Raz, dwa, trzy… programujesz Ty
Codziennie posługujesz się różnymi przepisami oraz schematami działania, które ułatwiają życie. Wskazówki pozwalające wykonać daną czynność niezawodnie i nieomylnie nazywamy algorytmami. To właśnie za ich pomocą komunikujesz się z komputerem. Działanie programów polega na wykonywaniu przez komputer precyzyjnych instrukcji zawartych w algorytmach.

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DA5NDF7M1

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DA5NDF7M1
Podsumowanie
Algorytm to sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu. Stosujesz algorytmy na co dzień (wiele czynności jest algorytmicznych). Używasz ich też do komunikacji z komputerem.
Każdy algorytm można przedstawić w postaci listy kroków, czyli skończonego ciągu precyzyjnych i jasno określonych instrukcji, oraz w postaci schematu blokowego, czyli połączonych ze sobą bloków, z których każdy zawiera opis jednej instrukcji.
Instrukcje, które mają być wykonane kilkukrotnie, warto ująć w tak zwany blok instrukcji i użyć polecenia „powtórz”. Dzięki temu zapis algorytmu będzie przejrzysty i czytelny.
Bardzo ważnym zagadnieniem w algorytmice jest optymalizacja. Ma ona na celu zwiększenie szybkości działania algorytmu i zmniejszenie wykorzystania przez niego pamięci komputera.
skończony ciąg jasno zdefiniowanych czynności, koniecznych do wykonania pewnego zadania (sposób postępowania prowadzący do rozwiązania problemu)
dział informatyki zajmujący się badaniem algorytmów
wydzielona część algorytmu służąca do grupowania kilku instrukcji składowych
powtarzanie (najczęściej wielokrotne) tej samej instrukcji lub bloku instrukcji
przedstawienie algorytmu w punktach (krokach) zawierających opis wykonywanej czynności
działanie mające na celu poprawę wydajności algorytmu poprzez zwiększenie szybkości działania i zmniejszenie wykorzystania przez niego pamięci komputera (metoda wyznaczania najlepszego rozwiązania z punktu widzenia określonego kryterium jakości)
graficzne przedstawienie algorytmu za pomocą figur geometrycznych, zwanych blokami, połączonych strzałkami, które pokazują kolejność i sposób wykonania czynności