Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R4ylb6CrSFd84
Zdjęcie przedstawia szufladę z narzędziami.

Funkcje

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W tym e‑materiale powtarzamy wiadomości ze szkoły podstawowej.

Programy, które pisaliśmy dotychczas, składały się z ciągów instrukcji warunkowych, iteracyjnych, poleceń wykonania operacji matematycznych, przedstawienia ich wyników itp. Dopóki programy są krótkie, nie zauważamy w ich kodach niedoskonałości. Sprawy komplikują się, gdy przystępujemy do rozwiązywania bardziej złożonych problemów – kod zbudowany z coraz dłuższych zestawów instrukcji staje się nieczytelny.

W tym e‑materiale omówimy nieco inne podejście do pisania programów i algorytmów. Dowiesz się, czym są funkcje, jak je definiować, w jaki sposób posługiwać się nimi oraz kiedy użycie funkcji okazuje się najlepszym rozwiązaniem.

Z implementacjami funkcji w poszczególnych językach programowania możesz się zapoznać w e‑materiałach:

Twoje cele
  • Zapoznasz się z funkcjami i dowiesz się, jak je stosować.

  • Dowiesz się, w jakich przypadkach przekazywać parametry funkcji przez wartość, a w jakich przez referencję.

  • Przeanalizujesz kilka przykładów związanych z przekazywaniem parametrów podczas wywoływania funkcji.