RcYvZesDmXD83
Zdjęcie przedsatwia karty koloru karo ułożone w wachlarz: waleta, damę, króla i asa.

Prawdopodobieństwo klasyczne

Źródło: dostępny w internecie: picabay.com, domena publiczna.

Prawdopodobnie w karty grywali już Chińczycy w X wieku. Karty do gry powstały z przeniesienia na papier notacji używanej w grze w kości.

Do Europy karty trafiły mniej więcej w XIV. Początkowo sporządzano je ręcznie, więc były bardzo drogie.

W Polsce gra w karty szybko się rozprzestrzeniła. W XI w. na rynkach można było spotkać kartowników, czyli kramarzy sprzedających tylko karty. Obecnie karty straciły na popularności, ale w tradycji szkolnej, ciągle w modzie są zadania, w których należy obliczyć prawdopodobieństwo wylosowania z talii danego zestawu kart.

RL0AE3DBSa4AO
Georges de La Tour
Oszust z asem karo (1636-1638)

W tym materiale również rozwiążemy takie zadania, skorzystamy przy tym z klasycznej definicji prawdopodobieństwa. Klasyczne definicja prawdopodobieństwa obejmuje tylko przypadki, gdy rozważane zdarzenia są jednakowo prawdopodobne i jest ich skończona liczba. Takie założenie przyjmowano automatycznie w początkach rozwoju rachunku prawdopodobieństwa, niestety często prowadziło to do błędnych rozwiązań. Sytuacje oparte na założeniach klasycznej definicji prawdopodobieństwa rzadko występują w realnym świecie. Jednak ich rozważanie rozwija umiejętność logicznego myślenia i jest bazą do prowadzenia bardziej złożonych operacji matematycznych, np. w obliczeniach statystycznych.

Twoje cele
  • Sformułujesz własną definicję prawdopodobieństwa.

  • Rozpoznasz zdarzenia jednakowo prawdopodobne.

  • Określisz zbiór zdarzeń sprzyjających zajściu danego zdarzenia.

  • Obliczysz prawdopodobieństwo zdarzenia, korzystając z klasycznej definicji prawdopodobieństwa.