Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Xd0o6GeCW8L
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika leżącą na betonowej podstawie. Kostka ma ułożoną jedną ściankę w jeden kolor - to wzór błękitnego nieba z pierzastymi chmurami.

Kurs logiki: lekcja 50. Uzasadnianie wypowiedzi oceniających i normatywnych

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Wyobraź sobie, że przyjaciółka prosi cię o dochowanie sekretu. Sprawa, której ta prośba dotyczy, odnosi się jednak do drobnej kradzieży, jakiej ta osoba dopuściła się na innej twojej znajomej, z którą się jednak nie przyjaźnisz. Mówisz, że w tej sytuacji nie możesz dochować sekretu, tylko wyjawić prawdę osobie poszkodowanej. Twoja przyjaciółka wyrzuca ci z goryczą, że sądziła, iż jesteście przyjaciółmi. Przeżywasz zatem rozterkę. Domyślasz się, że jej wypowiedź to wnioskowanie entymematyczne z ukrytą przesłanką o charakterze normatywnym w postaci twierdzenia, że przyjaźń jest wyższą wartością niż ujawnienie prawdy osobie poszkodowanej przez drobne wykroczenie i że w związku przyjaźń powinna być wybierana w takich sytuacjach. Jak ocenić, czy jej argumentacja jest słuszna?

Twoje cele
  • Poznasz różne sposoby uzasadniania wypowiedzi normatywnych i oceniających.

  • Nauczysz się rozpoznawać konkretne sposoby uzasadniania wypowiedzi oceniających.

  • Nauczysz się uzasadniać wypowiedzi wartościujące.

  • Pofilozofujesz z Richardem Hare’em na temat najlepszego sposobu uzasadniania wypowiedzi oceniających i normatywnych.