Hilfe! Ich bin Klassensprecher/Klassensprecherin!
Pomocy! Jestem przewodniczącym/przewodniczącą klasy!
W 2019 roku 76 % zapytanych uczniów i uczennic w niemieckich szkołach mogło decydować o tym, kto zostanie przewodniczącym lub przewodniczącą klasy (der Klassensprecher/die Klassensprecherin). Tym samym wybór przewodniczącego lub przewodniczącej, to dla większości osób pierwszy kontakt z demokratyczną formą wyborów. Oddając głos na danego kandydata lub daną kandydatkę akceptujemy jego cechy osobowościowe i umiejętność bycia łącznikiem (der Vermittler/ die Vermittlerin) między dyrekcją, kadrą nauczycielską, a uczniami oraz ich rodzicami. A ty jak sądzisz? Jakimi cechami charakteryzuje się idealny przewodniczący/idealna przewodnicząca? Jakie są jego/jej obowiązki (die Pflichten), a jakie przywileje (die Privilegien)?
Indeks dolny Źródło: Magdalena Agnetta, Umfrage unter Kindern und Jugendlichen zur Mitbestimmung in der Schule 2019, licencja: CC BY-SA 3.0 [na podstawie:] https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1238908/umfrage/kinderrechte-in-kommunen/. Indeks dolny koniec Źródło: Magdalena Agnetta, Umfrage unter Kindern und Jugendlichen zur Mitbestimmung in der Schule 2019, licencja: CC BY-SA 3.0 [na podstawie:] https://de.statista.com/statistik/daten/studie/1238908/umfrage/kinderrechte-in-kommunen/.
Wymienisz obowiązki przewodniczącego klasy.
Ocenisz, jakimi cechami powinien się charakteryzować przewodniczący klasy.
Opiszesz przywileje przewodniczącego klasy.