Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RqtlKBR5fKFqT
Czarnobiałe zdjęcie przestawia szachownicę oraz czarne figury szachowe.

Problem ośmiu hetmanów w języku Python

Źródło: Hassan Pasha, domena publiczna.

Reguły gry w szachy nie są skomplikowane, jednak każda partia składa się z wielu decyzji taktycznych. Przekłada się to na niepowtarzalność rozgrywki. Szachownica i figury szachowe nie muszą jednak służyć do rozegrania klasycznej partii. Można dzięki nim przygotować łamigłówkę, której rozwiązanie wymaga ustawienia wybranych figur tak, aby spełnione zostały konkretne warunki.

Jednym z takich zadań jest problem ośmiu hetmanów. Ten e‑materiał poświęcimy napisaniu rozwiązującego ten problem programu w języku Python. Wykorzystamy przy tym rekurencję z nawrotami.

Podstawowe informacje na temat omawianego zagadnienia znajdziesz w e‑materiale Problem ośmiu hetmanówP6iWCRsmkProblem ośmiu hetmanów. Implementację w innych językach programowania przedstawiamy w pozostałych e‑materiałach z tej serii:

Więcej zadań? Sięgnij do: Problem ośmiu hetmanów – zadania maturalnePH0YKRtGAProblem ośmiu hetmanów – zadania maturalne.

Twoje cele
  • Zaimplementujesz algorytm rozwiązujący problem ośmiu hetmanów.

  • Przeanalizujesz algorytm zaimplementowany w języku Python.

  • Wyjaśnisz, na czym polega algorytm z nawrotami.