Czy to nie ciekawe?
W klasie odbywa się lekcja fizyki. Nauczyciel dyktuje zadanie.
- Na stole leży książka o masie 0,6 kg. Jaką siłę należy przyłożyć, by tę książkę przesunąć po stole?
Dodaje także, znaczącym głosem:
- Czy macie może jakieś pytania?
Znasz ten ton - znamionuje na ogół, że gdzieś tu jest haczyk. I że lepiej jest zadać pytanie, a najlepiej trafne.
Sytuację ratuje Janek z ostatniej ławki - podnosi rękę.
- Tak, chciałbym wiedzieć, jaki jest tytuł książki.
Jak sądzisz, co było dalej?
Jaką reakcję nauczyciela przewidujesz?
Jak powinni - według Ciebie - zareagować koleżanki i koledzy Janka?
A może spotkała Cię już analogiczna sytuacja?
Dzięki lekturze tego tekstu:
Zobaczysz na konkretnych przykładach, jak z kontekstu wyodrębnia się to zjawisko, które jest w danej sytuacji ważne i interesujące.
Ocenisz, jakie czynniki są istotne dla przebiegu zjawiska, a jakie w danej sytuacji mogą być pominięte.
Zdecydujesz, które z czynników powinny być uwzględnione w obliczeniach, a które mogą być tylko przedyskutowane.
Ugruntujesz w sobie nawyk krytycznej oceny tego, co jest istotne, a co nie jest, dla przebiegu zjawisk, które obserwujesz, i w których uczestniczysz.
Będziesz widział potrzebę uwzględniania czynników istotnych, a zaniedbywania tych, które mają znikomy wpływ na przebieg procesu.