R1aE4OnLgshwT
Zdjęcie przedstawia fragmenty linijek kodu zero‑jedynkowego zamieszczone na czarnym tle.

Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy w języku Java

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

W tym e‑materiale powtarzamy wiadomości ze szkoły podstawowej.

System dwójkowy ma – z punktu widzenia człowieka – zasadniczą wadę: przedstawione w nim liczby bywają bardzo długie. Z tego właśnie powodu w pewnych sytuacjach, takich jak choćby podawanie adresów komórek pamięci, wygodniej jest posługiwać się systemem szesnastkowym. W porównaniu z systemem binarnym pozwala on czterokrotnie zmniejszyć długość zapisu liczby. Więcej na ten temat możesz przeczytać w e‑materiale Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowyPzUvztJ2MKonwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy.

Umiejętność przedstawienia tej samej liczby w systemach o różnych podstawach przydaje się niejednokrotnie w pracy programisty. W tym e‑materiale skupimy się na konwersji liczb binarnych do ich odpowiedników w systemie szesnastkowym. Napiszemy także program w języku Java, który będzie realizował to zadanie.

Ciekawi cię, jak wyglądają implementacje w innych językach programowania? Możesz się z nimi zapoznać w pozostałych e‑materiałach z tej serii:

Więcej zadań? Sięgnij do: Konwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy – zadania maturalnePjsjwI2fZKonwersja liczb z systemu dwójkowego na szesnastkowy – zadania maturalne.

Twoje cele
  • Przeanalizujesz algorytm zamiany liczby zapisanej w systemie binarnym na liczbę w systemie szesnastkowym.

  • Napiszesz program, który automatycznie dokona konwersji liczby z systemu binarnego na szesnastkowy.

  • Rozwiążesz kilka zadań związanych z tematem tego e‑materiału.