Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki
RtjEtFjJ7iTbe
Grafika przedstawia trzy twarze. Są połączone ze sobą, wykrzywione nienaturalnie.

Opozycja gęby i twarzy w Ferdydurke Witolda Gombrowicza

Źródło: Pixabay, domena publiczna.

Witold Gombrowicz, podobnie jak inni twórcy okresu dwudziestolecia międzywojennego, dostrzegał, że relacjami między człowiekiem a człowiekiem rządzą sztuczne zasady i konwencje. W Ferdydurke ilustrował je symbolami pupy, łydki i gęby. Choć rozważania nad znaczeniem gęby prowadzą Gombrowicza do jednoznacznego wniosku, że nie ma przed nią ucieczki, lektura powieści stawia czytelników przed otwartą kwestią: czy gębę jako przejaw sztuczności należy zwalczać, starając się ograniczyć jej wpływ, czy przeciwnie – bronić jej jako wytworu kultury, poza którą człowiek nie może funkcjonować?

Twoje cele
  • Przeanalizujesz obraz podziałów społecznych w Ferdydurke.

  • Wyjaśnisz symboliczne znaczenie gębytwarzyFerdydurke.

  • Zastosujesz Gombrowiczowskie pojęcie gęby do interpretacji relacji między jednostkami i między grupami społecznymi.

  • Wyjaśnisz funkcję barbaryzmów i zapożyczeń w wypowiedzi bohatera literackiego.

  • Napiszesz plan dekompozycyjny tekstu naukowego.