R11jQYsCFRjOC
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika. Wierzchnia warstwa kostki składka się z kwadratów przedstawiających obraz chmurnego nieba. Pozostałe ścianki składają z kolorowych kwadratów.

Kurs logiki: lekcja 40. Wnioskowanie zawodne (niededukcyjne). Cz. 3: Wnioskowanie przez analogię

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Anaksymander z Miletu, jeden z pierwszych filozofów, przedstawił kiedyś następujące rozumowanie: A z czego powstają istniejące rzeczy, w to niszczeją, zgodnie z koniecznością: płacą sobie bowiem nawzajem karę i pokutę za niesprawiedliwość, zgodnie z postanowieniem Czasu. Jeśli mamy potraktować ten aforyzm jako wnioskowanie, trzeba przyjąć, że to entymemat. Jednak poza ukrytymi przesłankami w tym wnioskowaniu autor stosuje jeszcze inny, typowy dla wielu filozofów zabieg, mianowicie wnioskowanie przez analogię. W dzisiejszej lekcji poznasz naturę, główne postaci i logiczną wartość wnioskowania przez analogię.

Twoje cele
  • Poznasz kolejną postać wnioskowania zawodnego (niededukcyjnego) – wnioskowanie przez analogię.

  • Nauczysz się odróżniać od siebie różne postaci wnioskowania przez analogię.

  • Poćwiczysz stosowanie i adekwatne zastosowania tego typu wnioskowania.

  • Pofilozofujesz z Anaksymandrem z Miletu, Platonem i Fryderykiem Nietzschem na temat roli analogii w myśleniu.