Wprowadzenie litery „l, L”
Wprowadzenie litery „L”
1. Cele lekcji
a. Wiadomości
Uczeń wie, jak wygląda litera „L”.
b. Umiejętności
Uczeń:
potrafi napisać literę „L”,
układa wyraz z rozsypanki,
dzieli wyraz na sylaby i głoski.
2. Metoda i forma pracy
Metody: ćwiczeń, instrukcji, pogadanki, demonstracja
Formy: praca indywidualna, zbiorowa
3. Środki dydaktyczne
Kartoniki z sylabami, model struktury dźwiękowej wyrazu
4. Przebieg lekcji
a. Faza przygotowawcza
Stworzenie sytuacji dydaktycznej do ćwiczeń w mówieniu i wyodrębnienia wyrazu podstawowego. Dzieci miały przynieść ich ulubione zabawki. Nauczyciel zadaje pytania: Jakie zabawki przynieśliście dziś do szkoły? Czy są to wasze ulubione zabawki? Opowiedzcie coś o nich. Zadam wam teraz zagadkę, a wy musicie odgadnąć, o czym w niej mowa:
„Może być mała, albo duża,
Czasami szklane oczka zmruża
Zawsze jest mile uśmiechnięta
Dlatego lubią ją dziewczęta.”
Czy wiecie, o jaką zabawkę chodzi?
Kto z was przyniósł lalkę?
b. Faza realizacyjna
Analiza i synteza słuchowo‑wzrokowa wyrazu podstawowego. Nauczyciel zadaje uczniom pytania:
Czy możecie podzielić wyraz „lalka” na sylaby?
Powtórzcie wszyscy razem wyraz „lalka”.
A teraz podzielcie ten wyraz na głoski.
Ile jest głosek?
Ile jest samogłosek w wyrazie”lalka”?
Jakie to samogłoski?
A ile jest spółgłosek?
Jakie to spółgłoski?
Zbudujcie teraz model struktury dźwiękowej wyrazu (wygląd modelu wraz z literami załącznik 1)
A teraz ułóżcie pod nakrywkami odpowiadające im litery drukowane.
Jakiej litery brakuje? (pozostałe litery dzieci znają).
Jakie znacie inne wyrazy z głoską „l” na początku, w środku i na końcu wyrazu?
Mam tu dla was kartoniki z sylabami. Dobierzcie je w ten sposób, aby powstały wyrazy (załącznik 2). Teraz podpiszcie pod wyrazami napisanymi przy pomocy liter drukowanych ich odpowiedniki pisane, które już znacie. Jaką literkę dziś poznamy?
Nauka pisania litery małej i wielkiej oraz łączenia jej z innymi literami. Nauczyciel pokazuje dzieciom, jak pisze się małą literkę „l”: Małą literę „l” piszemy tak: prowadzę laskę pionową
z góry na dół i zginam ją w prawą stronę bez odrywania ręki. Literę dużą „l” piszemy
w następujący sposób: prowadzę zgiętą z prawej strony laskę od góry do dołu, robię pętlę po lewej stronie i kończę wężykiem. Potem zadaje uczniom pytania:
Jakie podobieństwo dostrzegacie między małą a dużą literą „l”?
Do jakiej litery podobne jest małe „l”?
A teraz spróbujcie napisać małą i wielką literę „l” kilka razy w powietrzu, popatrzcie, jak ja to robię (nauczyciel odwraca się tyłem do klasy i demonstruje). Tę samą czynność powtórzcie teraz kilka razy, pisząc palcem lub gumką po ławce. Otwórzcie teraz zeszyty ćwiczeń i po przerywanej linii poćwiczcie pisanie nowej litery. A teraz otwórzcie wasze zeszyty przedmiotowe i poćwiczcie w nich pisanie nowej litery.
Nauka pisania wyrazu podstawowego i innych nowo poznanych wyrazów. Nauczyciel pokazuje uczniom, jaki jest sposób łączenia litery „l”, mówiąc: „Pokażę wam teraz sposób łączenia litery „l” z innymi literami na podstawie wyrazu „lalka”. Prowadzę laskę pionową od pierwszej górnej linii, nie odrywam ręki, dociągam ja do trzeciej linii i zginam ją w prawą stronę. Odrywam rękę i następnie piszę literę „a” ,której owal łączy się z poprzednią literą w punkcie, gdzie kończy się laska. Dostawiam laskę do litery „a”, którą przeciągam do górnej linii
i prowadzę laskę do dołu, pisząc znów literę „l”. Odrywam rękę i piszę literę „k”- zaczynam od górnej linii, gdzie stawiam kreskę łączącą się z zakończeniem laski litery „l”, później piszę jeszcze jedną literę „a”.
c. Faza podsumowująca
Na zakończenie uczniowie próbują napisać wyraz lalka, tak jak zrobił to nauczyciel. Prowadzący chodzi po klasie i sprawdza prawidłowość zapisu.
Bibliografia
E. i F. Przyłubscy, Litery, WSiP, Warszawa 1984.
Załączniki
a) Karta pracy ucznia
Załącznik 1
Załącznik 2
7. Czas trwania lekcji
45 minut
8. Uwagi do scenariusza
brak