Materiał jest częścią serii „Statystycznie rzecz biorąc”.
Zastanów się, czy twoja sytuacja życiowa jest taka sama, jak sytuacja twoich rodziców czy dziadków. Z czego wynikają ewentualne różnice? Co i jak wpływa na to, że nie musimy powielać życiowych wzorców, jakie realizowali nasi rodzice?
Idea postępu społecznego zakłada, że przedstawiciele pokoleń następujących nie tylko żyją w lepszych warunkach niż ich rodzice, ale i – w szczególności – dzieci osiągają wyższą pozycję społeczną (między innymi zawodową lub materialną) niż ich rodzice. Gdyby przyjąć to twierdzenie za regułę, to należałoby oczywiście opatrzyć ją zastrzeżeniem: nie w każdym czasie historycznym i nie w każdym społeczeństwie. Ponadto, poszczególne społeczeństwa różni dynamika tego procesu.
Rozróżnisz zjawiska poziomej i pionowej ruchliwości społecznej.
Scharakteryzujesz zjawisko nierówności społecznej.
Wyjaśnisz, jak zjawisko nierówności społecznych powiązane jest z czynnikami awansu społecznego.
Przeanalizujesz konkretne przejawy indywidualnej ruchliwości społecznej i połączysz je z typami ruchliwości stratyfikacyjnej.