Co mają wspólnego paproć, rogi kozła górskiego i fiord Sognefjord? Wymienione elementy należą do przykładów obiektów fraktalopodobnych. Z oczywistych względów nie są nieskończone. Stanowią jednak zachwycający przykład tego, że matematyka wykracza daleko poza podręczniki.
Wiesz już, że fraktale to obiekty graficzne, których najmniejsza część jest podobna do całości. Można powiedzieć, że są samopodobne. Choć mogą się czasem wydawać skomplikowane, sam opis ich tworzenia jest bardzo prosty. W języku Python do generowania fraktali wykorzystuje się moduł turtle
oraz mechanizm rekurencji.
W tym e‑materiale poznamy sposoby tworzenia tego typu struktur na przykładzie kilku znanych fraktali, takich jak płatek Kocha, drzewo binarne i innych.
Podstawowe informacje na temat omawianego zagadnienia znajdziesz w e‑materiale FraktaleFraktale. Implementacja w innych językach programowania:
Fraktale w języku C++Fraktale w języku C++,
Fraktale w języku JavaFraktale w języku Java.
Więcej zadań? Fraktale – zadania maturalneFraktale – zadania maturalne
RekurencjaRekurencja,
AlgorytmyAlgorytmy,
Algorytmy geometryczneAlgorytmy geometryczne.
Użyjesz w praktyce wiedzy na temat funkcji rekurencyjnych.
Przygotujesz funkcje wykorzystujące obiekty i metody modułu
turtle
.Stworzysz struktury geometryczne zwane fraktalami.