PalinodiaNa co pisać satyry? Choć się złe zbyt wzniosło,
Przestańmy. Świat poprawiać – zuchwałe rzemiosło
‒ pisał z nutą ironii Ignacy Krasicki we wstępie do jednej ze swoich satyr. To przewrotne sformułowanie dowodzi, że w epoce oświecenia twórczość satyryczna wiązała się ściśle z dydaktycznym i moralizatorskim przekazem. Satyry w komiczny sposób miały napiętnować wady społeczeństwa szlacheckiego, ale nie dawały recept na jego poprawę. Niektóre z nich realizowały oświeceniową zasadę „bawiąc uczyć”.
Określisz tematykę i problematykę satyry Ignacego Krasickiego Świat zepsuty.
Wskażesz elementy obyczajowości, które w utworze podlegają ośmieszeniu i krytyce.
Wyjaśnisz, na czym polega moralizatorsko‑dydaktyczny charakter utworu.
Rozpoznasz elementy retoryczności stylu Ignacego Krasickiego.