RbKnFFz7UjTEH
Zdjęcie przedstawia szachownicę z poustawianymi do gry figurami i pionami.

Mobilność społeczna: do góry czy do przodu?

Źródło: domena publiczna.

Materiał jest częścią serii „Statystycznie rzecz biorąc”.

Zastanów się, czy twoja sytuacja życiowa jest taka sama, jak sytuacja twoich rodziców czy dziadków. Z czego wynikają ewentualne różnice? Co i jak wpływa na to, że nie musimy powielać życiowych wzorców, jakie realizowali nasi rodzice?

Idea postępu społecznego zakłada, że przedstawiciele pokoleń następujących nie tylko żyją w lepszych warunkach niż ich rodzice, ale i – w szczególności – dzieci osiągają wyższą pozycję społeczną (między innymi zawodową lub materialną) niż ich rodzice. Gdyby przyjąć to twierdzenie za regułę, to należałoby oczywiście opatrzyć ją zastrzeżeniem: nie w każdym czasie historycznym i nie w każdym społeczeństwie. Ponadto, poszczególne społeczeństwa różni dynamika tego procesu.

Twoje cele
  • Rozróżnisz zjawiska poziomej i pionowej ruchliwości społecznej.

  • Scharakteryzujesz zjawisko nierówności społecznej.

  • Wyjaśnisz, jak zjawisko nierówności społecznych powiązane jest z czynnikami awansu społecznego.

  • Przeanalizujesz konkretne przejawy indywidualnej ruchliwości społecznej i połączysz je z typami ruchliwości stratyfikacyjnej.