Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RpZo53YQDPCOP1

Wprowadzenie do renesansu

Anonim, Petrarka i jego muza - Laur, XIV w., Muzeum Petrarki, Arquà Petrarca, Włochy, Wikimedia, CC BY 2.0

Ważne daty

Wydarzenia, które symbolicznie wyznaczają daty graniczne renesansu:

ok. 1450 – Wynalezienie druku (przypisywane Janowi Gutenbergowi)

1453 – Upadek Konstantynopola

1492 – Odkrycie Ameryki przez Kolumba

1594 – Śmierć Orlanda di Lasso

1594 – Śmierć Giovanniego Pierluigi da Palestrina

ok. 1600 – Powstanie opery

1

Scenariusz lekcji dla nauczyciela

RlprS8z5UEVS4

Pobierz załącznik

Scenariusz zajęć do pobrania.
Plik PDF o rozmiarze 57.86 KB w języku polskim

I. Muzyka w ujęciu historycznym – periodyzacja, język, właściwości i charakterystyka.

4. Renesans. Uczeń:

1) charakteryzuje muzykę renesansową, jej odniesienia do starożytnych ideałów i wartości;

2) wymienia formy muzyki wokalnej i instrumentalnej;

4) klasyfikuje renesansowe instrumenty muzyczne (lutnia, flety, szpinet, klawikord, viola) oraz wymienia słynnych lutników (rody lutnicze);

I. Analiza i interpretacja dzieł muzycznych. Uczeń:

1. zna podstawowe terminy i pojęcia właściwe dla opisu i zrozumienia wybranych dzieł muzycznych;

3. zna konteksty kulturowe i naukowe powstawania muzyki;

5. rozpoznaje cechy stylistyczne utworu reprezentującego określoną epokę muzyczną;

III. Tworzenie wypowiedzi związanych z historią i kulturą muzyczną. Uczeń:

1. wypowiada się w formie ustnej (np. dyskusja, prezentacja, debata) i/lub pisemnej (np. esej, referat) o dziełach muzycznych w oparciu o podstawową terminologię.

Nauczysz się

określać ramy czasowe epoki renesansu z podaniem wyznaczających je umownych faktów historycznych;

charakteryzować kulturę renesansu;

dostrzegać związek muzyki z rozwojem innych dziedzin sztuki oraz z głównymi nurtami religijnymi;

rozpoznawać i charakteryzować podstawowe cechy języka muzycznego poprawnie posługując się terminami i pojęciami określającymi rodzaje: obsady wykonawczej, faktury, systemu dźwiękowego, zapisu muzycznego.

Między muzyką‑nauką a muzyką‑sztuką

Wydaje się, że jedną z dat granicznych, którą najtrudniej jest określić, jest moment zakończenia średniowieczaśredniowiecześredniowiecza i początku renesansurenesansrenesansu. W historii sztuki takie praktyki kończą się niepowodzeniem – nie ma bowiem dokładnego momentu zakończenia popularności jednego stylu i wprowadzenia w jego miejsce nowego – okresy przejściowe są stosunkowo długie i bardzo często pewne techniki kompozytorskie mieszają się ze sobą: krzyżuje się dawne i nowe, tradycyjne (nie mylić z tradycjonalizmem) z awangardowym, konserwatywne z postępowym…

Kiedy w XIV wieku we Francji komplikacje fakturalne i strukturalne typowe dla epoki Ars Nova, po śmierci Guillaume’a de Machauta przybrały postać eksperymentów rytmicznych i notacyjnych Ars Subtilior, we Włoszech rozkwitała sztuca trecenta - kompozytorzy umuzyczniali teksty Bocaccia i Petrarki, operując jasną, prostą strukturą, odmienną od modnej we Francji „polifonii gotyckiej”. Kolejne zwiastuny nowego stylu, związane z dominacją prostoty i uzmysłowieniem sobie roli brzmienia - ważniejszej od norm teoretycznych, obserwować można było w muzyce angielskiej XIV wieku i w muzyce, jaka powstawać zaczęła w ośrodkach burgundzkich (dworu w Dijon i katedry w Cambrai). Muzyka stawała się sztuką…

