Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
R1Oy9ePRBoxVv
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika. Kostka składa się z licznych kolorowych kwadratów, które przekręcając we wszystkie strony należy ułożyć wedle danego koloru. Jedna ściana kostki zamiast różnokolorowych kwadracików, ma kwadraciki wypełnione zdjęciami chmur i nieba.

Kurs logiki: lekcja 7. Zdanie w sensie logicznym a interrogatywy i imperatywy

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jedną z najważniejszych funkcji komunikacji jest oddziaływanie na drugiego człowieka. Za pomocą wypowiedzi wpływamy na przekonania i zachowania innych osób. Nie zawsze jednak robimy to za pomocą argumentacji, często sięgamy po inne środki. Jaką rolę odgrywają w tym pytania i nakazy, jak odróżnić je skutecznie od zdań w sensie logicznym? A może niektóre pytania i nakazy to w istocie ukryte argumenty i żeby się z nimi uporać, winniśmy je przekształcić w postać dowodzenia?

Twoje cele
  • Zrozumiesz, czym różnią się interrogatywy (zdania pytajne) i imperatywy (zdania nakazujące) od stwierdzeń.

  • Poćwiczysz skuteczne odróżnianie interrogatywów i imperatywów od stwierdzeń.

  • Poznasz okoliczności, w których warto spróbować przekształcić pytanie bądź nakaz w stwierdzenie, oraz dowiesz się, jak to robić.

  • Włączysz się w filozoficzny spór o status wypowiedzi wartościujących.