Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wprowadzenie litery „y, Y” na podstawie wyrazu: „domy”

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pisownię litery y, Y,

  • zna wyrazy zawierające literę y, Y.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi poprawnie literę y, Y,

  • potrafi wyrazić swoją miłość do domu rodzinnego,

  • potrafi logicznie myśleć,

  • potrafi rozwiązywać zagadki.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna, zabawa dydaktyczna.

  1. Środki dydaktyczne

Ilustracja domów, książka: „Kram z literami”, kartoniki z literami, emblematy litery: y, Y, zeszyty, podręcznik z ćwiczeniami.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel powoli i wyraźnie czyta wiersz W. Chotomskiej pt. „Y” (załącznik 1). Uczniowie słuchają uważnie i odpowiadają na pytanie, jaka literka występowała najczęściej w tym wierszyku. Następnie podają przykłady wyrazów, które zapamiętali z wiersza, zawierające literę „y”. Następnie podają własne przykłady wyrazów , w których głoska y występuje na początku, w środku i na końcu.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel umieszcza na tablicy ilustrację domów i pyta uczniów, co widzą na obrazku. Następnie uczniowie układają z drukowanych liter przygotowanych przez nauczyciela wyraz: domy. Uczniowie dochodzą do wniosku, że nie znają jeszcze pisanej literki y, więc nauczyciel demonstruje pisane y na kartoniku, a następnie demonstruje pisownię tej litery na tablicy. Uczniowie piszą literę y i Y palcem w powietrzu, gumką na ławce. Nauczyciel podaje jako ciekawostkę informację, że nie ma zbyt wielu wyrazów rozpoczynających się wielką literą Y. Wyjątek stanowi wyraz „Yeti”. Jest to nazwa legendarnego zwierza, żyjącego w wysokich górach Alpach.

  2. Przerwa śródlekcyjna – dzieci piszą nogami i rękami poznaną literę: y. Następnie próbują naśladować ruchy wielkiego niedźwiedzia, który porusza się bardzo wolno i niezdarnie, wydając z siebie pomruki.

  3. Uczniowie głośno czytają tekst w podręczniku z ćwiczeniami na stronie 10, a następnie ćwiczą pisownię małej i wielkiej litery y na stronie 10 i 11, a także rozwiązują samodzielnie rebusy na stronie 11.

  4. Nauczyciel prosi uczniów o narysowanie w zeszycie domów i napisanie jednej linijki małej litery y i jednej linijki wielkiej litery Y. Pod zapisem uczniowie wykonują kolorowy szlaczek.

  1. Faza podsumowująca

Nauczyciel czyta zagadki, a uczniowie rozwiązują je (załącznik 2). Na zakończenie uczniowie rozglądają się po klasie i wyszukują przedmioty, których nazwy zawierają głoskę: y. Następnie odwracają się do siebie parami w ławkach i wymawiają głoskę: y, zwracając uwagę, jak to robi kolega lub koleżanka.

  1. Bibliografia

  1. Chotomska W., Kram z literami, Czytelnik, Warszawa 1987.

  2. Faliszewska J., Ja i moja szkoła. Podręcznik z ćwiczeniami do kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej, cz. 1, MAC EDUKACJA S.A., Kielce 2003.

  3. Stec J., Zagadki dla najmłodszych, Kielecka Oficyna Wydawnicza PW „MAC” S.A., Kielce 1997.

  1. Załączniki

  1. Wiersz W. Chotomskiej: „Y”:

załącznik 1.

Co robi Y?

Wyje.

Naśladuje fabryczną syrenę

i w porze mycia

wyłącznie wycia

słychać z niektórych łazienek:

  • Mydło szczypie w oczyyyy!

  • Prysznic włosy moczyyyy!

  • Po co zaraz plecyyyy?

  • Dosyć już tej hecyyyy!

  • Yyyyyy!
    A poza tym
    wyje i ryczy

jeszcze z innych przyczyn:

że duży się z małym nie liczy,

że małych trzymają na smyczy,

że w życiu jest tyle goryczy.

Wyje i ryczy,

wyje i ryczy,

wyje i ryczy.

YYYYYY!...

  1. Zagadki:

załącznik 2.

Ta litera, wiedzą chłopcy,

Kształt podobny ma do procy.

Znajdziesz ją w środku wyrazów, na końcu,

Lecz ani razu w polskich wyrazach, bez wyjątku,

Nie znajdziesz jej na początku.

(y)

Śnieżny ten człowiek w górach przebywa.

Nikt go nie widział! Czy jest? No chyba?!

(Yeti)

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

R1NXOeSLEhg90

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 112.66 KB w języku polskim
RfXjaXmG4yw2l

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 23.50 KB w języku polskim