RsNw4rmETnpre
Ilustracja interaktywna 1. Kiedy w XIV wieku we Francji komplikacje fakturalne i strukturalne typowe dla epoki Ars Nova, po śmierci Guillaume’a de Machauta przybrały postać eksperymentów rytmicznych i notacyjnych Ars Subtilior, we Włoszech rozkwitała sztuca trecenta - kompozytorzy umuzyczniali teksty Bocaccia i Petrarki, operując jasną, prostą strukturą, odmienną od modnej we Francji „polifonii gotyckiej”. Kolejne zwiastuny nowego stylu, związane z dominacją prostoty i uzmysłowieniem sobie roli brzmienia - ważniejszej od norm teoretycznych, obserwować można było w muzyce angielskiej XIV wieku i w muzyce, jaka powstawać zaczęła w ośrodkach burgundzkich (dworu w Dijon i katedry w Cambrai). Muzyka stawała się sztuką…
Baude Cordier, „Belle, bonne, sage”, Wikipedia, CC BY-SA 3.0

„I cóż w tym dziwnego?” - zapytać można z dzisiejszej perspektywy. Otóż był to właśnie jeden z przełomów kopernikańskich w historii muzyki. W średniowieczu, w związku z tym, że sztuka podporządkowana była celom teologicznym, muzykę interpretowano jako naukę. W systemie edukacyjnym, jako jedna z siedmiu sztuk wyzwolonych (bądź siedmiu sztuk godnych człowieka wolnego), muzyka była częścią matematyki, ta zaś – filozofii. Jako dziedzina wchodząca w skład quadriviumquadriviumquadrivium, percypowana była jako nauka o liczbach w czasie.

RA0ZTbNedqylZ
Obraz anonimowego autora: Petrarka i jego muza - Laur, XIV w., Muzeum Petrarki, Arquà Petrarca, Włochy. Dodatkowe informacje zawiera punkt interaktywny 1: Wiedzę o muzyce średniowiecza czerpać mogliśmy ze wzmianek w pismach filozoficznych i matematycznych oraz traktatów, które dzisiaj nazwalibyśmy podręcznikami do nauki o muzyce. Ale fakty te świadczą o jednym – od samej muzyki ważniejsza była teoria, system praw, norm, nakazów i zakazów… Praktyka muzyczna była mniej istotna. Ten stan rzeczy zaczął zmieniać się w renesansie – muzykę zaczęto traktować jako sztukę, pojawiły się uwagi o wartości muzyki, wzmianki o przyjemnościach zmysłowych towarzyszących słuchaniu muzyki, wskrzeszono znaną starożytnym Grekom teorię etosu, mówiącą o oddziaływaniu muzyki na psychikę ludzką.
Anonim, Petrarka i jego muza - Laur, XIV w., Muzeum Petrarki, Arquà Petrarca, Włochy, Wikimedia, CC BY 2.0

Kompozytorzy franko‑flamandzcy

Żyjący w latach ok. 1435‑1511 Johannes Tinctoris, flamandzki kompozytor i teoretyk, zapisał Complexus effectuum musices (Złożone działanie muzyki), znane także jako Dwudziestokrotne działanie muzyki. Obok typowo średniowiecznych, przepojonych myślą filozoficzną przymiotów muzyki wskazał kilka takich, pod którymi żaden z Ojców Kościoła nie chciałby się zapewne podpisać:

1. Boga radować;
2. Boga chwalić;
3. radość zbawionych zwiększać;
4. Kościół wojujący do tryumfującego zbliżać;
5. przygotować do uzyskania Bożego błogosławieństwa;
6. dusze do pobożności pobudzać;
7. smutek rozpraszać;
8. zatwardziałość serca zmiękczać;
9. diabła zmuszać do ucieczki;
10. wywoływać stan ekstazy;
11. umysły przyziemne podnosić;
12. złą wolę odbierać;
13. ludzi cieszyć;
14.chorych leczyć;
15. w trudach ulgę dawać;
16. dusze do walki podniecać;
17. miłość podsycać;
18. obcowaniu ludzi przyjemność dodawać;
19. uczonym w muzyce sławę dawać;
20. dusze zbawiać.

