Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego OpenOffice

1. Cele lekcji

a) Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: arkusz kalkulacyjny, komórka, kolumna, wiersz, formuła, rodzaj danych,

  • wie, jakie jest zastosowanie arkusza kalkulacyjnego.

b) Umiejętności

Uczeń potrafi:

  • wprowadzać dane do arkusza,

  • otwierać i zamykać nowe skoroszyty,

  • poruszać się po arkuszu,

  • redagować dane w arkuszu,

  • dokonywać proste obliczenia w arkuszu,

  • zachowywać dane.

2. Metoda i forma pracy

Pogadanka, pokaz, ćwiczenia praktyczne z komputerem, praca z całą klasą, praca w parach przy komputerze.

3. Środki dydaktyczne

Komputer, oprogramowanie, karta pracy.

4. Przebieg lekcji

a) Faza przygotowawcza

Przywitanie się z uczniami, sprawdzenie listy obecności, podanie tematu zajęć. Wprowadzenie do tematu zajęć. Otworzenie arkusza kalkulacyjnego i krótka prezentacja działania programu: otwieranie nowych skoroszytów, poruszanie się w obrębie arkusza roboczego, wprowadzanie i redagowanie danych, zaznaczanie komórek w arkuszu, proste działania matematyczne.

Poproszenie uczniów o włączenie komputerów i otworzenie programu OpenOffice arkusz kalkulacyjny.

b) Faza realizacyjna

1. Nauczyciel prosi uczniów o otworzenie programu OpenOffice i podaje sposoby wykonania poszczególnych czynności:

a) zmienianie położenia komórki aktywnej za pomocą myszki:

wskaż kursorem na określoną komórkę i naciśnij lewy przycisk myszki,

REr7nkYPgMpbK

b) zmienianie położenia komórki aktywnej za pomocą klawiatury:

za pomocą strzałek kursora przemieszczaj się po poszczególnych komórkach,

c) zaznaczenie zakresu komórek:

kliknij myszką w obrębie pierwszej komórki i przeciągnij kursor aż do ostatniej komórki zakresu,

Rrs2Z0h42IXZ6

d) wprowadzanie danych tekstowych do komórki:

zaznacz komórki, wybierz polecenia Format / komórki / zakładka Liczby / Kategoria / Tekst
i wpisz bezpośrednio do niej dane,

Rjny26zZr7ud3
R1AlwIM6bkbC0

e) wprowadzanie danych liczbowych do komórki:

zaznacz komórki, wybierz polecenia Format / komórki / zakładka Liczby / Kategoria / Liczba
i wpisz bezpośrednio do niej dane,

R1YZfzMsQNWJE

f) wprowadzanie funkcji do komórki:

zaznacz komórki i wpisz do niej =Suma(A1+A2),

REW4vMl2FNlgm

g) zapisanie wyników swojej pracy:

wybierz opcje Plik / Zapisz jako . Z listy zapisz wybierz folder Moje dokumenty, w polu Nazwa pliku podaj nazwę pod jaką skoroszyt ma zostać zapisany.

2. Uczniowie przechodzą do pracy samodzielnej: wprowadzanie danych tekstowych do komórki, wprowadzanie danych liczbowych, wykonanie prostych obliczeń matematycznych (załącznik 1).

c) Faza podsumowująca

1. Uczniowie zapisują swoje prace na dysku C komputera w folderze Moje dokumenty.

2. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, ocenia prace uczniów.

5. Bibliografia

  1. Brehmer A., Poznajemy Informatykę, Videograf, Katowice 2002.

  2. Grubiel H., Technologia Informacyjna, WSiP, Warszawa 2004.

  3. Heathocote O., Informatyka w szkole, ReadMe, Łódź 2005.

  4. Hermanowska G., Technologia Informacyjna, Operon, Gdynia 2005.

  5. Koba G., Technologia Informacyjna, Migra, Warszawa 2002.

  6. Mordaka M., Informatyka 2005, Czarny Kruk, Bydgoszcz 2005.

  7. Nęcka E., Trening twórczości. Podręcznik dla psychologów, pedagogów i nauczycieli, Impuls, Kraków 1998.

  8. Nowakowski Z., Informatyka bez tajemnic, Edu‑Mikom, Warszawa 1999.

  9. Szmidt J.K., Dydaktyka twórczości. Koncepcje – Problemy – Rozwiązania, Impuls, Kraków 2003.

6. Załączniki

a) Karta pracy ucznia

załącznik 1.

Ćwiczenie

Wykonaj proste działania matematyczne posługując się podanym przykładem.

W komórki F3, F5, F7, F9 wpisz odpowiednie formuły:

=D3+E3; =D5‑E5; =D7*E7; =D9/E9

Zmień wartości liczbowe w komórkach D3, D5, D7, D9, E3, E5, E7, E9 i zaobserwuj zmieniające się wyniki.

R1YjlNLePutwb

Zachowaj uzupełniony skoroszyt na dysku C komputera pod nazwą „arkusz ćwiczenie”.

RCDu6CyL7aC8s

7. Czas trwania lekcji

45 minut

8. Uwagi do scenariusza

brak

R1IQ9LVs9pLbd

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 387.80 KB w języku polskim
RMAFWJ9eVUWHP

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 249.50 KB w języku polskim