Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RYCX1vRaepZYH
Obraz przedstawia scenę rodzajową. Na polu, pośród dojrzałego zboża, odpoczywają żniwiarze. Część z nich spożywa posiłek, niektórzy żniwiarze jeszcze koszą zboże.

Społeczeństwo przednowoczesne

Pieter Bruegel (starszy), Żniwiarze, 1565
Źródło: domena publiczna.

Gdyby ktoś nazwał cię osobą nienowoczesną, to raczej nie byłby to komplement. Dlaczego tak jest? Dlaczego często mówi się nam, że wartościowe jest tylko to, co nowe i aktualne? Być może ukrytym założeniem jest tu przekonanie, że światem rządzi postęp – więc z czasem wspinamy się po szczeblach ewolucji. Zastanów się jednak, co jest miarą tego postępu. Kto i przy pomocy jakiego kryterium może oceniać, czy coś jest nowoczesne lub nie? Zastanów się również, czy postęp zawsze jest dobry. Wygodniej i sprawniej wykonuje się pewne prace przy pomocy komputera, ale czy to sprawia, że jesteśmy obecnie bardziej szczęśliwi niż nasi dziadkowie i babcie?

Twoje cele
  • Rozróżnisz cechy społeczeństwa przednowoczesnego i nowoczesnego.

  • Poznasz dylematy moralne i poznawcze związane z poznawaniem różnych kultur.

  • Dostrzeżesz zagrożenia etnocentryzmu i wyzwania, jakie stawia relatywizm kulturowy.

  • Ocenisz, czy każda zmiana społeczna oznacza postęp.