Wprowadzenie do renesansu
Ważne daty
Wydarzenia, które symbolicznie wyznaczają daty graniczne renesansu:
ok. 1450 – Wynalezienie druku (przypisywane Janowi Gutenbergowi)
1453 – Upadek Konstantynopola
1492 – Odkrycie Ameryki przez Kolumba
1594 – Śmierć Orlanda di Lasso
1594 – Śmierć Giovanniego Pierluigi da Palestrina
ok. 1600 – Powstanie opery
Scenariusz lekcji dla nauczyciela
I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.
4. Renesans. Uczeń:
1) charakteryzuje muzykę renesansową, jej odniesienia do starożytnych ideałów i wartości;
2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;
4) klasyfikuje renesansowe instrumenty muzyczne (lutnia, flety, szpinet, klawikord, viola) oraz wymienia słynnych lutników (rody lutnicze);
I. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:
1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;
3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;
5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;
III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:
1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.
określać ramy czasowe epoki renesansu z podaniem wyznaczających je umownych faktów historycznych;
charakteryzować kulturę renesansu;
dostrzegać związek muzyki z rozwojem innych dziedzin sztuki oraz z głównymi nurtami religijnymi;
rozpoznawać i charakteryzować podstawowe cechy języka muzycznego poprawnie posługując się terminami i pojęciami określającymi rodzaje: obsady wykonawczej, faktury, systemu dźwiękowego, zapisu muzycznego.
Między muzyką‑nauką a muzyką‑sztuką
Wydaje się, że jedną z dat granicznych, którą najtrudniej jest określić, jest moment zakończenia średniowieczaśredniowiecza i początku renesansurenesansu. W historii sztuki takie praktyki kończą się niepowodzeniem – nie ma bowiem dokładnego momentu zakończenia popularności jednego stylu i wprowadzenia w jego miejsce nowego – okresy przejściowe są stosunkowo długie i bardzo często pewne techniki kompozytorskie mieszają się ze sobą: krzyżuje się dawne i nowe, tradycyjne (nie mylić z tradycjonalizmem) z awangardowym, konserwatywne z postępowym…
Kiedy w XIV wieku we Francji komplikacje fakturalne i strukturalne typowe dla epoki Ars Nova, po śmierci Guillaume’a de Machauta przybrały postać eksperymentów rytmicznych i notacyjnych Ars Subtilior, we Włoszech rozkwitała sztuca trecenta - kompozytorzy umuzyczniali teksty Bocaccia i Petrarki, operując jasną, prostą strukturą, odmienną od modnej we Francji „polifonii gotyckiej”. Kolejne zwiastuny nowego stylu, związane z dominacją prostoty i uzmysłowieniem sobie roli brzmienia - ważniejszej od norm teoretycznych, obserwować można było w muzyce angielskiej XIV wieku i w muzyce, jaka powstawać zaczęła w ośrodkach burgundzkich (dworu w Dijon i katedry w Cambrai). Muzyka stawała się sztuką…
„I cóż w tym dziwnego?” - zapytać można z dzisiejszej perspektywy. Otóż był to właśnie jeden z przełomów kopernikańskich w historii muzyki. W średniowieczu, w związku z tym, że sztuka podporządkowana była celom teologicznym, muzykę interpretowano jako naukę. W systemie edukacyjnym, jako jedna z siedmiu sztuk wyzwolonych (bądź siedmiu sztuk godnych człowieka wolnego), muzyka była częścią matematyki, ta zaś – filozofii. Jako dziedzina wchodząca w skład quadriviumquadrivium, percypowana była jako nauka o liczbach w czasie.
1. Wiedzę o muzyce średniowiecza czerpać mogliśmy ze wzmianek w pismach filozoficznych i matematycznych oraz traktatów, które dzisiaj nazwalibyśmy podręcznikami do nauki o muzyce. Ale fakty te świadczą o jednym – od samej muzyki ważniejsza była teoria, system praw, norm, nakazów i zakazów… Praktyka muzyczna była mniej istotna. Ten stan rzeczy zaczął zmieniać się w renesansie – muzykę zaczęto traktować jako sztukę, pojawiły się uwagi o wartości muzyki, wzmianki o przyjemnościach zmysłowych towarzyszących słuchaniu muzyki, wskrzeszono znaną starożytnym Grekom teorię etosu, mówiącą o oddziaływaniu muzyki na psychikę ludzką.