Kompozytorzy, którzy zaczęli kontynuować zdobycze przedstawicieli ośrodka burgundzkiego (Guillaume’a Dufaya), zaczęli zwracać się ku łagodnym brzmieniom i uproszczeniu konstrukcji, choć nie brakło im inwencji we wprowadzaniu tzw. sztuczek niderlandzkich – różnego rodzaju zagadek w zapisie utworów, których rozwiązanie pozostawiali wykonawcom. Tworzyli m.in. wielogłosowe mszemszamsze (których poszczególne części oparte były na wspólnym rdzeniu, np. jednej z najpopularniejszych chanson francuskich L’homme arme czy hymnu religijnego Pange lingua) i motetymotetmotety. Punktem wyjścia była obsada czterogłosowa, którą twórcy coraz bardziej poszerzali (por. 36‑głosowe Deo gratias Johannesa Ockeghema). Posługiwali się myśleniem horyzontalnym (liniowym), doprowadzając do mistrzostwa imitacjęimitacjaimitację. Coraz silniej dochodziła do głosu muzyka świecka w rozmaitych upostaciowaniach pieśniowych, nawiązująca często do melodii i rytmów ludowych.

Rxb8tmHXbgJPy1
Utwór: Chansone, L’homme arme. L’homme arme jest utworem przeznaczonym na chór męski. Posiada wokalną fakturę monofoniczną. Cechuje się żwawym, lekkim charakterem.
R1AofJWAFjA5d1
Utwór: Hymn Pange lingua.Pange lingua jest utworem przeznaczonym na chór męski. Posiada umiarkowane tempo. Kompozycja ma wokalną fakturę monofoniczną. Cechuje się spokojnym, lekkim charakterem.
Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj poniższych utworów:

  1. Josquin des Prés, Kyrie z Mszy Pange lingua

  2. Josquin des Prés, Motet Ave Maria

  3. Johannes Ockeghem, Deo gratias

Konserwatywny styl rzymski

Spośród twórców franko‑flamandzkich, którzy dokonali szczególnej syntezy elementów włoskich, angielskich i burgundzkich, do najwybitniejszych należą Josquin des Prés (ok. 1440‑1521) i Orlando di Lasso (ok. 1532‑1594). Ten ostatni był niemal rówieśnikiem kompozytora związanego z Rzymem – Giovanniego Pierluigi da Palestriny (ok. 1525‑1594), uznawanego za mistrza klasycznej polifonii wokalnej, czy nawet klasycznego stylu kontrapunktycznegokontrapunktkontrapunktycznego – przestrzegając dyscypliny i reguł ówczesnego stylu, prowadził głosy w taki sposób, by nie zakłócić czytelności tekstu. Sobór Trydencki uznał jego twórczość za wzór ówczesnej muzyki kościelnej.

Zobacz także

Poszukaj w Internecie i wysłuchaj poniższego utworu.

Giovanni Pierluigi da Palestrina, Gloria z Missa Papae Marcelli

Wynalazek druku muzycznego

W renesansie, dzięki wynalezieniu przez Gutenberga ruchomej czcionki, rozpoczęto także publikowanie muzyki.

RAHYuwuxD899x
Ilustracja przedstawia dwa drukowane zbiory zapisów nutowych utworów Josquina des Prés. Jest to zbiór kompozycji mszalnych, opublikowany w latach 1514-1516 w pracowni Ottaviano Petrucciego w Wenecj. Dodatkowe informacje podane w punkcie interkatywnym 1: Ze względu na skomplikowany proces technologiczny i wysokie koszty druku, publikowano na początku księgi z jednogłosową muzyką religijną. Z czasem, dzięki wsparciu mecenasów sztuki, zaczęto wydawać także utwory wielogłosowe, jednakże ze względu problematyczność takiej muzyki (skorelowanie między wszystkimi głosami położenia linii, umieszczenia na nich znaków i ostatecznie – sylab tekstu słownego) zamiast zapisu partyturowego wprowadzono druk partesów – ksiąg głosowych. Najwybitniejszy twórcy, wspierani finansowo przez rody arystokratyczne, publikowali swe utwory nawet kilkakrotnie za życia.
Josquin des Prés, zbiór kompozycji mszalnych, opublikowany w latach 1514-1516 w pracowni Ottaviano Petrucciego w Wenecji, esm.rochster.edu, CC BY 3.0

Samodzielna muzyka instrumentalna

Renesans jest także epoką, w której następuje proces autonomizacji muzyki instrumentalnej. Po raz pierwszy bowiem brzmienie instrumentów nie jest kojarzone wyłącznie z akompaniamentem i staje się samodzielne. Można mówić tu o wieloetapowym procesie – od powielania linii melodycznej, przez użycie instrumentów w funkcji koniecznego dopełnienia struktury wokalno‑instrumentalnej, czy wykonanie muzyki wokalnej przez rodziny instrumentów (w pracowniach budowniczych instrumentów zaczynają powstawać instrumenty różnej wielkości, po to, by można było podmienić nimi zarówno głosy żeńskie, jak i męskie), po pierwsze improwizowane utwory wykonane na instrumentach i ostatecznie – muzykę komponowaną z myślą o instrumentach (najczęściej na lutnię, szpinet, klawikord i organy). Proces ten kulminację osiągnie w kolejnej epoce – baroku.

