Wprowadzenie do zagadnień etyki zawodowej
Wprowadzenie do zagadnień etyki zawodowej
Celem lekcji jest zapoznanie uczniów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z działem etyki szczegółowej, jakim jest etyka zawodowa. Przedstawienie definicji etyki zawodowej (zespół norm mówiących, o tym jak przedstawiciele danego zawodu powinni, a jak nie powinni postępować) i kodeksu etyki zawodowej (zbiór zasad wyznaczający obowiązki moralne związane z obowiązkami zawodowymi człowieka), omówienie licznych przykładów, przedstawienie różnic, jakie istnieją między etyką zawodową a etyką ogólną. Zapoznanie uczniów z celem opracowań etyki zawodowej oraz omówienie niektórych konfliktów, z jakimi spotykamy się w życiu zawodowym (konflikty ról, konflikt w ramach jednej roli, rola wewnątrzkonfliktowa, konflikt zobowiązań, konflikt związany z kilkoma rodzajami funkcji w ramach jednego zawodu).
Umiejętności
Uczeń potrafi:
Omówić, czym zajmuje się dział etyki szczegółowej, jakim jest etyka zawodowa.
Przedstawić definicję etyki zawodowej.
Odpowiedzieć na pytanie: co to jest kodeks etyki zawodowej?
Przedstawić definicję kodeksu etyki zawodowej.
Przedstawić rodzaje konfliktów, z jakimi można się spotkać w życiu zawodowym i omówić je, podając przykłady ich występowania.
Przedstawić różnice, jakie występują między etyką ogólną a etyką zawodową.
Metoda i forma pracy
Metoda pogadanki z elementami opisu.
Kalita Z., Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 223–229..
Karta pracy ucznia.
Sprawdzenie obecności.
Sprawdzenie zadania domowego.
Przypomnienie metodą pogadanki najważniejszych wiadomości z poprzedniej lekcji.
(10 min.)
Metodą pogadanki próba odpowiedzi na pytanie: czym się może zajmować etyka zawodowa?
Przedstawienie metodą opisu definicji etyki szczegółowej (zespół norm, które odpowiadają na pytanie: jak ze względów moralnych przedstawiciele danej grupy zawodowej powinni, a jak nie powinni postępować).
Omówienie metodą opisu trzech dziedzin występowania etyki zawodowej (jako normy zinstytucjonalizowane – kodeksy, przysięgi; jako indywidualne propozycje; jako reprezentowane przez daną grupę zawodową przekonania moralne).
Przedstawienie metodą opisu trudności w wyraźnym odróżnieniu etyki zawodowej od przekonań moralnych.
Omówienie metodą opisu części wspólnej etyki ogólnej i etyki zawodowej oraz różnic, jakie je dzielą.
Przedstawienie metodą opisu różnych konfliktów, jakie występują w życiu zawodowym (jeden człowiek – różne role, rola wewnątrzkonfliktowa, konflikt zobowiązań, konflikt związany z kilkoma rodzajami funkcji w ramach jednego zawodu).
Omówienie metodą pogadanki przykładów związanych z wyżej wymienionymi rodzajami konfliktów.
Omówienie metodą opisu, czym jest kodeks etyki zawodowej.
(25 min.)
Faza podsumowująca
Zapisanie przez uczniów notatki do zeszytu.
Notatka:
Etyka zawodowa stara się odpowiedzieć na pytanie: jak ze względów moralnych powinni, a jak nie powinni postępować przedstawiciele danego zawodu. Występuje w postaci norm, jakimi są różnego rodzaju kodeksy czy ślubowania oraz indywidualnych norm jako luźne propozycje lub uporządkowane zespoły postulatów. Opracowanie jednolitego zbioru nakazów moralnych wydaje się być niemożliwe w praktyce, lecz częściowo można temu zadaniu sprostać, formując kodeks etyki zawodowej jako zbiór zasad wyznaczający obowiązki moralne związane z czynnościami zawodowymi człowieka.
(10 min.)
Kalita Z., Etyka w teorii i praktyce. Antologia tekstów, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001, s. 223–229.
Najważniejsze zagadnienia związane z tematem lekcji Wprowadzenie do zagadnień etyki zawodowej.