Wprowadzenie litery: „d, D” na podstawie wyrazu „dom”
Wprowadzenie litery „d, D” na podstawie wyrazu: „dom”
Cele lekcji
Wiadomości
Uczeń:
zna pisownię litery d, D,
zna wyrazy zawierające literę d, D,
zna zasadę pisania imion wielką literą.
Umiejętności
Uczeń:
potrafi poprawnie pisać literę d, D,
potrafi wyrazić swoją miłość do domu rodzinnego,
potrafi logicznie myśleć,
potrafi rozwiązywać zagadki.
Metoda i forma pracy
Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, zabawa dydaktyczna.
Środki dydaktyczne
Ilustracja domu, książka: „Kram z literami”, kartoniki z literami, zagadki, podręcznik z ćwiczeniami.
Przebieg lekcji
Faza przygotowawcza
Nauczyciel powoli i wyraźnie czyta wiersz W. Chotomskiej pt. „ D” (załącznik 1). Uczniowie słuchają uważnie i odpowiadają na pytanie, jaka literka występowała najczęściej w tym wierszyku. Następnie podają przykłady wyrazów, które zapamiętali z wiersza, zawierające literę d.
Faza realizacyjna
Nauczyciel umieszcza na tablicy ilustrację domu i pyta uczniów, co widzą na obrazku. Następnie uczniowie układają z drukowanych liter przygotowanych przez nauczyciela wyraz dom. Uczniowie dochodzą do wniosku, że nie znają jeszcze pisanej literki d, więc nauczyciel demonstruje pisane d na kartoniku, a następnie demonstruje pisownię tej litery na tablicy. Uczniowie piszą literę d i D palcem w powietrzu, gumką na ławce. Ochotnicy podchodzą do tablicy i próbują pisać literę d kredą.
Prowadzący czyta głośno tekst: „Pan Dymek” ( podręcznik, strona 28). Uczniowie wykonują wszystkie polecenia związane z tekstem.
Przerwa śródlekcyjna – dzieci piszą nogami i rękami poznane dotąd litery z przewagą litery d.
Uczniowie ćwiczą pisownię małej i wielkiej litery d w ćwiczeniach na stronie 28, a następnie wykonują ćwiczenie 5, 6 i 7 na stronie 29.
Faza podsumowująca
Nauczyciel czyta zagadki, a uczniowie rozwiązują je (załącznik 2). Na zakończenie wymyślają wyrazy, w których głoska d występuje na początku wyrazu, w środku i na końcu.
Bibliografia
Chotomska W., Kram z literami, Czytelnik, Warszawa 1987.
Faliszewska J., Ja i moja szkoła. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej, cz. 2, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003.
Faliszewska J., Misiorowska E., Domowniczek. Ja i moja szkoła, klasa 1, cz.2, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003.
Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A., Kielce 1997.
Załączniki
Wiersz W. Chotomskiej: „D”:
załącznik 1.
D – znane jest z tego,
że denerwuje dorosłych pytaniami:
- Dlaczego?
Dlaczego dynia to nie jabłko?
Dlaczego dziadek nie jest babką?
Dlaczego dzieci są nieduże?
Dlaczego doba nie trwa dłużej?
Dlaczego dudek to nie zięba?
Dlaczego dąb nie staje dęba?
Dlaczego w Danii są Duńczycy?
Dlaczego nie ma dań z dżdżownicy?
Dlaczego dachy są z dachówek?
Dlaczego delfin nie je mrówek?
Dlaczego deser to potrawa?
Dlaczego dziura jest dziurawa?
Dlaczego dół jest zawsze w dole?
Dlaczego dróbka są w rosole?
Dlaczego druciak robią z drutu?
Dlaczego dorsz nie nosi butów?
Dlaczego...
Dosyć mam już tego!
Przestań mnie dręczyć!A dlaczego?
Zagadki:
załącznik 2
Ma mnie Darek i Dorotka,
W łódce też mnie możesz spotkać.
Jestem w domu i w szufladzie,
Bardzo lubię ciocie Jadzię.
Szumię w deszczu, dźwięczę w dzwonku,
Lecz mnie nie ma wśród skowronków.
Bywam w Wiedniu i Działdowie.
Czym ja jestem? Kto odpowie?
( litera d)
Zmień literę w słowie dym,
A będziesz mógł zamieszkać w nim.
(dom)
Czy mały, czy duży,
To przecież najmilszym jest miejscem na świecie.
(dom)
Zadanie domowe
„Domowniczek”, część 2, numer 5.
Czas trwania lekcji
45 minut
Uwagi do scenariusza
brak