RBXwfqQvpijDB1
Utwór: Anonim, Preludium na lutni. Preludium jest miniaturą przeznaczoną na lutnię. Posiada umiarkowane tempo. Kompozycja ma fakturę instrumentalną. Cechuje się smutnym, spokojnym charakterem.
RfhKKe1EV115C1
Utwór: W. Długoraj, Finale na lutni. Finale jest utworem przeznaczonym na lutnię. Posiada szybkie tempo. Kompozycja ma fakturę instrumentalną. Cechuje się wirtuozerskim, lekkim charakterem.

Prezentacja pt. Lutnia

RPsMbEJHciKvJ
Prezentacja 3D przedstawia wygląd Lutni. Dodatkowo wokół instrumenty pojawia się punkt z dodatkową informacją: 1. Lutnie – rodzina chordofonów szarpanych wywodzących się ze strunowych instrumentów arabskich. Składają się z pudła rezonansowego w kształcie gruszki (w którym znajduje się bogato zdobiony otwór), krótkiej, szerokiej szyjki i umieszczonej pod kątem prostym główki. Struny najczęściej wykonywane były z jelit. Do Europy lutnie prawdopodobnie sprowadzili powracający z wypraw krzyżowych rycerze. 2. W renesansie lutnia była jednym z najważniejszych instrumentów; szczególnie popularna była w muzyce dworskiej. Najczęściej wykonywano na niej utwory solowe, choć realizowała także funkcję akompaniamentu. Początkowo struny szarpano plektronem, jednakże ze względu na specyfikę muzyki renesansowej – jej wielogłosowość, zaczęto grać palcami. Muzykę lutniową notowano za pomocą specjalnych symboli i umieszczano w tabulaturach – zbiorach utworów przeznaczonych do wykonania na tym instrumencie.
Lutnia

Viola organista – instrument z wizji Leonarda da Vinci

R1DeST0EB9z6D
Ilustracja interaktywna 1. Viola organista to instrument powstały w oparciu o szkice i notatki Leonarda da Vinci.,
Viola organista, docplayer.pl, domena publiczna
R1EYb6vcGIful
Ilustracja interaktywna przedstawia Sławomira Zubrzyckiego siedzącego przy Violi Organiście. Mężczyzna jest ubrany w garnitur i ręce trzyma na instrumencie. Dodatkowo na ilustracji umieszczono następujące informacje: 1. Leonardo da Vinci – geniusz renesansu, a zarazem prawzór „człowieka renesansu”: malarz, rzeźbiarz, architekt, matematyk, mechanik, filozof, muzyk… ODKRYWCA… Jeśli zadalibyśmy na głos pytanie: „Co łączy czołg z helikopterem i mechanicznym lwem?” wprawilibyśmy z pewnością wiele osób w konsternację. Odpowiedź jest jednak banalna – szkice tych (i wielu innych mechanizmów) pozostawił Leonardo da Vinci – renesansowy wizjoner. W tzw. Kodeksie Atlantyckim (1489-1492) odnaleźć można m.in. także szkice instrumentu viola organista, który przez Leonarda nie został nigdy zbudowany. Obserwując proces przemian w dziedzinie instrumentarium Vinci prawdopodobnie zamierzał powołać do życia instrument będący syntezą współczesnych mu brzmień viol z możliwościami technicznymi instrumentów klawiszowych., 2. Podobno na przestrzeni połowy tysiąclecia zdarzały się próby skonstruowania według pozostawionych przez Mistrza notatek pojedynczych egzemplarzy tego instrumentu, jednakże dopiero w obecnym stuleciu udało się stworzyć violę, która z powodzeniem objeżdża sale koncertowe całego świata. Zrekonstruowania tego instrumentu w oparciu o rysunki i lustrzane notatki Leonarda da Vinci podjął się Sławomir Zubrzycki (na zdjęciu).Dla zainteresowanych http://www.violaorganista.com, 3. Utwór: Viola Organista nagranie.
Sławomir Zubrzycki przy Violi Organista, online-skills, CC BY 3.0