Kompozytorzy franko‑flamandzcy
Żyjący w latach ok. 1435‑1511 Johannes Tinctoris, flamandzki kompozytor i teoretyk, zapisał Complexus effectuum musices (Złożone działanie muzyki), znane także jako Dwudziestokrotne działanie muzyki. Obok typowo średniowiecznych, przepojonych myślą filozoficzną przymiotów muzyki wskazał kilka takich, pod którymi żaden z Ojców Kościoła nie chciałby się zapewne podpisać:
1. Boga radować;
2. Boga chwalić;
3. radość zbawionych zwiększać;
4. Kościół wojujący do tryumfującego zbliżać;
5. przygotować do uzyskania Bożego błogosławieństwa;
6. dusze do pobożności pobudzać;
7. smutek rozpraszać;
8. zatwardziałość serca zmiękczać;
9. diabła zmuszać do ucieczki;
10. wywoływać stan ekstazy;
11. umysły przyziemne podnosić;
12. złą wolę odbierać;
13. ludzi cieszyć;
14.chorych leczyć;
15. w trudach ulgę dawać;
16. dusze do walki podniecać;
17. miłość podsycać;
18. obcowaniu ludzi przyjemność dodawać;
19. uczonym w muzyce sławę dawać;
20. dusze zbawiać.
Kompozytorzy, którzy zaczęli kontynuować zdobycze przedstawicieli ośrodka burgundzkiego (Guillaume’a Dufaya), zaczęli zwracać się ku łagodnym brzmieniom i uproszczeniu konstrukcji, choć nie brakło im inwencji we wprowadzaniu tzw. sztuczek niderlandzkich – różnego rodzaju zagadek w zapisie utworów, których rozwiązanie pozostawiali wykonawcom. Tworzyli m.in. wielogłosowe mszemsze (których poszczególne części oparte były na wspólnym rdzeniu, np. jednej z najpopularniejszych chanson francuskich L’homme arme czy hymnu religijnego Pange lingua) i motetymotety. Punktem wyjścia była obsada czterogłosowa, którą twórcy coraz bardziej poszerzali (por. 36‑głosowe Deo gratias Johannesa Ockeghema). Posługiwali się myśleniem horyzontalnym (liniowym), doprowadzając do mistrzostwa imitacjęimitację. Coraz silniej dochodziła do głosu muzyka świecka w rozmaitych upostaciowaniach pieśniowych, nawiązująca często do melodii i rytmów ludowych.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDRZn8OFp
Utwór: Chansone, L’homme arme. L’homme arme jest utworem przeznaczonym na chór męski. Posiada wokalną fakturę monofoniczną. Cechuje się żwawym, lekkim charakterem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDRZn8OFp
Utwór: Hymn Pange lingua.Pange lingua jest utworem przeznaczonym na chór męski. Posiada umiarkowane tempo. Kompozycja ma wokalną fakturę monofoniczną. Cechuje się spokojnym, lekkim charakterem.
Poszukaj w Internecie i wysłuchaj poniższych utworów:
Josquin des Prés, Kyrie z Mszy Pange lingua
Josquin des Prés, Motet Ave Maria
Johannes Ockeghem, Deo gratias
Konserwatywny styl rzymski
Spośród twórców franko‑flamandzkich, którzy dokonali szczególnej syntezy elementów włoskich, angielskich i burgundzkich, do najwybitniejszych należą Josquin des Prés (ok. 1440‑1521) i Orlando di Lasso (ok. 1532‑1594). Ten ostatni był niemal rówieśnikiem kompozytora związanego z Rzymem – Giovanniego Pierluigi da Palestriny (ok. 1525‑1594), uznawanego za mistrza klasycznej polifonii wokalnej, czy nawet klasycznego stylu kontrapunktycznegokontrapunktycznego – przestrzegając dyscypliny i reguł ówczesnego stylu, prowadził głosy w taki sposób, by nie zakłócić czytelności tekstu. Sobór Trydencki uznał jego twórczość za wzór ówczesnej muzyki kościelnej.
Poszukaj w Internecie i wysłuchaj poniższego utworu.
Giovanni Pierluigi da Palestrina, Gloria z Missa Papae Marcelli
Wynalazek druku muzycznego
W renesansie, dzięki wynalezieniu przez Gutenberga ruchomej czcionki, rozpoczęto także publikowanie muzyki.
1. Ze względu na skomplikowany proces technologiczny i wysokie koszty druku, publikowano na początku księgi z jednogłosową muzyką religijną. Z czasem, dzięki wsparciu mecenasów sztuki, zaczęto wydawać także utwory wielogłosowe, jednakże ze względu problematyczność takiej muzyki (skorelowanie między wszystkimi głosami położenia linii, umieszczenia na nich znaków i ostatecznie – sylab tekstu słownego) zamiast zapisu partyturowego wprowadzono druk partesów – ksiąg głosowych. Najwybitniejszy twórcy, wspierani finansowo przez rody arystokratyczne, publikowali swe utwory nawet kilkakrotnie za życia.
