W tym e‑materiale powtarzamy wiadomości ze szkoły podstawowej.
Sortowanie to inaczej porządkowanie, układanie elementów, przedmiotów czy liczb w określonej kolejności. Możemy sortować – porządkować – tak ubrania, książki, jak łańcuchy znaków czy liczby.
Głównym zadaniem algorytmów sortowania jest ustawienie danych w zadanej kolejności, sprecyzowanej dla danego zbioru. Możesz np. ustawić uczniów danej klasy według wzrostu lub wieku.
Dzięki algorytmom sortowania możemy ułatwić lub umożliwić wykorzystanie wydajnych algorytmów np. wyszukujących oraz prezentować dane w sposób czytelniejszy i prostszy w odbiorze. Wróćmy do przykładu klasy. Jeśli chcesz np. znaleźć najniższą osobę w klasie, przyglądasz się całej grupie (zbiorowi) i na tej podstawie znajdujesz odpowiednią osobę (element). W przypadku grupy uczniów ustawionych według wzrostu (posortowanych), twoje zadanie jest prostsze.
Algorytmy sortowania zostały omówione w e‑materiałach:
Sortowanie przez wybieranieSortowanie przez wybieranie,
Sortowanie przez wstawianieSortowanie przez wstawianie,
Sortowanie bąbelkoweSortowanie bąbelkowe,
Sortowanie kubełkoweSortowanie kubełkowe,
Sortowanie pozycyjne datSortowanie pozycyjne dat,
Sortowanie pozycyjne liczbSortowanie pozycyjne liczb,
Sortowanie pozycyjne słówSortowanie pozycyjne słów,
Sortowanie przez zliczanieSortowanie przez zliczanie,
Sortowanie przez scalanieSortowanie przez scalanie,
Sortowanie szybkieSortowanie szybkie.
Uzasadnisz, dlaczego algorytmy sortujące są tak często używane.
Zapoznasz się z podstawowymi informacjami dotyczącymi wybranych algorytmów sortowania.
Poznasz złożoność czasową wybranych algorytmów.
Wymienisz różnice między algorytmami sortowania.
Zapoznasz się z wizualizacją działania wybranych algorytmów sortowania.