RH7MIgtZOpomu
Zdjęcie przedstawia fragmenty linijek kodu zero‑jedynkowego zamieszczone na czarnym tle.

Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy w języku Python

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W tym e‑materiale powtarzamy wiadomości ze szkoły podstawowej.

System dwójkowy ma z punktu widzenia człowieka pewną wadę: przedstawione w nim liczby bywają bardzo długie. Z tego właśnie powodu w niektórych sytuacjach – takich jak choćby podawanie adresów komórek pamięci – wygodniej jest posługiwać się systemem szesnastkowym. Pozwala on czterokrotnie zmniejszyć długość zapisu liczby (w porównaniu z systemem binarnym). Więcej na ten temat można przeczytać w e‑materiale Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowyPzUvztJ2MKonwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy.

Umiejętność przedstawienia tej samej liczby w systemach o różnych podstawach okazuje się bardzo przydatna. W tym e‑materiale skupimy się na konwersji liczb dwójkowych do ich odpowiedników w systemie szesnastkowym. Napiszemy także program w języku Python, który realizuje takie zadanie.

Ciekawi cię, jak wyglądają implementacje w innych językach programowania? Możesz się z nimi zapoznać w dwóch pozostałych e‑materiałach z tej serii:

Więcej zadań? Sięgnij do: Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy – zadania maturalnePjsjwI2fZKonwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy – zadania maturalne.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz algorytm zamiany liczby zapisanej w systemie binarnym na liczbę w systemie szesnastkowym.

  • Zaimplementujesz program, który automatycznie dokona konwersji z systemu binarnego na szesnastkowy.

  • Rozwiążesz kilka zadań, związanych z tematem lekcji.