Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1TZ4A0FkbV9r
Zdjęcie przedstawia buteleczkę z lekiem, strzykawkę i długi srebrny przyrząd laboratoryjny. To mikrołyżeczka ze stali nierdzewnej. W buteleczce szklanej z metalową nakrętką znajduje się lek. Jego nazwa jest opisana czarnymi literami na białej etykiecie. Za butelką znajduje się strzykawka. Jest to instrument medyczny z pojemnikiem z podziałką i tłokiem, służący do wykonywania zastrzyków lub do pobierania płynów ustrojowych. Przedmioty leżą na niebieskim materiale.

Szczepionki nowej generacji

Organizm zaszczepionej osoby rozpoznaje obce antygeny i wyzwala reakcję odpornościową, w wyniku której dochodzi do powstania przeciwciał i komórek pamięci. Podanie szczepionki naśladuje naturalny kontakt organizmu człowieka ze zjadliwą formą patogenu i stymuluje jego układ odpornościowy.
Źródło: James Gathany, Wikimedia Commons, domena publiczna.

Gdy na danym obszarze pojawiają się przypadki określonej choroby zakaźnej w liczbie znacznie większej niż oczekiwana, ogłaszany jest stan epidemii. Natomiast stan, w którym choroba zakaźna się rozprzestrzenia i swoim zasięgiem obejmuje różne kontynenty, określa się jako pandemię. W marcu 2020 r. Światowa Organizacja Zdrowia ogłosiła pandemię związaną z rozprzestrzenianiem się nowego wirusa SARS‑CoV‑2, wywołującego chorobę nazwaną COVID‑19.

Ludzkość od starożytności zmagała się z epidemiami, powodującymi wysoką śmiertelność. Zahamowanie lub wyeliminowanie wielu chorób zakaźnych stało się możliwe dzięki wprowadzeniu szczepień ochronnych. Pierwszą na świecie szczepionkę – na ospę – opracował w 1796 r. brytyjski lekarz Edward Jenner. Współcześnie, wraz z rozwojem nowoczesnej biotechnologii i postępem w opracowywaniu metod i technik inżynierii genetycznej, uzyskuje się szczepionki nowej generacji. Ich formuła jest bezpieczniejsza i skuteczniejsza niż szczepionek uzyskiwanych konwencjonalnymi metodami mikrobiologicznymi.

Twoje cele
  • Wyjaśnisz, czym są szczepionki nowej generacji.

  • Wskażesz rodzaje szczepionek nowej generacji i je scharakteryzujesz.

  • Określisz zalety szczepionek nowej generacji w porównaniu ze szczepionkami konwencjonalnymi.