Samodzielna muzyka instrumentalna
Renesans jest także epoką, w której następuje proces autonomizacji muzyki instrumentalnej. Po raz pierwszy bowiem brzmienie instrumentów nie jest kojarzone wyłącznie z akompaniamentem i staje się samodzielne. Można mówić tu o wieloetapowym procesie – od powielania linii melodycznej, przez użycie instrumentów w funkcji koniecznego dopełnienia struktury wokalno‑instrumentalnej, czy wykonanie muzyki wokalnej przez rodziny instrumentów (w pracowniach budowniczych instrumentów zaczynają powstawać instrumenty różnej wielkości, po to, by można było podmienić nimi zarówno głosy żeńskie, jak i męskie), po pierwsze improwizowane utwory wykonane na instrumentach i ostatecznie – muzykę komponowaną z myślą o instrumentach (najczęściej na lutnię, szpinet, klawikord i organy). Proces ten kulminację osiągnie w kolejnej epoce – baroku.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDRZn8OFp
Utwór: Anonim, Preludium na lutni. Preludium jest miniaturą przeznaczoną na lutnię. Posiada umiarkowane tempo. Kompozycja ma fakturę instrumentalną. Cechuje się smutnym, spokojnym charakterem.
Nagranie dostępne pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDRZn8OFp
Utwór: W. Długoraj, Finale na lutni. Finale jest utworem przeznaczonym na lutnię. Posiada szybkie tempo. Kompozycja ma fakturę instrumentalną. Cechuje się wirtuozerskim, lekkim charakterem.
Prezentacja pt. Lutnia

Zasób interaktywny dostępny pod adresem https://zpe.gov.pl/a/DDRZn8OFp
Viola organista – instrument z wizji Leonarda da Vinci
1. Viola organista to instrument powstały w oparciu o szkice i notatki Leonarda da Vinci.,
1. Leonardo da Vinci – geniusz renesansu, a zarazem prawzór „człowieka renesansu”: malarz, rzeźbiarz, architekt, matematyk, mechanik, filozof, muzyk… ODKRYWCA…
Jeśli zadalibyśmy na głos pytanie: „Co łączy czołg z helikopterem i mechanicznym lwem?” wprawilibyśmy z pewnością wiele osób w konsternację. Odpowiedź jest jednak banalna – szkice tych (i wielu innych mechanizmów) pozostawił Leonardo da Vinci – renesansowy wizjoner. W tzw. Kodeksie Atlantyckim (1489-1492) odnaleźć można m.in. także szkice instrumentu viola organista, który przez Leonarda nie został nigdy zbudowany.
Obserwując proces przemian w dziedzinie instrumentarium Vinci prawdopodobnie zamierzał powołać do życia instrument będący syntezą współczesnych mu brzmień viol z możliwościami technicznymi instrumentów klawiszowych.
2. Podobno na przestrzeni połowy tysiąclecia zdarzały się próby skonstruowania według pozostawionych przez Mistrza notatek pojedynczych egzemplarzy tego instrumentu, jednakże dopiero w obecnym stuleciu udało się stworzyć violę, która z powodzeniem objeżdża sale koncertowe całego świata.
Zrekonstruowania tego instrumentu w oparciu o rysunki i lustrzane notatki Leonarda da Vinci podjął się Sławomir Zubrzycki (na zdjęciu).
Dla zainteresowanych:
http://www.violaorganista.com
Zadania
Wskaż źródła muzyki renesansowej:
- twórczość burgundzka
- muzyka angielska
- pierwsze gatunki wielogłosowe
- ekspresjonizm
- sztuka włoskiego trecenta
Wskaż tytuł traktatu Tinctorisa, w którym opisane są tradycyjne i nowe funkcje przypisywane muzyce:
- De musica
- Dwudziestokrotne działanie muzyki
- Rozprawa muzykalna
Zaznacz wszystkie funkcje muzyki wskazane przez Tinctorisa:
- Boga chwalić
- diabła zmuszać do ucieczki
- ludzi cieszyć
- w trudach ulgę dawać
- uczonym w muzyce sławę dawać
- pieścić ucho melomana
- rozpalać ogień w sercu mężczyzny
- napełniać łzami oczy kobiety
Wskaż, która z fotografii przedstawia lutnię.
- a1
- a2
- a3
Słownik pojęć
technika kompozytorska stosowana w muzyce wielogłosowej, polega na powtarzaniu zaprezentowanego tematu (głównej melodii) przez inne głosy.
technika kompozytorska w utworach wielogłosowych
linia melodyczna towarzysząca podstawowej melodii
wielogłosowy utwór wokalny (wg hipotez także wokalno‑instrumentalny).
nabożeństwo w kościele katolickim; w muzyce – kompozycja powstała do tekstów mszy św.
jeden z działów sztuk wyzwolonych, w którego skład wchodziły: arytmetyka, geometria, astronomia i muzyka.
okres w historii kultury europejskiej w XIV–XVI w. charakteryzujący się rozwojem myśli racjonalistycznej, przyrodoznawstwa i techniki, rozkwitem sztuki nawiązującej do dziedzictwa antycznego i nasileniem się tendencji humanistycznych.
epoka historii i kultury europejskiej pomiędzy starożytnością a czasami nowożytnymi (476‑połowa XV w.).
Źródło:
www.sjp.pwn.pl

