Zdjęcie przedstawiające pięć zlewek w każdej znajduje się bezbarwny roztwór. W pierwszej zlewce zanurzono płytkę wykonaną z glinu Al, w drugiej płytkę cynkową Zn, w trzeciej pręt wykonany z żelaza Fe, w czwartej płytkę ołowianą, zaś w piątej zwinięty w spiralę drut wykonany z miedzi. Wszystkie wspomniane metale, z wyjątkiem miedzi, mają kolor szary z metalicznym połyskiem, jedynie miedź ma kolor miedziany - połyskliwy pomarańczowo‑brązowy kolor.
Otrzymywanie soli w wyniku reakcji soli z metalami
W szeregu elektrochemicznym metali pierwiastki są uporządkowane według ich potencjału standardowego, w którym punktem odniesienia jest położenie półogniwa wodorowego.
Źródło: Capaccio, licencja: CC BY-SA 3.0.
Metale stanowią dogodny materiał startowy do syntezy soli. Można w tym celu użyć odpowiedniego kwasu, który będzie jednocześnie działał jako czynnik utleniający oraz zapewni aniony do utworzenia soli. Okazuje się, że w wielu przypadkach zamiast kwasu będziemy mogli użyć roztworu soli innego metalu.
Twoje cele
Wskażesz, na podstawie wartości potencjałów standardowych, metal bardziej aktywny.
Przewidzisz, na podstawie szeregu elektrochemicznego metali, czy reakcja danego metalu z solą innego metalu bedzie zachodziła w rzeczywistości.
Zaprojektujesz doświadczenia, w których substratami są metale oraz sole metali.
Zapiszesz i uzgodnisz równania reakcji chemicznych w formie cząsteczkowej, jonowej pełnej i jonowej skróconej.