Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R121p2MqWCeA9
Zdjęcie przedstawiające pięć zlewek w każdej znajduje się bezbarwny roztwór. W pierwszej zlewce zanurzono płytkę wykonaną z glinu Al, w drugiej płytkę cynkową Zn, w trzeciej pręt wykonany z żelaza Fe, w czwartej płytkę ołowianą, zaś w piątej zwinięty w spiralę drut wykonany z miedzi. Wszystkie wspomniane metale, z wyjątkiem miedzi, mają kolor szary z metalicznym połyskiem, jedynie miedź ma kolor miedziany - połyskliwy pomarańczowo‑brązowy kolor.

Otrzymywanie soli w wyniku reakcji soli z metalami

W szeregu elektrochemicznym metali pierwiastki są uporządkowane według ich potencjału standardowego, w którym punktem odniesienia jest położenie półogniwa wodorowego.
Źródło: Capaccio, licencja: CC BY-SA 3.0.

Metale stanowią dogodny materiał startowy do syntezy soli. Można w tym celu użyć odpowiedniego kwasu, który będzie jednocześnie działał jako czynnik utleniający oraz zapewni aniony do utworzenia soli. Okazuje się, że w wielu przypadkach zamiast kwasu będziemy mogli użyć roztworu soli innego metalu.

Twoje cele
  • Wskażesz, na podstawie wartości potencjałów standardowych, metal bardziej aktywny.

  • Przewidzisz, na podstawie szeregu elektrochemicznego metali, czy reakcja danego metalu z solą innego metalu bedzie zachodziła w rzeczywistości.

  • Zaprojektujesz doświadczenia, w których substratami są metale oraz sole metali.

  • Zapiszesz i uzgodnisz równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej.