Prawdopodobnie w karty grywali już Chińczycy w wieku. Karty do gry powstały z przeniesienia na papier notacji używanej w grze w kości.
Do Europy karty trafiły mniej więcej w . Początkowo sporządzano je ręcznie, więc były bardzo drogie.
W Polsce gra w karty szybko się rozprzestrzeniła. W w. na rynkach można było spotkać kartowników, czyli kramarzy sprzedających tylko karty. Obecnie karty straciły na popularności, ale w tradycji szkolnej, ciągle w modzie są zadania, w których należy obliczyć prawdopodobieństwo wylosowania z talii danego zestawu kart.
W tym materiale również rozwiążemy takie zadania, skorzystamy przy tym z klasycznej definicji prawdopodobieństwa. Klasyczne definicja prawdopodobieństwa obejmuje tylko przypadki, gdy rozważane zdarzenia są jednakowo prawdopodobne i jest ich skończona liczba. Takie założenie przyjmowano automatycznie w początkach rozwoju rachunku prawdopodobieństwa, niestety często prowadziło to do błędnych rozwiązań. Sytuacje oparte na założeniach klasycznej definicji prawdopodobieństwa rzadko występują w realnym świecie. Jednak ich rozważanie rozwija umiejętność logicznego myślenia i jest bazą do prowadzenia bardziej złożonych operacji matematycznych, np. w obliczeniach statystycznych.
Sformułujesz własną definicję prawdopodobieństwa.
Rozpoznasz zdarzenia jednakowo prawdopodobne.
Określisz zbiór zdarzeń sprzyjających zajściu danego zdarzenia.
Obliczysz prawdopodobieństwo zdarzenia, korzystając z klasycznej definicji prawdopodobieństwa.