E-materiały do kształcenia zawodowego

Budowa i zasada działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego

MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych – Technik pojazdów samochodowych 311513

bg‑orange

Wprowadzenie

Pojazdy samochodowe zbudowane są z wielu części i mechanizmów, które po połączeniu tworzą układy składające się na poszczególne moduły auta. Układy posiadają różne przeznaczenie. Do podstawowych układów zaliczamy:

  • układ zawieszenia;

  • układ hamulcowy;

  • układ wydechowy;

  • układ kierowniczy;

  • układ klimatyzacji.

Odpowiedni stan i prawidłowe działanie wszystkich układów znacząco wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ze względu na wagę kwestii związanych z bezpieczeństwem określono ogólne warunki techniczne, jakim powinien odpowiadać samochód poruszający się po drodze. Warunki te zostały spisane w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 66 tej ustawy: Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:

  1. nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;

  2. nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;

  3. nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;

  4. nie powodowało niszczenia drogi;

  5. zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;

  6. nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych”.

W celu kontroli przestrzegania tych przepisów na właścicieli aut, ciągników rolniczych, pojazdów wolnobieżnych, motorowerów i przyczep nałożono obowiązek wykonywania badań technicznych. Wyróżniamy następujące rodzaje oceny stanu technicznego:

  • badania okresowe;

  • badania dodatkowe;

  • badania co do zgodności z warunkami technicznymi.

Najpopularniejsze są badania techniczne okresowe, które powtarza się co roku (z kilkoma wyjątkami). Jednym z takich wyjątków są auta zabytkowe i przyczepki lekkie, których w ogóle nie poddaje się badaniom. Badania techniczne dodatkowe wykonywane są w sytuacji, gdy podczas kontroli ruchu drogowego zostaną wykryte nieprawidłowości zagrażające bezpieczeństwu lub zostaną naruszone wymagania dotyczące ochrony środowiska. Inną przyczyną wykonywania badań technicznych dodatkowych może być przypadek, w którym doszło do uszkodzenia elementów nośnych konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy. Kolejną przyczyną wykonywania badań technicznych dodatkowych jest ustalenie danych technicznych potrzebnych do rejestracji lub zmiana danych technicznych w dowodzie rejestracyjnym. Ostatni rodzaj badań technicznych, czyli badania co do zgodności z warunkami technicznymi, wykonywany jest dla pojazdów zabytkowych.

Od pewnego czasu równie ważna co bezpieczeństwo stała się ochrona środowiska. Taki stan rzeczy spowodowany jest obowiązującymi w Unii Europejskiej normami dotyczącymi standardów emisyjnych. Z tego właśnie względu auta są również sprawdzane pod kątem spełniania wymagań technicznych z zakresu ochrony środowiska (głównie chodzi o emisję spalin). Samochody, które przekraczają dopuszczalne normy, nie mogą zostać dopuszczone do ruchu.

Powrót do spisu treściP7aUJkQG0Powrót do spisu treści

Powiązane materiały multimedialne