Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego
Scenariusz lekcji
Temat lekcji
Wprowadzenie do arkusza kalkulacyjnego
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń potrafi:
zdefiniować pojęcia arkusz kalkulacyjny‑program i arkusz kalkulacyjny‑dokument;
opisać przeznaczenie i zastosowanie arkusza kalkulacyjnego;
opisać typy danych wprowadzanych do arkusza;
scharakteryzować formuły i zasady ich tworzenia;
opisać elementy okna i budowy wybranego arkusza kalkulacyjnego.
Umiejętności
Uczeń potrafi:
wskazać elementy budowy arkusza kalkulacyjnego;
wprowadzać dane i formuły do komórek arkusza;
wykonywać w arkuszu proste obliczenia;
zmienić zawartość komórek arkusza.
Metody nauczania
pogadanka;
laboratoryjna z elementami wykładu i pokazu.
Środki dydaktyczne
prezentacja dołączona do podręcznika;
podręcznik.
Uwarunkowania techniczne
lokalna sieć komputerowa składająca się ze stanowisk uczniowskich z zainstalowanym programem Power Point;
projektor multimedialny.
Przebieg lekcji
Etap | Zadanie | Przebieg realizacji | Uwagi do realizacji |
Faza przygotowawcza | – czynności organizacyjne (5 min) | ||
– wprowadzenie do tematu lekcji (5 min) |
| ||
Faza realizacyjna | – poznanie okna programu i budowy arkusza kalkulacyjnego Excel (15 min) |
| |
– poznanie typów danych wprowadzanych do komórek arkusza (20 min) |
| ||
– tworzenie prostych formuł (15 min) |
| ||
– stosowanie formuł w obliczeniach (25 min) |
| ||
Faza podsumowująca | – podsumowanie (5 min) |
|
Bibliografia
[1] Białowąs J., Chmielewska K., Jakutowicz M., Mordaka M., Wojciechowski Z., Informatyka 2000. Poradnik metodyczny dla nauczycieli gimnazjum (I rok nauki), CD‑ROM, Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2002.
[2] Mordaka M., Lipski J., Gulgowski M., Informatyka 2000. Podręcznik dla gimnazjum (klasa 2), Wydawnictwo „Czarny Kruk”, Bydgoszcz 2000.
Załączniki
Czas trwania lekcji
2 x 45 minut