aab. Przebieg harmoniczny także posiada określoną i znaną powszechnie strukturę.

R1DfzDpwUfHPz
Jeden z pierwszych opublikowanych bluesów napisany przez pianistę Jelly’ego Roll Mortona w 1915 r., wikipedia.org, Domena publiczna

Dixieland i swing

Dixieland powstaje z połączenia powyższych elementów z wpływami afrokubańskimi, kontaktami muzyków z marszami wojskowymi oraz muzyką kubańską i południowoamerykańską. Gatunek ten wykorzystuje specyficzny rytm basowy, tak zwany walking, który potem rozwinie swingSwingswing.

RBt0kdBjHEdnQ1
Wzór rytmiczny, wikipedia.org, CC BY-SA 3.0

Swing zdominował estrady nie tylko USA, lecz później także innych krajów świata. Największą popularnością cieszył się w latach dwudziestych i trzydziestych XX wieku, a rozpoczął się w Chicago. Stamtąd, przy pomocy wodewilów i musicali, rozpowszechnił się w pozostałych stanach. A ponieważ obok amatorów do grania jazzu zabrali się profesjonalni muzycy, zaczęło powstawać coraz więcej aranżacji na coraz większe zespoły, by ostatecznie doprowadzić do wykształconego z orkiestry dętej big‑bandu.

R1csYizwq2ReJ1
Louis Armstrong, wikipedia.org, Domena publiczna

Louis Armstrong, jedna z najbardziej wpływowych osobowości jazzu I połowy XX wieku. Charakterystycznym elementem dla tego czasu jest obecność w zespole gitary lub banjo, razem z fortepianem i perkusją stanowiących sekcję rytmiczną zespołu. Na pierwszym planie bowiem zazwyczaj znajdowały się instrumenty, takie jak klarnet, trąbka czy saksofon.

ma02819adc72de8db_0000000000111

Era jazzu

Segregacja rasowa, nadal obowiązująca w południowych stanach USA, nie spowolniła rozprzestrzeniania się jazzu. Jednak prawa segregacyjne upadną dopiero po II wojnie światowej, między innymi dzięki działaniom Martina Lutera Kinga.

RTM3bzXgRXbP01
The King Carter Jazzing Orchestra, Houston 1921 r., wikipedia.org, Domena publiczna

Jednak to nie jedyny konflikt społeczny, który toczył się w XX wieku. W Europie i USA do głosu doszły sufrażystki, które walczyły o równouprawnienie kobiet, gdyż w wielu miejscach w Europie oraz w USA, nie posiadały one na przykład prawa do głosowania. Niejako przypadkowo w procesie tym dopomogła I wojna światowa, podczas której z przyczyn ekonomicznych kobiety zaczęły masowo pracować w fabrykach, co dało im nowe źródła utrzymania, a co za tym idzie, większą niezależność ekonomiczną. A jak radziły sobie kobiety jazzu? Zobaczmy.

