Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
Rut41SUTXXeXM
Zdjęcie przedstawia kostkę Rubika. Wierzchnia warstwa kostki składka się z kwadratów przedstawiających obraz chmurnego nieba. Pozostałe ścianki składają z kolorowych kwadratów.

Kurs logiki: lekcja 12. Treść, zakres i ostrość nazwy

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Jeżeli słyszysz zdanie: „Ten uczeń to łobuz”, wiesz już, że użyte są w nim dwie konkretne nazwy generalne. Widzisz jednak, że czymś się od siebie różnią. Po czym to poznasz? Po tym na przykład, że łatwiej zaprzeczyć, iż ktoś jest łobuzem, niż że jest uczniem. Bierze się to z pewnej właściwości nazw – jest nią ostrość. Niektóre nazywane przez nas zbiory czy stany rzeczy lub osób są trudniejsze do jasnego uchwycenia. Dobrze jest w rozmowie uświadamiać sobie ostrość nazw, którymi operujemy. W dzisiejszej lekcji poznasz także treść nazwy, jej zakres oraz pojęcie funktora nazwotwórczego.

Twoje cele
  • Poznasz kolejne ważne kryteria podziału nazw.

  • Poćwiczysz odróżnianie nazw według ostrości.

  • Nauczysz się w praktyce stosować kategorię treści i zakresu nazwy.

  • Usystematyzujesz wiedzę na temat różnych rodzajów i sposobów odróżniania od siebie nazw.