R7hABtRdTwcCw
Na ilustracji przedstawiono spotkanie grupy młodych ludzi kobiet i mężczyzn. Kilkoro z nich wybrało miejsce na podłodze, siedzą otoczeni poduszkami. Dwóch mężczyzn z aparatami fotograficznymi stoi przy oknie. Wszyscy z zainteresowaniem spoglądają na osobę siedzącą przed nimi, z czego jeden z siedzących właśnie robi zdjęcie.

Hilfe! Ich bin Klassensprecher/Klassensprecherin!

Źródło: Pexels, domena publiczna.

Pomocy! Jestem przewodniczącym/przewodniczącą klasy!

W 2019 roku 76 % zapytanych uczniów i uczennic w niemieckich szkołach mogło decydować o tym, kto zostanie przewodniczącym lub przewodniczącą klasy (der Klassensprecher/die Klassensprecherin). Tym samym wybór przewodniczącego lub przewodniczącej, to dla większości osób pierwszy kontakt z demokratyczną formą wyborów. Oddając głos na danego kandydata lub daną kandydatkę akceptujemy jego cechy osobowościowe i umiejętność bycia łącznikiem (der Vermittler/ die Vermittlerin) między dyrekcją, kadrą nauczycielską, a uczniami oraz ich rodzicami. A ty jak sądzisz? Jakimi cechami charakteryzuje się idealny przewodniczący/idealna przewodnicząca? Jakie są jego/jej obowiązki (die Pflichten), a jakie przywileje (die Privilegien)?

Indeks dolny 3 Źródło: Magdalena Agnetta, Umfrage unter Kindern und Jugendlichen zur Mitbestimmung in der Schule 2019, licencja: CC BY-SA 3.0 [na podstawie:] https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1238908/umfrage/kinderrechte-in-kommunen/. Indeks dolny koniec

pl
Twoje cele
  • Wymienisz obowiązki przewodniczącego klasy.

  • Ocenisz, jakimi cechami powinien się charakteryzować przewodniczący klasy.

  • Opiszesz przywileje przewodniczącego klasy.