Kobiety jazzu

R1EvDdQN2ZPJk1
Fotografia interaktywna przedstawia: Ethel Waters. Jest to ciemnoskóra kobieta, która ma wyraźne rysy twarzy. Jest uśmiechnięta i ma białe zęby. Włosy ciemne zaczesane do tyłu w kok. Ubrana jest w czarną garsonkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Kobiety jazzu – wokalistki, pianistki, rzadziej kompozytorki lub liderki jazzowych zespołów. Większą niezależnością cieszą się w USA w latach dwudziestych, po wprowadzeniu 19 poprawki do konstytucji. Ethel Waters śpiewająca Stormy Weather w Cotton Club.
Ethel Waters, Wikipedia, domena publiczna
Rx46dPxObopid1
Fotografia interaktywna przedstawia: Betty Carter. Ciemnoskóra kobieta w trakcie koncertu. Kobieta z szeroko otwartymi ustami, w prawej dłoni trzyma mikrofon. Lewą dłoń uniesioną ma ku górze. Ubrana jest w beżową sukienkę. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Betty Carter znana była dzięki specyficznemu stylowi improwizacji, tzw. scat.
Betty Carter, Wikipedia, domena publiczna
RJHYqx95OTgzW1
Fotografia interaktywna przedstawia: Ella Fitzgerald. Ella jest ciemnoskórą, uśmiechniętą kobietą. Ubrana jest w brązową sukienkę. Na głowie ma zawinięte dwa koki. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Ella Fitzgerald (słyszana w tle) to jedna z największych wokalistek jazzowych. Zdjęcie pochodzi z listopada 1946 roku. Niezwykłą barwę jej głosu trudno zapomnieć. Nagrania z jej udziałem często remasterowano.
William P. Gottlieb (fot.), Ella Fitzgerald w listopadzie 1946 roku, Biblioteka Kongresu Stanów Zjednoczonych, Waszyngton, wikimedia.org, domena publiczna (ilustracja); Ella Fitzgerald, „Someone to Watch Over Me”, online-skills, CC BY 3.0
RnnZZVGfEaZus1
Fotografia interaktywna przedstawia: zespół The International Sweethearts of Rhythm. Pięć uśmiechniętych kobiet. Ubrane są w czarne spódnice, białe koszule i zielonkawe marynarki. Każda z kobiet ma instrument. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: The International Sweethearts of Rhythm to najbardziej znany żeński zespół jazzowy I połowy XX wieku. Podczas występów na terenie południowych stanów USA jego członkinie praktycznie mieszkały w zespołowym autobusie. Ze względu na prawa segregacyjne nie mogły bowiem korzystać z hoteli lub restauracji. Podczas II wojny światowej zespół odbył tournee po Europie jako pierwszy kolorowy zespół wspierający morale amerykańskich żołnierzy stacjonujących w zniszczonych wojną Francji i Niemczech.
The International Sweethearts of Rhythm, podium.kkytbs.org, CC BY 3.0
R15pk8wF2j1mx1
Fotografia interaktywna przedstawia: Lovie Austin. Ciemnoskóra kobieta z poważnym wyrazem twarzy. Ubrana jest w jasną sukienkę na ramiączkach. Włosy spięte w kok do prawego ucha. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Lovie Austin to jedna z pierwszych jazzowych pianistek. Grała nie tylko dla przyjemności. Nagrywała dla wytwórni Paramount. Aktywna zawodowo od lat dwudziestych do początku lat siedemdziesiątych XX wieku.
Lovie Austin, Wikipedia, domena publiczna
RVItU5Z9DeY3f1
Fotografia interaktywna przedstawia plakat reklamujący występ Valaidy Snow. Na plakacie znajduje się ciemnoskóra, uśmiechnięta kobieta. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: Plakat reklamujący występ Valaidy Snow (trąbka). Żartobliwie nazywano ją „małym Louisem”, była taka dobra!
Plakat reklamujący występ Valaidy Snow, Wikipedia, domena publiczna
RfGyy1R8DQBD81
Fotografia interaktywna przedstawia kobietę (Dorothy Fields) i mężczyznę (Arthura Schwartza) podczas pracy nad utworem A Tree Grows in Brooklyn. Para muzyków siedzi przy czarnym fortepianie, na którym widoczne są sterty papierów. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1.

Zdjęcie zostało wykonane w czasie prac nad musicalem A Tree Grows in Brooklyn, który miał premierę w 1951 roku. Autorem muzyki był Artur Schwartz, zaś Dorothy Fields odpowiadała za tekst utworu.

Dorothy Fields & Arthur Schwartz pracujący nad utworem „A Tree Grows in Brooklyn”, wikimedia.org, domena publiczna

Muzyką jazzową zainteresował się także inny kompozytor rezydujący w Paryżu – Darius Milhaud, który nie tylko miał okazję usłyszeć coraz częściej goszczących we Francji muzyków jazzowych. Odbył także podróż do Ameryki południowej, co po powrocie skłoniło go do napisania Saudades do Brasil, suity na fortepian solo, w 1920 roku. Pomysły na tytuły części zaczerpnął z nazw dzielnic Rio de Janeiro, a gdy ich zabrakło, uzupełnił je o miana największych miast Brazylii. Posłuchajmy fragmentu.

RJAM1eWAGuQn81
Utwór muzyczny: D. Milhaud, fragment suity fortepianowej, „Soudades do Brasil”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

Era jazzu nie skończyła się i trwa do dzisiaj, tak jak jego główne założenia: swing oraz improwizacja, bez których żaden muzyk jazzowy obyć się nie może.

George Gershwin

R12MLLhOm7YSg1
George Gershwin (1898–1937), Wikipedia, domena publiczna

Oryginalnie Jakob Gershwine, urodził się na Brooklynie parze rosyjskich emigrantów żydowskiego pochodzenia. Był drugim spośród czworga rodzeństwa. Początkowo nie interesował się muzyką i wraz z innymi chłopcami biegał po ulicach psocąc dorosłym. Dwa wydarzenia zmieniły ten stan rzeczy: po pierwsze, usłyszał swojego rówieśnika grającego recital na skrzypcach, po drugie, rodzice kupili starszemu bratu pianino. Niestety, początkowo mały George nie trafiał na nauczycieli, którzy potrafili go zrozumieć, dopiero współpraca z Charlesem Hambitzerem przyniosła efekty. W 1917 roku opublikowano jego pierwszą piosenkę. Siedemnastoletni wówczas Gershwin otrzymał za utwór honorarium w wysokości 50 centów. Aż dziw, że według statystyk, stanie się później najlepiej zarabiającym kompozytorem jeszcze za życia.

