Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wprowadzenie litery „d, D” na podstawie wyrazu: „dom”

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pisownię litery d, D,

  • zna wyrazy zawierające literę d, D,

  • zna zasadę pisania imion wielką literą.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi poprawnie pisać literę d, D,

  • potrafi wyrazić swoją miłość do domu rodzinnego,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi rozwiązywać zagadki.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, zabawa dydaktyczna.

  1. Środki dydaktyczne

Ilustracja domu, książka: „Kram z literami”, kartoniki z literami, zagadki, podręcznik z ćwiczeniami.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel powoli i wyraźnie czyta wiersz W. Chotomskiej pt. „ D” (załącznik 1). Uczniowie słuchają uważnie i odpowiadają na pytanie, jaka literka występowała najczęściej w tym wierszyku. Następnie podają przykłady wyrazów, które zapamiętali z wiersza, zawierające literę d.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy ilustrację domu i pyta uczniów, co widzą na obrazku. Następnie uczniowie układają z drukowanych liter przygotowanych przez nauczyciela wyraz dom. Uczniowie dochodzą do wniosku, że nie znają jeszcze pisanej literki d, więc nauczyciel demonstruje pisane d na kartoniku, a następnie demonstruje pisownię tej litery na tablicy. Uczniowie piszą literę d i D palcem w powietrzu, gumką na ławce. Ochotnicy podchodzą do tablicy i próbują pisać literę d kredą.

  2. Prowadzący czyta głośno tekst: „Pan Dymek” ( podręcznik, strona 28). Uczniowie wykonują wszystkie polecenia związane z tekstem.

  3. Przerwa śródlekcyjna – dzieci piszą nogami i rękami poznane dotąd litery z przewagą litery d.

  4. Uczniowie ćwiczą pisownię małej i wielkiej litery d w ćwiczeniach na stronie 28, a następnie wykonują ćwiczenie 5, 6 i 7 na stronie 29.

  1. Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zagadki, a uczniowie rozwiązują je (załącznik 2). Na zakończenie wymyślają wyrazy, w których głoska d występuje na początku wyrazu, w środku i na końcu.

  1. Bibliografia

  1. Chotomska W., Kram z literami, Czytelnik, Warszawa 1987.

  2. Faliszewska J., Ja i moja szkoła. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej, cz. 2, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003.

  3. Faliszewska J., Misiorowska E., Domowniczek. Ja i moja szkoła, klasa 1, cz.2, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003.

  4. Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A., Kielce 1997.

  1. Załączniki

  1. Wiersz W. Chotomskiej: „D”:

załącznik 1.

D – znane jest z tego,

że denerwuje dorosłych pytaniami:

- Dlaczego?

  • Dlaczego dynia to nie jabłko?

  • Dlaczego dziadek nie jest babką?

  • Dlaczego dzieci są nieduże?

  • Dlaczego doba nie trwa dłużej?

  • Dlaczego dudek to nie zięba?

  • Dlaczego dąb nie staje dęba?

  • Dlaczego w Danii są Duńczycy?

  • Dlaczego nie ma dań z dżdżownicy?

  • Dlaczego dachy są z dachówek?

  • Dlaczego delfin nie je mrówek?

  • Dlaczego deser to potrawa?

  • Dlaczego dziura jest dziurawa?

  • Dlaczego dół jest zawsze w dole?

  • Dlaczego dróbka są w rosole?

  • Dlaczego druciak robią z drutu?

  • Dlaczego dorsz nie nosi butów?

  • Dlaczego...

  • Dosyć mam już tego!
    Przestań mnie dręczyć!

  • A dlaczego?

  1. Zagadki:

załącznik 2

Ma mnie Darek i Dorotka,

W łódce też mnie możesz spotkać.

Jestem w domu i w szufladzie,

Bardzo lubię ciocie Jadzię.

Szumię w deszczu, dźwięczę w dzwonku,

Lecz mnie nie ma wśród skowronków.

Bywam w Wiedniu i Działdowie.

Czym ja jestem? Kto odpowie?

( litera d)

Zmień literę w słowie dym,

A będziesz mógł zamieszkać w nim.

(dom)

Czy mały, czy duży,

To przecież najmilszym jest miejscem na świecie.

(dom)

  1. Zadanie domowe

„Domowniczek”, część 2, numer 5.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

ReuXTP77mnXu8

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 113.40 KB w języku polskim
R1BJygHGmw1w2

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 25.00 KB w języku polskim