Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RjNhGQkm0D5Td
Zdjęcie okładkowe (poglądowe) przedstawia aparaturę Canberra, stosowaną do identyfikacji oraz pomiarów ilościowych nuklidów gamma i alfa promieniotwórczych otrzymywanych sztucznie w cyklotronie. Na tle zdjęcia widać biały napis "Jak wyodrębnić zjawisko z kontekstu i wskazać istotne czynniki dla jego przebiegu?".

Jak wyodrębnić zjawisko z kontekstu i wskazać istotne czynniki dla jego przebiegu?

Źródło: Politechnika Warszawska, Wydział Fizyki, Tomasz Wójcik, licencja: CC BY 4.0.

Czy to nie ciekawe?

W klasie odbywa się lekcja fizyki. Nauczyciel dyktuje zadanie.
- Na stole leży książka o masie 0,6 kg. Jaką siłę należy przyłożyć, by tę książkę przesunąć po stole?

Dodaje także, znaczącym głosem:
- Czy macie może jakieś pytania?
Znasz ten ton - znamionuje na ogół, że gdzieś tu jest haczyk. I że lepiej jest zadać pytanie, a najlepiej trafne.

Sytuację ratuje Janek z ostatniej ławki - podnosi rękę. 
- Tak, chciałbym wiedzieć, jaki jest tytuł książki.

Jak sądzisz, co było dalej?
Jaką reakcję nauczyciela przewidujesz?
Jak powinni - według Ciebie - zareagować koleżanki i koledzy Janka?
A może spotkała Cię już analogiczna sytuacja?

Twoje cele

Dzięki lekturze tego tekstu:

  • Zobaczysz na konkretnych przykładach, jak z kontekstu wyodrębnia się to zjawisko, które jest w danej sytuacji ważne i interesujące.

  • Ocenisz, jakie czynniki są istotne dla przebiegu zjawiska, a jakie w danej sytuacji mogą być pominięte.

  • Zdecydujesz, które z czynników powinny być uwzględnione w obliczeniach, a które mogą być tylko przedyskutowane.

  • Ugruntujesz w sobie nawyk krytycznej oceny tego, co jest istotne, a co nie jest, dla przebiegu zjawisk, które obserwujesz, i w których uczestniczysz.

  • Będziesz widział potrzebę uwzględniania czynników istotnych, a zaniedbywania tych, które mają znikomy wpływ na przebieg procesu.