Formalna edukacja kompozytorska Gershwina obejmowała studia pod kierunkiem Rubina Goldmarka oraz awangardowego teoretyka i kompozytora Henry’ego Cowella. Zaowocowało to powstaniem w 1924 Błękitnej rapsodii z charakterystycznym glissandem klarnetu na początku.

RkSZor5WP0x3S1
Utwór muzyczny: słynne solo klarnetowe pierwszych taktów G. Gershina, „Błękitna Rapsodia”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

W połowie lat dwudziestych George Gershwin krótko przebywał w Paryżu, gdzie próbował poszerzyć swoją wiedzę kompozytorską najpierw pod kierunkiem Nadii Boulanger, potem zaś Maurice’a Ravela. Boulanger odrzuciła propozycję, gdy Gershwin rozpoczął pracę nad Amerykaninem w Paryżu. Uznała, że jej nauki mogłyby niekorzystnie wpłynąć na „amerykańskość” Gershwina i w rezultacie podkopać jego naturalnie rozwijający się talent. Ravel także odmówił wyjaśniając, że świat potrzebuje autentycznego Gershwina, a nie podróbki Ravela. Igor Strawiński wspominając tamte czasy wyzna, że Ravel żartował później: Gdy dowiedziałem się, ile Gershwin zarabia, stwierdziłem, że to ja powinienem uczyć się u niego. I rzeczywiście, w powstałych po I wojnie światowej koncertach fortepianowych krytycy bez problemu wpływy Gershwina u Ravela zauważają.

Po powrocie do Nowego Jorku Gershwin publikuje w 1928 roku Amerykanina w Paryżu, cieszący się uznaniem poemat symfoniczny. W międzyczasie razem z bratem pisze liczne musicale. Piosenki z niektórych z nich staną się później standardami jazzowymi.

ROLC2Xtv9mVSy1
Utwór muzyczny: G. Gershwin, „Summertime”. Kompozycja posiada umiarkowane tempo. Cechuje się spokojnym charakterem.

W 1935 roku, po latach zmagań, wystawia operę Porgy and Bess, która okazuje się totalną finansową klapą i po kilkunastu zaledwie przedstawieniach zostaje zdjęta z afisza. Krytycy napiszą po latach, że przyczyną tego była nie tyleż proponowana akcja czy sceneria samej opery, lecz raczej kryzys finansowy tzw. Wielkiej Depresji.

Sama opera bowiem pełna jest nie tylko połączeń klasycznych form i gatunków, jak fuga, recytatyw czy aria. Gershwin wykorzystuje w jej ramach złożony system motywów przewodnich, serię dźwiękową i inne techniki atonalne oraz bitonalne, które umiejętnie łączy z afroamerykańską żywiołowością.

Ostatnie dwa lata życia Gerswin spędził w Hollywood tworząc muzykę filmową. Tam też zmarł z powodu raka mózgu. Mimo udanej operacji usunięcia nowotworu, kompozytor nie obudził się z kilkudniowej śpiączki. Pochowano go w grobowcu rodzinnym w Nowym Jorku.

R1Po4g0JQirru1
Grób Gershwina w Nowym Jorku, Wikipedia, domena publiczna

Wpływy twórczości Gershwina widać nie tylko w późniejszych nurtach i gatunkach ery jazzu, lecz również w muzyce klasycznej i filmowej II połowy XX wieku oraz obecnie. Nie bez przyczyny nadano mu przecież przydomek „króla jazzu”.

