Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R7pmLyPY9Ux3V
Zdjęcie przedstawia zbliżenie na pojedynczy płatek śniegu.

Tworzenie fraktali w języku Python

Źródło: Damian McCoig, domena publiczna.

Co mają wspólnego paproć, rogi kozła górskiego i fiord Sognefjord? Wymienione elementy należą do przykładów obiektów fraktalopodobnych. Z oczywistych względów nie są nieskończone. Stanowią jednak zachwycający przykład tego, że matematyka wykracza daleko poza podręczniki.

Wiesz już, że fraktale to obiekty graficzne, których najmniejsza część jest podobna do całości. Można powiedzieć, że są samopodobne. Choć mogą się czasem wydawać skomplikowane, sam opis ich tworzenia jest bardzo prosty. W języku Python do generowania fraktali wykorzystuje się moduł turtle oraz mechanizm rekurencji.

W tym e‑materiale poznamy sposoby tworzenia tego typu struktur na przykładzie kilku znanych fraktali, takich jak płatek Kocha, drzewo binarne i innych.

Podstawowe informacje na temat omawianego zagadnienia znajdziesz w e‑materiale FraktaleP149xWpd2Fraktale. Implementacja w innych językach programowania:

Więcej zadań? Fraktale – zadania maturalnePX7lzC4NaFraktale – zadania maturalne

Aby zrozumieć poruszane w tym materiale zagadnienia, przypomnij sobie:
RPvTzVBYKuNhW
Ćwiczenie 1
Czy generowane komputerowo fraktale są formą sztuki? Możliwe odpowiedzi: 1. tak, 2. nie
Twoje cele
  • Użyjesz w praktyce wiedzy na temat funkcji rekurencyjnych.

  • Przygotujesz funkcje wykorzystujące obiekty i metody modułu turtle.

  • Stworzysz struktury geometryczne zwane fraktalami.