Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Wprowadzenie pojęcia zbioru

  1. Cele lekcji

  1. Wiadomości

Uczeń:

  • zna pojęcia: zbiór, elementy zbioru,

  • zna pojęcie zbioru pustego.

  1. Umiejętności

Uczeń:

  • potrafi wyodrębnić zbiór w otoczeniu,

  • potrafi zaklasyfikować elementy do danego zbioru,

  • potrafi namalować zbiór określonych elementów,

  • potrafi podać przykłady zbiorów,

  • potrafi wyjaśnić co to jest zbiór pusty,

  • potrafi pracować samodzielnie.

  1. Metoda i forma pracy

Pokaz, pogadanka, ćwiczenia, praca z całą klasą, praca indywidualna.

  1. Środki dydaktyczne

Klocki logiczne Dienesa , klaser z monetami, zabawki, przybory szkolne, pętle, kwiaty i owoce wycięte z papieru, przedmioty przyniesione przez uczniów, wiersz J. Tuwima pt. „Cuda i dziwy”.

  1. Przebieg lekcji

  1. Faza przygotowawcza

Nauczyciel prosi uczniów o wyjęcie z tornistrów i położenie na ławce przyniesionych przez siebie przedmiotów (wynik zadania domowego z poprzedniego dnia). Każdy uczeń kolejno opowiada, co przyniósł, jak długo to zbiera i dlaczego wybrał właśnie takie hobby. Następnie uczniowie opowiadają o tym, jakie jeszcze inne hobby znają. Nauczyciel wyjmuje klaser ze znaczkami (lub monetami) i demonstruje go. Tłumaczy uczniom, że znaczki muszą być w klaserze, aby się nie pogubiły. Są one zebrane razem, więc tworzą pewien zbiór – zbiór znaczków.

  1. Faza realizacyjna

  1. Nauczyciel rozkłada na stole różne przedmioty (zabawki i przybory szkolne). Jeden z uczniów podchodzi do stołu i podnosi kolejno przedmioty nazywając je. Następny uczeń ma za zadanie posegregować przedmioty - osobno zabawki, osobno przybory szkolne. Nauczyciel podaje mu przygotowane dwie pętelki. Uczeń otacza jedną zabawki, a drugą przybory. W ten sposób otrzymujemy zbiór zabawek i zbiór przyborów szkolnych.

  1. Na tablicy magnetycznej nauczyciel rozwiesza różne obrazki przedstawiające owoce i kwiaty. Uczniowie obrysowują kolorową kredą osobno wszystkie owoce, a następnie wszystkie kwiaty. W ten sposób powstaje zbiór owoców i zbiór kwiatów.

  1. Przerwa śródlekcyjna – uczniowie wychodzą z ławek, śpiewają piosenkę: „ Jedzie pociąg z daleka” z gestykulacją (załącznik 1.). Piosenkę powtarzają kilkakrotnie, coraz szybciej.

  2. Uczniowie przerysowują z tablicy zbiór kwiatów i zbiór zabawek do zeszytów.

  3. Uczniowie rozglądają się po klasie i podają przykłady zbiorów z otoczenia.

  4. Nauczyciel poleca uczniom rozłożyć na ławce klocki logiczne. Podaje warunki, a uczniowie według nich tworzą zbiory, np. zbiór klocków czerwonych , zbiór klocków dużych i tym podobne. Na zakończenie prosi o utworzenie zbioru z klocków białych. Ponieważ nie ma takiego koloru, zbiór nie zawiera ani jednego elementu. Nauczyciel tłumaczy, że zbiór, który nie ma ani jednego elementu nazywamy zbiorem pustym. Uczniowie podają przykłady zbioru pustego, na przykład: zbiór czarownic, zbiór czerwonych myszy, zbiór zielonych ludzi i tym podobne.

  1. Faza podsumowująca

Na zakończenie nauczyciel czyta wiersz J.Tuwima pt. „Cuda i dziwy” (załącznik 2).

  1. Bibliografia

1. J. Tuwim , Najpiękniejsze wiersze dla dzieci, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2004.

  1. Załączniki

a) Tekst piosenki: „Jedzie pociąg z daleka”

załącznik 1.

Jedzie pociąg z daleka

Ani chwili nie czeka

Konduktorze łaskawy

Zabierz nas do Warszawy.

b) Wiersz pt.: „Cuda i dziwy”

załącznik 2.

Spadł kiedyś w lipcu

Śnieżek niebieski,

Szczekały ptaszki,

Ćwierkały pieski.

Fruwały mrówki

Nad modrą łąką,

Śpiewało z nieba

Zielone słonko.

Gniazdka na kwiatach

Wiły motylki,

Trwało to wszystko

Może dwie chwilki.

A zobaczyłem

Ten świat uroczy,

Gdy miałem właśnie

Przymknięte oczy.

Gdym je otworzył,

Wszystko się skryło

I znów na świecie

Jak przedtem było.

Wszystko się pięknie

Dzieje i toczy…

Lecz odtąd – często

Przymykam oczy.

  1. Czas trwania lekcji

45 minut

  1. Uwagi do scenariusza

brak

RfskHWpQJhwvM

Pobierz załącznik

Plik PDF o rozmiarze 105.90 KB w języku polskim
RSp0vohdY1ihN

Pobierz załącznik

Plik DOC o rozmiarze 22.50 KB w języku polskim