Budowa i zasada działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
MOT.06. Organizacja i prowadzenie procesu obsługi pojazdów samochodowych – Technik pojazdów samochodowych 311513
Wprowadzenie
Pojazdy samochodowe zbudowane są z wielu części i mechanizmów, które po połączeniu tworzą układy składające się na poszczególne moduły auta. Układy posiadają różne przeznaczenie. Do podstawowych układów zaliczamy:
układ zawieszenia;
układ hamulcowy;
układ wydechowy;
układ kierowniczy;
układ klimatyzacji.
Odpowiedni stan i prawidłowe działanie wszystkich układów znacząco wpływa na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Ze względu na wagę kwestii związanych z bezpieczeństwem określono ogólne warunki techniczne, jakim powinien odpowiadać samochód poruszający się po drodze. Warunki te zostały spisane w ustawie z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym. Zgodnie z art. 66 tej ustawy: Pojazd uczestniczący w ruchu ma być tak zbudowany, wyposażony i utrzymany, aby korzystanie z niego:
nie zagrażało bezpieczeństwu osób nim jadących lub innych uczestników ruchu, nie naruszało porządku ruchu na drodze i nie narażało kogokolwiek na szkodę;
nie zakłócało spokoju publicznego przez powodowanie hałasu przekraczającego poziom określony w przepisach szczegółowych;
nie powodowało wydzielania szkodliwych substancji w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych;
nie powodowało niszczenia drogi;
zapewniało dostateczne pole widzenia kierowcy oraz łatwe, wygodne i pewne posługiwanie się urządzeniami do kierowania, hamowania, sygnalizacji i oświetlenia drogi przy równoczesnym jej obserwowaniu;
nie powodowało zakłóceń radioelektrycznych w stopniu przekraczającym wielkości określone w przepisach szczegółowych”.
W celu kontroli przestrzegania tych przepisów na właścicieli aut, ciągników rolniczych, pojazdów wolnobieżnych, motorowerów i przyczep nałożono obowiązek wykonywania badań technicznych. Wyróżniamy następujące rodzaje oceny stanu technicznego:
badania okresowe;
badania dodatkowe;
badania co do zgodności z warunkami technicznymi.
Najpopularniejsze są badania techniczne okresowe, które powtarza się co roku (z kilkoma wyjątkami). Jednym z takich wyjątków są auta zabytkowe i przyczepki lekkie, których w ogóle nie poddaje się badaniom. Badania techniczne dodatkowe wykonywane są w sytuacji, gdy podczas kontroli ruchu drogowego zostaną wykryte nieprawidłowości zagrażające bezpieczeństwu lub zostaną naruszone wymagania dotyczące ochrony środowiska. Inną przyczyną wykonywania badań technicznych dodatkowych może być przypadek, w którym doszło do uszkodzenia elementów nośnych konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy. Kolejną przyczyną wykonywania badań technicznych dodatkowych jest ustalenie danych technicznych potrzebnych do rejestracji lub zmiana danych technicznych w dowodzie rejestracyjnym. Ostatni rodzaj badań technicznych, czyli badania co do zgodności z warunkami technicznymi, wykonywany jest dla pojazdów zabytkowych.
Od pewnego czasu równie ważna co bezpieczeństwo stała się ochrona środowiska. Taki stan rzeczy spowodowany jest obowiązującymi w Unii Europejskiej normami dotyczącymi standardów emisyjnych. Z tego właśnie względu auta są również sprawdzane pod kątem spełniania wymagań technicznych z zakresu ochrony środowiska (głównie chodzi o emisję spalin). Samochody, które przekraczają dopuszczalne normy, nie mogą zostać dopuszczone do ruchu.
Powrót do spisu treściPowrót do spisu treści
Powiązane materiały multimedialne
Film edukacyjny
Ocena stanu technicznego elementów związanych z oddziaływaniem pojazdu na środowisko, emisją spalin i hałasu
Film edukacyjnyOcena stanu technicznego elementów związanych z oddziaływaniem pojazdu na środowisko, emisją spalin i hałasu
Atlas interaktywny
Rodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów elementów związanych z ochroną środowiska silników, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
Atlas interaktywnyRodzaje oraz budowa wybranych układów, podzespołów i zespołów elementów związanych z ochroną środowiska silników, emisji spalin i hałasu pojazdu samochodowego
Plansza interaktywna
Właściwości poszczególnych operacji kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu
Plansza interaktywnaWłaściwości poszczególnych operacji kontroli stanu technicznego działania elementów związanych z ochroną środowiska, emisji spalin i hałasu