R1aILYUS1E5qt
Fotografia przedstawia rozłożone urządzenie elektroniczne. Jest to aparat fotograficzny. Widoczny jest obiektyw, karta pamięci, procesor, obudowa aparatu, klisza.

Wstęp do programowania obiektowego w języku Java

Źródło: Alexander Andrews, domena publiczna.

Programowanie obiektowe to sposób programowania, w którym dane oraz funkcje są traktowane jako obiekty komunikujące się między sobą. W podejściu tym tworzymy wzorce danych (klasy) oraz ich instancje (obiekty). W definicji klas zawieramy również funkcje (metody) związane z danymi, które opisują klasy. Programowanie obiektowe ma za zadanie ułatwić pisanie programów – sprawić, by kod był bardziej czytelny. Usprawnia ono również edycję kodu, ponieważ nie trzeba danego błędu poprawiać wiele razy, wystarczy tylko w jednym miejscu.

Podstawowe informacje na temat omawianego zagadnienia znajdziesz w e‑materiale Wstęp do programowania obiektowegoPBmBrCqF6Wstęp do programowania obiektowego.

W tym e‑materiale poznamy specyfikę programowania zorientowanego obiektowo w języku Java.

Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak to zagadnienie wygląda w innych językach programowania, sięgnij do e‑materiałów:

Twoje cele
  • Zweryfikujesz wiedzę o tym, czym są klasy i obiekty oraz na czym polega dziedziczenie.

  • Zdefiniujesz klasy w języku Java, używając w nich metod oraz atrybutów.

  • Przeanalizujesz strukturę programu zawierającego zdefiniowane klasy w języku Java.

  • Zaplanujesz konstrukcję programu w języku Java pod kątem obiektowości.