Programowanie obiektowe to sposób programowania, w którym dane oraz funkcje są traktowane jako obiekty komunikujące się między sobą. W podejściu tym tworzymy wzorce danych (klasy) oraz ich instancje (obiekty). W definicji klas zawieramy również funkcje (metody) związane z danymi, które opisują klasy. Programowanie obiektowe ma za zadanie ułatwić pisanie programów – sprawić, by kod był bardziej czytelny. Usprawnia ono również edycję kodu, ponieważ nie trzeba danego błędu poprawiać wiele razy, wystarczy tylko w jednym miejscu.
Podstawowe informacje na temat omawianego zagadnienia znajdziesz w e‑materiale Wstęp do programowania obiektowegoWstęp do programowania obiektowego.
W tym e‑materiale poznamy specyfikę programowania zorientowanego obiektowo w języku Java.
Jeśli chcesz dowiedzieć się, jak to zagadnienie wygląda w innych językach programowania, sięgnij do e‑materiałów:
Wstęp do programowania obiektowego w języku C++Wstęp do programowania obiektowego w języku C++,
Wstęp do programowania obiektowego w języku PythonWstęp do programowania obiektowego w języku Python.
Zweryfikujesz wiedzę o tym, czym są klasy i obiekty oraz na czym polega dziedziczenie.
Zdefiniujesz klasy w języku Java, używając w nich metod oraz atrybutów.
Przeanalizujesz strukturę programu zawierającego zdefiniowane klasy w języku Java.
Zaplanujesz konstrukcję programu w języku Java pod kątem obiektowości.