Grafika rastrowa to rodzaj komputerowej grafiki dwuwymiarowej. Obraz składa się z siatki punktów tej samej wielkości. Punkty nazywany pikselami. Każdy pojedynczy piksel ma swoje położenie oraz kolor.
Ciekawe obrazy można uzyskać dzięki wykorzystaniu warstw. Dzięki nim możliwe jest łączenie wielu obrazów w jeden, a także łączenie elementów, które nie zawsze pasują do siebie pod względem koloru czy rozmiaru. Celem tych działań jest stworzenie spójnego obrazu.
Pracując z warstwami, efektywnie zmieniamy właściwości zdjęć lub innych obrazów rastrowych. Możemy także zachować w pliku roboczym kopię oryginału, co jest bardzo pomocne w sytuacji, gdy chcemy przywrócić pierwotną wersję pliku (np. kiedy omyłkowo wprowadzimy i zapiszemy nieodpowiednie modyfikacje).
Więcej informacji o grafice rastrowej znajdziesz w e‑materiałach:
Grafika rastrowa – wprowadzenieGrafika rastrowa – wprowadzenie,
Grafika rastrowa – pędzleGrafika rastrowa – pędzle,
Grafika rastrowa – selekcjeGrafika rastrowa – selekcje,
Grafika rastrowa – linie, ścieżki i kształtyGrafika rastrowa – linie, ścieżki i kształty,
Grafika rastrowa – typografia i tekstGrafika rastrowa – typografia i tekst,
Grafika rastrowa – transformacjeGrafika rastrowa – transformacje,
Grafika rastrowa – barwy i przygotowanie do drukuGrafika rastrowa – barwy i przygotowanie do druku,
Grafika rastrowa – korekcja obrazuGrafika rastrowa – korekcja obrazu,
Grafika rastrowa – filtryGrafika rastrowa – filtry.
Więcej ćwiczeń? Przejdź do: Grafika rastrowa – ćwiczeniaGrafika rastrowa – ćwiczenia.
Przeanalizujesz, jak dodawać i usuwać warstwy oraz zmieniać ich kolejność.
Skorzystasz z trybów mieszania warstw.
Prześledzisz proces tworzenia maski.