Ilustracja przedstawia statek płynący po morzu. Statek to jednomasztowiec, napędzany jest również siłą wioseł. Z tyłu, na rufie postać mężczyzny trzymającego ster.
Wielka kolonizacja
Jeden z licznych przykładów motywów morskich w greckiej sztuce wazowej (ok. 520 r. p.n.e.). Na podobnych statkach Grecy przemierzali morza w trakcie wypraw kolonizacyjnych. To właśnie wielka kolonizacja uczyniła z Greków lud morza.
Źródło: Bibi Saint-Paul, Cabinet des Medailles, licencja: CC BY-NC-SA 4.0.
Termin „wielka kolonizacja” został ukuty przez historyków dla odróżnienia od wcześniejszego ruchu migracyjnego z czasów Wieków Ciemnych (ok. 1100–800 r. p.n.e.), podczas którego Grecy opanowali wybrzeża Azji Mniejszej. Migracja, która rozpoczęła się ok. 770 r. p.n.e. i trwała przez 200 lat, zyskała miano „wielkiej” nie tylko z powodu większej liczby uczestników i zasięgu wypraw, ale przede wszystkim ze względu na dalekosiężne skutki. W jej wyniku kultura grecka rozkwitła w całym basenie Morza Śródziemnego.
Źródło: Contentplus.sp. z o.o., licencja: CC BY-SA 3.0.
Twoje cele
Wyjaśnisz, dlaczego jeden z historyków przyrównał Greków do żab.
Opiszesz, co Greków pchało na drugi koniec znanego im świata.
Wyjaśnisz, skąd się wzięło słowo „metropolia” i co Grecy mieli na myśli, mówiąc o talencie.