Rj8FJS2Mbe7T8
Ćwiczenie 1
Zaznacz wszystkie korzenie jazzu. Możliwe odpowiedzi: 1. ragtime, 2. negro spiritual, 3. opera barokowa, 4. kontakt z orkiestrami wojskowymi i pokrewnymi podczas wydarzeń publicznych
RDyJWoS99OGcy
Ćwiczenie 2
Królem ragtime’u określany był: Możliwe odpowiedzi: 1. Scott Joplin, 2. Mel Gibson, 3. Louis Armstrong
RPjcr0ThCFnDX
Ćwiczenie 3
Przyporządkuj wydarzenie do określonej daty. 1916. Możliwe odpowiedzi: 1. Igor Strawiński napisał Piano-Rag-Music. 2. George Gershwin pisze Amerykanina w Paryżu. 3. Po raz pierwszy wystąpiło udokumentowane w prasie użycie słowa jazz w stosunku do nowej muzyki amerykańskiej. 4. Powstanie Błękitnej rapsodii G. Gershwina. 5. Powstaje opera Porgy and Bess G. Gershwina. 1919. Możliwe odpowiedzi: 1. Igor Strawiński napisał Piano-Rag-Music. 2. George Gershwin pisze Amerykanina w Paryżu. 3. Po raz pierwszy wystąpiło udokumentowane w prasie użycie słowa jazz w stosunku do nowej muzyki amerykańskiej. 4. Powstanie Błękitnej rapsodii G. Gershwina. 5. Powstaje opera Porgy and Bess G. Gershwina. 1924. Możliwe odpowiedzi: 1. Igor Strawiński napisał Piano-Rag-Music. 2. George Gershwin pisze Amerykanina w Paryżu. 3. Po raz pierwszy wystąpiło udokumentowane w prasie użycie słowa jazz w stosunku do nowej muzyki amerykańskiej. 4. Powstanie Błękitnej rapsodii G. Gershwina. 5. Powstaje opera Porgy and Bess G. Gershwina. 1935. Możliwe odpowiedzi: 1. Igor Strawiński napisał Piano-Rag-Music. 2. George Gershwin pisze Amerykanina w Paryżu. 3. Po raz pierwszy wystąpiło udokumentowane w prasie użycie słowa jazz w stosunku do nowej muzyki amerykańskiej. 4. Powstanie Błękitnej rapsodii G. Gershwina. 5. Powstaje opera Porgy and Bess G. Gershwina.
R8NVLxw1Bs3Bx
Ćwiczenie 4
Wskaż gatunki znane z twórczości George’a Gershwina: Możliwe odpowiedzi: 1. musical, 2. opera, 3. koncert fortepianowy, 4. pawana
RFpbGOiLghZns
Ćwiczenie 5
Zaznacz zdania prawdziwe. Możliwe odpowiedzi: 1. Darius Milhaud mieszkał na Kubie, 2. Igor Strawiński po raz pierwszy spotkał się z jazzem w Paryżu, 3. Maurice Ravel uczył George’a Gershwina kompozycji., 4. Wpływy jazzu w muzyce Ravela najwyraźniej widoczne są w koncertach fortepianowych, 5. Ragtime Igora Strawińskiego to utwór na fortepian solo, 6. Z doniesień prasowych wynika, że George Gershwin był najlepiej zarabiającym muzykiem za życia, 7. Big bandy nigdy nie angażowały kobiet muzyków.
RjrNcmCu1Lmkf
Odwracana karta. Po kliknięciu na ilustrację usłyszysz utwór do zadania.
R1OcVnnY5d4Qy
Ćwiczenie 6
Wyjaśnij pojęcie blues.
R1egOdHZ2enGp
Ćwiczenie 7
Skąd Darius Milhaud zaczerpnął tytuły suity fortepianowej Saudades do Brasil? Możliwe odpowiedzi: 1. Z nazw tańców argentyńskich i brazylijskich, 2. Stanowiły one nazwy dzielnic Rio de Janeiro oraz innych miast Brazylii, 3. Wybrał je losowo, przemieszczając palec po mapie Ameryki Południowej

Słownik pojęć

Blues
Blues

gatunek o formie zwrotkowej, układzie rymów lub fraz typu aab, zazwyczaj dwunastotaktowy o określonej strukturze harmonicznej.

Dixieland
Dixieland

jazz nowoorleański, gatunek charakteryzujący się użyciem banjo w zespole jazzowym oraz charakterystycznym walkingiem kontrabasu.

Ragtime
Ragtime

gatunek muzyczny najczęściej w formie ronda, cechujący się synkopowanym rytmem melodii, quasi‑marszowym akompaniamentem oraz szybkim tempem.

Swing
Swing

1. Sposób ustrukturyzowania rytmicznego, właściwa dla muzyki jazzowej forma rubato.
2. Gatunek muzyczny I połowy XX wieku, cechujący się specyficzną strukturą rytmiczną oraz formą typu aaba.

Źródło:

encyklopedia.pwn.pl

Biblioteka muzyczna

R4KcVQd3H2ap41
RJAM1eWAGuQn81
RkSZor5WP0x3S1
ROLC2Xtv9mVSy1
RrSjH2PUdojo6
RFUDLqSsdNe2q
R1LOiy7mBkW4F
R1QIb4vHdIaW9
Przewiń
Głośność