Rekurencja jest metodą rozwiązywania problemów, która korzysta z rozwiązań innych problemów. Jej wyjątkowość polega na tym, że za „innymi problemami” kryje się problem właściwy, ale rozwiązywany dla podproblemu, który powstał w wyniku podziału problemu wyjściowego.
W e‑materiale RekurencjaRekurencja przedstawiliśmy podstawowe informacje dotyczące omawianego zagadnienia. Kolejnym krokiem będzie implementacja w wybranym języku programowania. Ten e‑materiał poświęcony jest implementacji algorytmów rekurencyjnych w języku Python.
Więcej przykładów, ćwiczeń i rozwiązań znajdziesz w:
Rekurencja – ćwiczeniaRekurencja – ćwiczenia,
Rekurencja w zadaniachRekurencja w zadaniach.
Ciekawi cię, jak wyglądają implementacje w innych językach programowania? Możesz się z nimi zapoznać w dwóch pozostałych lekcjach z tej serii:
Rekurencja w języku C++Rekurencja w języku C++.
Rekurencja w języku JavaRekurencja w języku Java,
O tym, jak zagadnienie rekurencji wyjaśnia matematyka, przeczytasz w e‑materiałach:
Ciąg określony rekurencyjnieCiąg określony rekurencyjnie,
Ciąg geometryczny określony rekurencyjnieCiąg geometryczny określony rekurencyjnie,
Wzór ogólny ciągu określonego rekurencyjnieWzór ogólny ciągu określonego rekurencyjnie,
Ciąg arytmetyczny określony wzorem rekurencyjnymCiąg arytmetyczny określony wzorem rekurencyjnym.
Przeanalizujesz rekurencyjne podejście do algorytmu Euklidesa i poznasz zalety jego stosowania.
Zapoznasz się z różnymi implementacjami rekurencyjnego algorytmu Euklidesa.
Wyjaśnisz, czym rekurencja różni się od iteracji.
Rozwiążesz kilka zadań z wykorzystaniem rekurencji.