Zadania

RoPD4lWiAdqlt
Ćwiczenie 1
Wskaż źródła muzyki renesansowej: Możliwe odpowiedzi: 1. twórczość burgundzka, 2. muzyka angielska, 3. pierwsze gatunki wielogłosowe, 4. ekspresjonizm, 5. sztuka włoskiego trecenta
R4K5RbddeWlMS
Ćwiczenie 2
Wskaż tytuł traktatu Tinctorisa, w którym opisane są tradycyjne i nowe funkcje przypisywane muzyce: Możliwe odpowiedzi: 1. De musica, 2. Dwudziestokrotne działanie muzyki, 3. Rozprawa muzykalna
R1ZwjasUz8lo1
Ćwiczenie 3
Wskaż nazwiska kompozytorów renesansowych: Możliwe odpowiedzi: 1. Leoninus, 2. Perotinus, 3. Josquin des Prés, 4. Grzegorz z Ciechowa, 5. Orlando di Lasso
R1LoaoPZ8lhWF
Ćwiczenie 4
Zaznacz wszystkie funkcje muzyki wskazane przez Tinctorisa: Możliwe odpowiedzi: 1. Boga chwalić, 2. diabła zmuszać do ucieczki, 3. ludzi cieszyć, 4. w trudach ulgę dawać, 5. uczonym w muzyce sławę dawać, 6. pieścić ucho melomana, 7. rozpalać ogień w sercu mężczyzny, 8. napełniać łzami oczy kobiety
R1ZA7ptWW2TKa1
Ćwiczenie 5
Przyporządkuj zdania do odpowiedniej grupy. Prawda Możliwe odpowiedzi: 1. W renesansie rozpoczął się proces usamodzielniania muzyki instrumentalnej., 2. Druk muzyczny był najtańszą formą druku., 3. Kompozytorzy renesansowi zaprzestali komponowania mszy., 4. Viola organista to instrument powstały w oparciu o szkice i notatki Leonarda da Vinci., 5. Muzyka w renesansie przestała być nauką., 6. Giovanni Pierlugi da Palestrina był twórcą franko-flamandzkim. Fałsz Możliwe odpowiedzi: 1. W renesansie rozpoczął się proces usamodzielniania muzyki instrumentalnej., 2. Druk muzyczny był najtańszą formą druku., 3. Kompozytorzy renesansowi zaprzestali komponowania mszy., 4. Viola organista to instrument powstały w oparciu o szkice i notatki Leonarda da Vinci., 5. Muzyka w renesansie przestała być nauką., 6. Giovanni Pierlugi da Palestrina był twórcą franko-flamandzkim.
RTkeDAreNiuft
Ćwiczenie 6
Wymień cechy i twórcę instrumentu o nazwie: Viola organista.
RDGW2zAy1dQNh
Ćwiczenie 7
Lutnia przywędrowała do Europy prawdopodobnie za sprawą: Możliwe odpowiedzi: 1. odkryć geograficznych, 2. rycerzy wracających z wypraw krzyżowych, 3. wizjonerskich rysunków Leonarda da Vinci

Słownik pojęć

imitacja
imitacja

technika kompozytorska stosowana w muzyce wielogłosowej, polega na powtarzaniu zaprezentowanego tematu (głównej melodii) przez inne głosy.

kontrapunkt
kontrapunkt
  1. technika kompozytorska w utworach wielogłosowych

  2. linia melodyczna towarzysząca podstawowej melodii

motet
motet

wielogłosowy utwór wokalny (wg hipotez także wokalno‑instrumentalny).

msza
msza

nabożeństwo w kościele katolickim; w muzyce – kompozycja powstała do tekstów mszy św.

quadrivium
quadrivium

jeden z działów sztuk wyzwolonych, w którego skład wchodziły: arytmetyka, geometria, astronomia i muzyka.

renesans
renesans

okres w historii kultury europejskiej w XIV–XVI w. charakteryzujący się rozwojem myśli racjonalistycznej, przyrodoznawstwa i techniki, rozkwitem sztuki nawiązującej do dziedzictwa antycznego i nasileniem się tendencji humanistycznych.

średniowiecze
średniowiecze

epoka historii i kultury europejskiej pomiędzy starożytnością a czasami nowożytnymi (476‑połowa XV w.).

Źródło:

www.sjp.pwn.pl

Galeria dzieł sztuki

Biblioteka muzyczna

Rxb8tmHXbgJPy1
R1AofJWAFjA5d1
RBXwfqQvpijDB1
RfhKKe1EV115C1
Przewiń
Głośność