Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RR99D8hlp0atr
Zdjęcie przedstawia szachownicę oraz czarne figury szachowe w kolorach czarnobiałych.

Problem ośmiu hetmanów w języku Java

Źródło: Hassan Pasha, domena publiczna.

Reguły gry w szachy nie są skomplikowane, jednak każda partia składa się z wielu decyzji taktycznych. Przekłada się to na niepowtarzalność rozgrywki. Szachownica i figury szachowe nie muszą jednak służyć do przeprowadzenia klasycznej partii. Można dzięki nim przygotować łamigłówkę, której rozwiązanie wymaga ustawienia wybranych figur tak, aby spełnione były konkretne warunki.

Jednym z takich zadań jest problem ośmiu hetmanów. Ten e‑materiał poświęcimy napisaniu – w języku Java – programu rozwiązującego ten problem. Wykorzystamy przy tym rekurencję z nawrotami.

Podstawowe informacje na temat omawianego zagadnienia znajdziesz w e‑materiale Problem ośmiu hetmanówP6iWCRsmkProblem ośmiu hetmanów. Implementacja w innych językach programowania:

Więcej zadań? Problem ośmiu hetmanów – zadania maturalnePH0YKRtGAProblem ośmiu hetmanów – zadania maturalne

Twoje cele
  • Prześledzisz podstawowe rozwiązania problemu ośmiu hetmanów.

  • Przeanalizujesz algorytm rozwiązywania problemu ośmiu hetmanów przy użyciu rekurencji z nawrotami.

  • Zaimplementujesz poznany algorytm w programie napisanym w języku Java.