RkUOGdGP4v4Wo
Ilustracja przedstawia uśmiechniętą młodą kobietę, która stoi na ulicy z torbami zakupowymi.

Mais au fond, qu’est‑ce qui nous pousse à acheter ?

Źródło: dostępny w internecie: https://www.pexels.com , domena publiczna.
bg‑blue

Co tak naprawde skłania nas do zakupów?

Na jakie produkty Francuzi wydają najwięcej pieniędzy? W jakich sklepach robią najczęściej zakupy? Badania konsumenckie przeprowadzone w 2021 r. we Francji przez Opinion Way pokazują, że 56% francuskich konsumentów podczas zakupów kieruje się przecenami i programami lojalnościowymi. Dla 42% konsumentów w przedziale wiekowym do 35. roku życia ważna jest opinia influencerów (dla porównania: aspekt ten jest istotny tylko dla 10% osób powyżej 35. roku życia). Ich średni miesięczny budżet przeznaczony na zakup ubrań to 82 euro. Dla osób poniżej 35. roku życia kwota ta wzrasta do 116 euro. Trzeba również wspomnieć o zakupach w sklepach z rzeczami używanymi. 41% Francuzów kupuje używane przedmioty w sklepach internetowych lub w aplikacjach, a 40% w stacjonarnych sklepach z używaną odzieżą. Praktyka ta jest częstsza wśród osób poniżej 35. roku życia. Letnie i zimowe wyprzedaże to wydarzenie, którego żaden Francuz, niezależnie od grupy wiekowej, nie może przegapić. 19% konsumentów kupuje systematycznie podczas wyprzedaży sezonowych, a 65% interesuje się okazjami podczas “czarnego piątku”. Dla 40% Francuzów ważne jest, aby marki modowe oferowały płatność w ratach: 18% kupuje artykuły modowe, wybierając właśnie ten sposób płatności.

3 Źródło: Agnieszka Jarmużek, [na podstawie:] https://www.republik-retail.fr/strategie-retail/enseignes/achats-dans-la-mode-10-chiffres-cles-sur-les-habitudes-des-francais.html [dostęp 5.01.2024], licencja: CC BY-SA 3.0.
pl
Twoje cele
  • Powtórzysz słownictwo związane z zakupami.

  • Powtórzysz zaimki przysłówkowe: y, en.

  • Wymienisz mechanizmy marketingowe, które sprawiają, że klient kupuje dany produkt.

  • Wyjaśnisz, dlaczego warto wspierać lokalnych sprzedawców.

  • Dowiesz się, na czym polega świadoma konsumpcja.

  • Przedstawisz pomysły na to, jak zaplanować budżet na zakupy i jak przeciwdziałać zakupom kompulsywnym.