Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RddxbZPSeiUH6
Zdjęcie wykonane nocą przedstawia duży port. W porcie znajdują się liczne kontenery, w blisko brzegu dźwigi. Przy brzegu stoi załadowany kontenerowiec. W tle jest gęsta zabudowa dużego miasta.

Struktura przewozu towarów transportu morskiego

Źródło: dostępny w internecie: Zdjęcie autorstwa Tom Fisk z Pexels, domena publiczna.

Handel morski w przeszłości miał ogromne znaczenie, toteż kraje z dostępem do zbiorników morskich bardzo często zyskiwały gospodarczą przewagę nad tymi położonymi w głębi lądu. Między innymi z tego względu Polska przez całe wieki walczyła o utrzymanie dostępu do Bałtyku. Obecnie transport morski nieco stracił na znaczeniu na rzecz lotnictwa, co nie zmieniło faktu, że nadal pełni on istotną rolę w przemieszczaniu się towarów. Niezaprzeczalną zaletą statków jako transporterów jest ich gigantyczny tonaż, jakiego nie zapewnia nawet największy samolot. Z tego powodu struktura przewozu jest bardzo zróżnicowana w tym typie transportu i w dużej mierze zależy od wytrzymałości towarów, jakie zamierzamy przemieścić.

Twoje cele
  • Wymienisz i scharakteryzujesz rodzaje statków morskich przeznaczonych do transportu towarów.

  • Ocenisz rolę poszczególnych typów statków w przewozie towarów transportem morskim.

  • Porównasz strukturę nośności statków według ich typów w poszczególnych krajach oraz wyjaśnisz przyczyny tego zróżnicowania.

  • Porównasz rolę transportu morskiego i przesyłowego na przykładzie handlu zagranicznego gazem ziemnym.